Kotimaa

Postikiistassa sovintoesitys sekä malli pakettilajittelijoiden tilanteeseen – vastaukset liitoilta keskiviikkoaamuna

Paltan Tuomas Aarto ja PAU:n Heidi Nieminen vievät nyt sovintopaketin kiistan osapuolien hallintojen käsittelyyn. Vastauksia odotetaan aamuksi.
Paltan Tuomas Aarto ja PAU:n Heidi Nieminen vievät nyt sovintopaketin kiistan osapuolien hallintojen käsittelyyn. Vastauksia odotetaan aamuksi.

Helsinki

Postilakko saattaa päättyä keskiviikkona. Kiistassa neuvotelleet Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU sekä Palvelualojen työnantajat Palta saivat tiistaina yhteisen näkemyksen sekä pakettilajittelija-asiaan että työehtosopimukseen.

Sovun siunaamisesta päättävät liittojen ja muiden kiistassa osallisten hallinnot. Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala odottaa vastauksia keskiviikkoaamuna kello 10.

Postilakko tukilakkoineen voi päättyä varsin nopeasti, jos vastaukset ovat myönteisiä.

Mauri Ratilainen
Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala jätti myöhään tiistai-iltana sovintoesityksen postikiistaan.
Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala jätti myöhään tiistai-iltana sovintoesityksen postikiistaan.

Osapuolet pyrkivät maanantaina ja tiistaina vimmaisesti löytämään ratkaisun postikiistaan. Tiistaina yhdeksän tuntia kestäneet neuvottelut Palvelualojen työnantajien Paltan toimistolla Helsingin Etelärannassa toivat vihdoin sovun osapuolia hiertäneeseen 700 pakettilajittelijan kohtaloon.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Paltan puheenjohtaja Tuomas Aarto ja Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen siirtyivät tiistaina iltakuudelta valtakunnansovittelijan pakeille.

Aarto ja Nieminen kertoivat avaavansa pakettilajittelijoita koskevan sovun sisältöä julkisuuteen, kun se on esitelty hallinnoille.

Tiistai-iltana PAU ja Palta tarvitsivat vielä valtakunnansovittelijan apua, sillä neuvottelijat olivat löytäneet sovittelijan aiemmasta sovintoesityksestä uuden kiistakapulan.

– Meillä on vielä yksi suuri näkemysero, mutta uskon, että siihen saadaan ratkaisu valtakunnansovittelijan luona, Paltan Aarto arvioi iltakuuden aikaan tiistaina.

Palta ja PAU eivät valtakunnansovittelijan luota poistuessaankaan kertoneet, mitä asiaa näkemysero koski.

Selvää on ollut jo pitkään, että osapuolilla on kova paine löytää kaikkia tyydyttävä ratkaisu tilanteeseen. Neuvotteluissa ovat olleet mukana maanantaina ja tiistaina PAU, Palta, Posti, Teollisuusliitto ja Medialiitto.

Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto (oik.) kertoi tiistaina, että kiistaan haetaan ratkaisua mutta tilanne on herkkä. Kuva on viikonlopun neuvotteluista, vasemmalla PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen.
Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto (oik.) kertoi tiistaina, että kiistaan haetaan ratkaisua mutta tilanne on herkkä. Kuva on viikonlopun neuvotteluista, vasemmalla PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen.

Sovinto pysäyttäisi esimerkiksi satamien jumiutumisen torstaina, kun kahden vuorokauden mittainen ahtaajien työnseisaus jäisi toteutumatta. Samalla peruuntuisi perjantaina alkava rautatielakkojen aalto.

Matkustajalaivoihin lakkojen päättyminen vaikuttaisi viiveellä. Viking Line ei saisi seisovia Ruotsin-laivojaan liikkeelle ainakaan vielä keskiviikkona, ei edes iltalähtöjä.

– Emme ehdi saada henkilökuntaa paikalle, perusteli tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström Lännen Medialle tiistai-iltana.

Yhtiön kaikki Turun ja Tukholman sekä Helsingin ja Tukholman välillä liikennöivät laivat purjehtivat Suomen lipun alla ja seisoivat tiistai-iltana Merimies-unionin tukilakon vuoksi satamassa.

Tallink Siljalla on sekä Suomeen että Viroon liputettuja laivoja, joten maanantaina alkanut tukilakko oli seisauttanut vain osan niistä. Viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoi, että postikiistan ratkeaminen saattaisi avata Turun-linjan laivaliikenteelle jo keskiviikkoiltana.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Baltic Princess lähtee illalla normaalisti liikenteeseen, hän arvioi postilakon päättymisen vaikutuksia.

Helsinki-Tukholma -reitillä liikennöivä Silja Serenade palaa aikatauluun sen sijaan vasta torstaina.

Seisomassa ovat myös kaikki Finnlinesin ropax-alukset sekä Viroon liikennöivän Eckerö Linen yksi alus.

Juttua päivitetty kello 20.37.

Lue myös:

Hallitus jäädytti suunnitelmat Postin osinkojen helpottamisesta – vielä keväällä lupailtiin armahdusta

Kokoomus väläyttää äänestystä Rinteen ja Paateron luottamuksesta – Orpo: Ovatko ministerit puhuneet totta eduskunnan edessä?

Rautatiealan Unioni on päättänyt uusista tukitoimista – koskevat lähi-, kauko- ja tavaraliikennettä

Postialan lukon avain palautui Postille ja valtio-omistajalle – ratkaisu ehkä lähellä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Seppo Huuskonen
Tukilakot
Eräänä aamuna kuuntelin aamuteeveessä erään asiantuntijan vuodatusta miten ylimitoitettuja tukilakot on. On kuitenkin taivaan tosi, että jos duunarin palkasta otetaan pois kolmekymmentä prosenttia, niin kyllä totuuden nimissä voi myös puhua ylimitoituksesta tai mieluummin alimitoituksesta? Yleensä työnantajat paikkaavat vajeitaan potkimalla osan työväestä kilometritehtaalle, ja se hyväksytään, mutta jos perheen huoltaja korjaa vajettaan laittamalla lapsiaan pois ruokavahvuudestaan, niin ei hyvällä katsota?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.