Merimies-Unioni liittyi rautatieläisiin postilakon tueksi – raiteiden tavaraliikenne pysähtyy ja autokansille ei oteta rekkoja

Posti- ja logistiikka-alan unioni ja Palvelualojen työnantajat Palta neuvottelivat keskiviikkona valtakunnansovittelijan johdolla, mutta sopua ei löydetty. Henkilöliikenne jatkuu rautatiealan tukilakon aikana normaalisti.

Jukka Lehojärvi
RAU:n lakko pysäyttää tavaraliikenteen, mutta henkilöliikenne jatkuu normaalisti.
RAU:n lakko pysäyttää tavaraliikenteen, mutta henkilöliikenne jatkuu normaalisti.

Petteri Lindholm

Hannamari Ahonen

Rautatiealan Unioni Rau ja Merimies-Unioni aloittavat ensi viikolla tukitoimenpiteet postilakon johdosta. Rautatiealan Unioni aloittaa tiistaina tukilakon, joka pysäyttää vuorokauden ajaksi rautateiden tavaraliikenteen. Rautatiealan tukilakko jatkaa Raideammattilaiset JHL:n tavaraliikenteeseen ilmoittamia työtaistelutoimia vuorokaudella.

– Lakon aikana ratapihoilla ei operoida vaiheita eikä junia ohjata. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että junia ei voida tänä aikana kuljettaa, sanoo RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki.

Henkilöliikenteeseen lakko ei RAU:n mukaan vaikuta.

Merimies-Unioni aloittaa tukitoimenpiteet jo maanantaina. Kotimaanliikenteessä oleville yhteysaluksille, lautta-aluksille, losseille ja ulkomaanliikenteessä oleville lasti- ja ropax -aluksille ja matkustaja-autolautoille ei oteta enää Postin kuljetuksia, vaan ne jätetään satamiin.

Torstaina Merimies-Unionin tukitoimenpiteet jatkuvat. Silloin ulkomaanliikenteessä olevien ropax-alusten ja matkustaja-autolauttojen autokansilla tapahtuva lastinkuljetus lopetetaan siten, että autokansille ei enää oteta rekkoja, säiliöautoja eikä irtoperiä tai muita vastaavia. Autokansilla voidaan kuljettaa henkilö- ja linja-autoja.

Merimies-Unionin jäänmurtajilla ja jäänmurtotehtävissä työskentelevät jäsenet eivät seuraa alusten mukana merelle. He suorittavat aluksen satamassa olon aikana heille muutoin normaalisti kuuluvat työtehtävät.

Maanantaina 25. marraskuuta ulkomaanliikenteessä olevat lasti-, ropax- ja matkustaja-alukset, jotka ovat Suomen lipun alla ja jotka saapuvat Suomen satamiin aamukuuden jälkeen, jäävät satamiin. Suomen Merimies-Unionin jäsenet eivät enää seuraa alusten mukana merelle. Sen sijaan he suorittavat aluksen satamassa olon aikana heille muutoin normaalisti kuuluvat työtehtävät.

Merimies-Unionin tukitoimenpiteet ovat voimassa niin kauan, kunnes Postin ja sen työntekijöitä edustavan Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn kesken saavutetaan ratkaisu, ellei myöhemmin toisin ilmoiteta.Merimies-Unioni tuomitsee Postin toimet työntekijöidensä palkka- ja työehtojen leikkaamiseksi ja PAU:n laillisen lakon murtamiseksi ja tulee tarvittaessa harkitsemaan tukitoimenpiteiden laajentamista.

PAU:n työtaistelu alkoi tämän viikon maanantaina. Postialan lakko koskee postinjakelua, käsittelyä ja kuljetusta. Noin 9 000 työntekijä lakko jatkuu PAU:n mukaan niin kauan, kunnes työehtosopimusneuvotteluista saadaan tulos.

RAU haluaa tukitoimilla vauhdittaa PAU:n ja Palvelualojen työnantajat Paltan välisiä neuvotteluita Postin työehdoista. RAU ei hyväksy Postin esittämiä kohtuuttomia heikennyksiä työehtoihin eikä keinoja, joilla Posti niitä hakee.

– On erittäin valitettavaa, että tällaisiin tukitoimiin jouduttiin ryhtymään, mutta Postin työkiista on ollut surkuhupainen näytelmä seurattavaksi. Eikä se ratkea ilman vaikuttavia Postin ulkopuolisia tukitoimia, Palomäki toteaa.

Palomäki sanoo toivovansa, että kiistan osapuolet pääsevät pian sopuun.

– Rautatiealan Unioni on valmis koventamaan toimia, mikäli työrauhan löytyminen sitä edellyttää, Palomäki sanoo.

Muutkin liitot ovat kertoneet valmistelevansa tukitoimia.

Näihin kuuluvat ainakin Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Suomen merimies-unioni SMU.

Liitot tekevät päätöksiä mahdollisista tukitoimista tämän viikon lopulla tai ensi viikolla sen perusteella, kuinka PAU:n ja Paltan keskustelut valtakunnansovittelijan kanssa etenevät.

PAU ja Palta jatkoivat keskiviikkona työehtosopimusneuvotteluja valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan johdolla. Neuvotteluihin saapuessaan osapuolet kuvasivat näkemyseroja suuriksi eivätkä uskoneet nopeaan ratkaisuun.

Lakko on vaikeuttanut postinjakelua eri puolella Suomea. Pieni osa kirjepostista, aikakauslehdistä ja mainoksista on saatu lajiteltua ja jaettua vastaanottajille töissä olevan henkilöstön toimesta.

– Erityisen ikävää on nyt se, että esimerkiksi tietyissä toimipaikoissa Mikkelissä, Tampereella ja Kuopiossa PAU:n jäsenet ovat kieltäytyneet tekemästä kansalaisten terveyteen ja turvallisuuteen liittyvää suojatyötä, kertoo Postin poikkeustilanteiden johtaja Jarmo Ainasoja.

Se tarkoittaa, että esimerkiksi ruokakuljetukset päiväkoteihin, kouluihin ja vanhuksille ovat vaarassa.

– PAU on rikkonut itse asettamiaan lakkorajoja. Olemme onneksi saaneet hoidettua nämä tärkeät lähetykset toistaiseksi perille asiakkaillemme poikkeusjärjestelyillä, Ainasoja sanoo.

PAU on määritellyt lakon ulkopuolelle mm. ruoka-, elintarvike-, ruokakassi-, lääke-, sairaala- ja muut vastaavat paikalliset ja valtakunnalliset terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät lähetykset.

– Jos työnantaja rikkoo lakkoa vuokratyöntekijöillä tai muilla työntekijöillä, tulee nämä tehtävät hoitaa kyseisillä lakkoa rikkovilla työntekijöillä ja suojatyötä tekemään sovitut työntekijät vedetään pois. PAU on ilmoittanut tämän asian työnantajalle jo ennen lakkoa, liitto tiedotti.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
AKurkinen
👎🏻
Siitä lähtee taas asiakkaita kumipyöräpuolelle, mikä on paljon varmempaa !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
IrVi
Hyvä
Hyvä että löytyy tukijoita 👍. Jos tuo palkanalennus menee läpi niin jatkoa seuraa kaikilla aloilla. Omalla nykyiselläkin palkalla tekee välillä tiukkaa, mutta jos siitä otettaisiin 40% pois niin huonosti kävis.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Toimihenkilö
Kilpailijat kiittää
Toivottavasti saarrot tai tukitoimet kohdistetaan ainoastaan Suomen Postin kuljetuksiin, jotta DHL, Postnord, Schenker yms saavat hoitaa omaa businestään vapaasti
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Veterator
Vast: Kilpailijat kiittää
Ilmeisesti myös kilpailijoiden rekat jäävät rannalle, jos rekkojen ei ylipäänsä anneta ajaa laivaan. Siten kilpailijoiden ulkomaankuljetukset vähintäänkin häiriintyvät joiksikin päiviksi.

Toivottavasti Postin johto tulee järkiinsä ja neuvottelut etenevät ennen kuin saamme kokea lähes yleislakkotilanteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »