Kotimaa

Lehdet: Postilakko voi ratketa vielä tänään – tukilakot ja lisätoimien uhat saattavat tehdä riidasta lopun

Postilakossa saatetaan elää ratkaisun hetkiä.
Postilakossa saatetaan elää ratkaisun hetkiä.

Postilakon loppu saattaa olla käden ulottuvilla.

Sopua on tiettävästi haettu tänään ilman eilisen sopimusehdotuksen kaatanutta Medialiittoa. Neuvottelemassa ovat siis olleet Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Palevelualojen työnantajat Palta sekä Posti.

Useiden medioiden neuvottelulähteet kertoivat jo päivällä, että sopu olisi lähellä ja syntyisi viimeistään tiistaina. Illalla Helsingin Sanomat (HS) kertoi, että PAU olisi alkanut viime metreillä epäröidä lähellä ollutta ratkaisua.

Yhtiöjärjestely ennallaan, ratkaisuksi paikallinen sopimus?

Todennäköisimpänä on pidetty ratkaisua, jossa Postin tytäryhtiö Posti Palvelut Oy:n työntekijöiden siirto Medialiiton työehtosopimukseeen perutaan tavalla tai toisella. Yksi mahdollisuus olisi tehdä Postin tytäryhtiön Posti Palvelut Oy:n liikkeenluovutuksen peruva päätös.

Näin ei ilmeisesti olla tekemässä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

HS:n tietojen mukaan yhtiöjärjestely pysyisi ennallaan, mutta noin 700 pakettilajittelijaa koskeva työehtosopimus solmittaisiin paikallisena sopimuksena.

Sunnuntaina samantyyppistä ratkaisua ehdotti neljän työmarkkinakonkarin muodostama sovitteluryhmä. Nyt ratkaisu tehtäisiin siis kuitenkin ilman Medialiittoa.

Rinne: En spekuloi

Pääministeri Antti Rinne (sd.) sanoo, ettei halua neuvoa postilakon osapuolia "tässä tilanteessa". Hallituksella ei myöskään ole hänen mukaansa tällä hetkellä roolia kiistassa.

Rinne kommentoi postiasiaa Venäjän-vierailunsa yhteydessä.

Pääministeri sivuuttaa myös sen, pitäisikö Postin lajittelun liikkeenluovutus tytäryhtiö Posti Palvelut Oy:lle perua.

– En spekuloi vaihtoehdoilla lainkaan, hän torppaa.

Rinteen mukaan Postin omistajaohjaus on keskustellut asiasta maanantaina. Käytännössä tämä tarkoittanee omistajaohjausministeri Sirpa Paateroa (sd.)

Torstaina mittavia tukilakkoja

Painetta neuvottelijoille ovat tuoneet laajentuneet tukitoimet ja niiden uhka. Erityisen merkittävänä pidetään muun muassa Auto- ja kuljetusalan ammattiliitto AKT:n torstaina alkavaa tukilakkoa, joka pysäyttäisi laivojen ahtauksen satamissa.

Maanantaina satamiin jäivät jo Suomen lipun alla seilaavat matkustajalaivat. Syynä oli Merimies-unionin tukilakko.

Perjantaina ja viikonloppuna rautatieliikenteeseen ja nyt myös sen matkustajaliikenteeseen kohdistuu merkittäviä, uusia tukitoimia.

Päivitetty klo 20.00: Lisätty tiedot paikallisesta sopimusmallista.

Päivitetty klo 17.00: Pääministeri Rinteen kommentit Venäjältä.

Päivitetty klo 15.52: Lisätty Heidi Niemisen kommentti.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.