Suomen seitsemänneksi suurin kauppakeskus avautui – Näillä eväillä jättikokoinen ostospaikka voi menestyä

Kauppakeskuksen avajaispäivä ja tarjoukset keräsivät pitkät jonot Seinäjoen Ideaparkin eteen torstai-aamuna.
Kauppakeskuksen avajaispäivä ja tarjoukset keräsivät pitkät jonot Seinäjoen Ideaparkin eteen torstai-aamuna.

Virpi Niemistö

Jotta kauppakeskus voi menestyä, sen pitää kiinnittyä luontevaksi osaksi ihmisten arkea ja asiointikäyttäytymistä.

Näin sanoo markkinoinnin yliopistonlehtori Ari Huuhka Vaasan yliopistosta.

Pääsylle osaksi ihmisten arkea on hyvät edellytykset, jos kauppakeskus sijaitsee lähelle luontaisia kulkureittejä.

Huuhka nostaa esimerkiksi tästä Helsingin Pasilaan kuukausi sitten avautuneen Mall of Triplan, jossa asiakkaita on riittänyt jonoiksi asti.

Pasila on joukkoliikenteen solmukohta, jossa aseman läpi virtaa päivittäin muiden muassa noin 150 000 lähijunien matkustajaa.

Huuhka muistuttaa, että myös kauppakeskuksissa uusi kiinnostaa pelkästään uutuudenkin vuoksi. Kestävään asiakasvirtaan tarvitaan jatkossa pysyviä vetovoimatekijöitä.

Kaksinumeroista kasvua

Tavaroiden ja esimerkiksi pikamuodin jatkuva ostaminen kerää näinä ilmastonmuutoksen aikoina arvostelua.

– Siksi kauppakeskukset yrittivät päästä mukaan ihmisten arkeen entistä enemmän tapahtuma-areenoina ja ravintolaelämysten tarjoajina, Huuhka toteaa.

Seinäjoelle avautui torstaina maan kolmas Ideapark-kauppakeskus. Siellä, kuten kahdessa muussakin Ideaparkissa Lempäälässä ja Oulussa, tapahtumat ovat tärkeässä roolissa. Seinäjoella esiintyi avajaispäivänä muiden muassa rap-duo JVG.

– Meidän yhteensä 150 vuosittaiseen tapahtumaan osallistuu yli puoli miljoonaa asiakasta, sanoo liikepinta-alaltaan Suomen suurimman kauppakeskuksen Lempäälän Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola.

Toisaalta myös myynnissä mitataan kuuden prosentin kasvua.

– Erityisesti meidän pukeutumisen, urheilukaupan, sisustuksen ja muiden erikoisliikkeiden myynnin kasvuluvut ovat tänä vuonna kaksinumeroisia, Vainiola jatkaa.

Suomen kauppakeskusyhdistyksen mukaan kauppakeskusten yhteenlasketut myyntiluvut näyttävät mittaushistorian suurinta kasvua tämän vuoden heinä-, elo- ja syyskuulle.

Osa verkkoon, osa fyysiseen kauppaan

Ari Huuhkan mukaan verkkokaupan yleistyminen on muuttamassa fyysiset liiketilat joka tapauksessa entistä enemmän show room -tyyppisiksi esittely- ja näyteikkunatiloiksi.

– Siinä missä kauppakeskuksen pitää miettiä liikevalikoimaansa tarkoin, yksittäiselle liikkeelle ratkaisevaa on, mitä tuotteita ottaa kivijalkakaupan valikoimiin ja millä taas on paremmin kannattavaa kysyntää verkkokaupassa.

Yksi suuntaus on, että autokauppa valtaa alaa kauppakeskuksissa. Liikkeessä voi olla näytillä kaikkein näyttävimpiä ja muodikkaimpia malleja.

Asioinnin helppous tärkeää

Kauppakeskuksia on syyllistetty siitä, että ne kuihduttavat kaupunkien keskustoja. Huuhka tähdentää, että valinta on asiakkaan.

– Yksi kauppakeskuksen vahvuus on useiden palvelujen käyttömahdollisuus yhdellä, usein ilmaisella pysäköinnillä.

Toisaalta kauppakeskus voi erottuvalla liike- ja palveluvalikoimalla menestyä myös aivan ydinkeskustassa.

Turun kauppatorin vieressä sijaitsevan Hansakorttelin kauppakeskusjohtaja Timo Palviainen kertoo, että he ovat kirjanneet elokuusta lähtien lievää kasvua.

– Hansan uudistus valmistuu nyt joulun alle. Muutoksissa on keskitytty erityisesti asioinnin helppouteen.

Fakta

Yli sadan kauppakeskuksen maa

Kauppakeskusten liitto on laskenut Suomessa olevan tällä hetkellä 108 kauppakeskusta. Luvun kerrotaan olevan suuntaa-antava, koska kauppakeskuksen määrittelyssä on tulkinnanvaraa, eikä kaikki keskuksia ole välttämättä tilastoitu.

Suomen suurimmat kauppakeskukset liikepinta-alan mukaan:

1. Ideapark, Lempäälä

2. Sello, Espoo

3. Jumbo, Vantaa

4. Mall of Tripla, Helsinki

5. Iso Omena, Espoo

6. Itis, Helsinki

7. Ideapark, Seinäjoki

8. REDI, Helsinki

9. Mylly, Raisio

10. Hansa, Turku

11. Willa, Hyvinkää

12. Ratina, Tampere

13. Kaari, Helsinki

14. Flamingo, Vantaa

15. Veturi, Kouvola

16. Forum, Helsinki

17. Puuvilla, Pori

18. Skanssi, Turku

19. Karisma, Lahti

20. Matkus, Kuopio

Lähde: Suomen kauppakeskusyhdistys

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.