Merivartiosto muistuttaa: hätärakettien ilkivaltainen ampuminen on rikos – Meripelastushelikopterin lentotunnin hinta on 24 750 euroa

Jori Liimatainen
Ilkivaltaisesti hätäraketin ampunut syyllistyy perättömään vaarailmoitukseen.
Ilkivaltaisesti hätäraketin ampunut syyllistyy perättömään vaarailmoitukseen.

Länsi-Suomen merivartiosto muistuttaa tiedotteessaan, että hätärakettien ilkivaltainen ampuminen on rikos. Hätäraketit ja muut hätämerkinantovälineet on tarkoitettu kiinnittämään pelastajien huomio hätätilanteessa. Turhaan eli ilkivaltaisesti ammuttu hätäraketti käynnistää etsintä- ja pelastustoimet merialueella tai sisävesillä. Merivartiosto muistuttaa, että turhaan ammuttu hätäraketti sitoo viranomaisresursseja turhaan, jolloin avun tarpeessa oleva saattaa jäädä ilman tarvitsemaansa apua. Hätäraketin ampumisesta muulloin kuin todellisessa hätätilanteessa voidaan tuomita rangaistuksen lisäksi maksamaan etsinnästä aiheutuneet kustannukset. Esimerkiksi yhden meripelastushelikopterin lentotunnin hinta on 24 750 euroa ja partioveneen tuntikustannus puolestaan 843 euroa.

Vanhentuneet hätäraketit voi toimittaa hävitettäväksi esimerkiksi jälleenmyyjien, poliisin tai Rajavartiolaitoksen kautta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Taito
Halpaa on
Tuntihinta ilmeisesti samaa luokkaa kuin liikesuihkukoneen jolla noudetaan Marinin hallituksen mahtikäskyllä kunniakansalaisia Al-Holilta Suomeen takkatulen lämpöön.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koneenrakentaja
Jos suomalainen veronmaksaja pelastuu
Eihän oikeaa pelastusta rahassa mitata!
Vanhat raketit menee joskus veneilijän tyhmyyttään taivaalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vexi
Kovat on katteet
Ihmetyttää kovasti tommoset Super Pumalle ilmoitetut tuntiveloitukset: 25 000 Euroa/tunti muka. Pienemmän Eurokopterin: (Medi Heli) tuntihinta kun on vain luokkaa 1000 €/tunti, eli 1/25 osa. Super Puman 3000 hv moottorit kuluttavat kerosiinia (maksaa vähän yli Euron litra) jotain 800 litraa tunnissa, miehistön palkat muutaman satasen kaikkine hälytys-, yötyö- yms yms korvauksineen, joidenka päälle tietenkin kopterin ylläpitohuollot ja investoinnin kuoletukset. Mutta ollaan vielä kaukana 25 tonnin tuntihinnasta. Kesällä saksalainen Super Pumaakin isompi kopteri lennätti Turusta kaasuputkityömaalaivalle Suomenlahden länsipään keskelle porukkaa päivittäin. Ei taatusti tuommoisella tuntiveloituksella. Näihin mietteisiin lienee turha rajavartiolaitoksen vastinetta odottaa. Poliisin tapaanhan he eivät ole selitysvelvollisia hallintoalaimaisille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: Kovat on katteet
Pisti itsellekin silmään tuo lonkalta heitetyn tuntuinen summa, muistan aiemmin nähneeni myös viisinumeroisen lentoonlähtöhinnan, jonka jälkeen lentotunnit laskettiin tuhansissa-, ei kymmenissä tuhansissa euroissa..
Taitaa olla huoltokustannukset mukana.... 😉
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »