"Illan kiisselit kasvoilla vielä aamulla" – vanhustenhuollon tila on ollut tapetilla jo pitkään, silti esille nousee yhä todella vakavia epäkohtia

Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen Maija Sakslinin tietoon on tullut, että valvontaviranomaisten määräämiä toimia ei olekaan tehty tai tilanne on joissain yksiköissä ensin parantunut ja sen jälkeen huonontunut uudelleen.

Paikasta toiseen muuttaminen on erittäin raskasta iäkkäille muistisairaille henkilöille, vanhempi oikeusasiamiessihteeri Lotta Hämeen-Anttila toteaa.
Paikasta toiseen muuttaminen on erittäin raskasta iäkkäille muistisairaille henkilöille, vanhempi oikeusasiamiessihteeri Lotta Hämeen-Anttila toteaa.

Virpi Niemistö

Vanhustenhoivassa tulee yhä esille todella vakavia epäkohtia perushoivassa ja huolenpidossa. Myös suoranaista kaltoinkohtelua esiintyy.

Näin sanoo vanhempi oikeusasiamiessihteeri Lotta Hämeen-Anttila eduskunnan oikeusasiamiehen kansliasta.

Länsi-Suomen aluehallintovirasto joutui perjantaina osittain keskeyttämään Pihlajalinnan hoivakodin toiminnan Sastamalassa, koska asiakas- ja potilasturvallisuus oli vaarantunut merkittävästi.

Tämä ei valitettavasti ole edelleenkään yksittäistapaus, vaikka vanhustenhuollon tilasta on keskusteltu koko tämän vuoden.

– Ruokaa ei suostuta antamaan tai aamulla on vielä illan kiisselit kasvoilla, vessaan ei viedä ja märissä vaipoissa annetaan olla pitkiä aikoja. Onnettomuuksien välttämiseksi henkilöä voidaan pitää sidottuna liki vuorokauden ympäri. Kuntoutus ja mahdollisuus ulkoiluun unohdetaan kokonaan, Hämeen-Anttila luettelee.

Samantyyppisiä laiminlyöntejä on nostettu julkisuudessa esille myös Sastamalan tapauksessa.

Oikeusasiamiehen kanslia on ylin vanhustenhoivan valvontaa tekevä viranomainen.

Aikaisemmin kansliassa oli vain yksi esittelijä vanhusten oikeuksien valvonnassa. Eduskunnan myöntämällä määrärahojen lisäyksellä on palkattu yksi esittelijä lisää tämän vuoden loppuun.

– Lisäbudjetin avulla saatiin vielä kaksi lisävirkaa. Nyt näitä virkoja esitetään vakinaistettaviksi, Hämeen-Anttila selvittää.

Hänen mukaansa lisähenkilöstön avulla oikeusasiamies on voinut tehdä aiempaa enemmän tarkastuksia niin hoivakodeissa, palveluasumisessa kuin kotihoidossa.

Erityinen valvonnan kohde on se, miten sosiaali- ja terveyspalvelut hankkinut kunta on huolehtinut niiden valvonnasta.

Tilanne vanhustenhuollon valvonnassakin on Hämeen-Anttilan mukaan yhä todella vaikea.

– Töitä Valvirassa, aluehallintovirastoissa ja monissa kunnissa on tehty hartiavoimin, mutta tulokset eivät ole niin hyviä kuin voisi kaiken asian saaman julkisuuden jälkeen olettaa.

Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinin tietoon on tullut, että valvontaviranomaisten määräämiä toimia ei olekaan tehty tai tilanne on joissain yksiköissä ensin parantunut ja sen jälkeen huonontunut uudelleen.

Hämeen-Anttila kertoo, että viranomaiset ovat myös joutuneet vaikean tilanteen eteen, kun on koettu, ettei palveluyksikön toimintaa ole voitu lopettaa, koska ei ole ollut osoittaa mitään muuta kelvollista paikkaa, minne vanhukset voisi asuttaa.

– Paikasta toiseen muuttaminen on myös erittäin raskasta iäkkäille muistisairaille henkilöille.

Oikeusasiamiehen kanslian mukaan apulaisoikeusasiamiehen kannanottoja noudatetaan toisaalta hyvin ja vakavia tilanteita on saatu korjattua.

– Tiedossa on, että oikeusasiamies voi vakavimmissa tapauksissa vaikka määrätä esitutkinnan suoritettavaksi tai syytteen nostettavaksi.

Apulaisoikeusasiamies Sakslin arvioi parhaillaan, mihin toimenpiteisiin hän ryhtyy sen varmistamiseksi, ettei vanhusten oikeuksien toteutuminen vaarannu sen vuoksi, että yksityinen palvelun tarjoaja ei noudata valvovien viranomaisten määräyksiä.

Apulaisoikeusasiamies on myös ottanut omana aloitteena tutkittavaksi useita vanhusten hoivan toteuttamiseen liittyviä kauaskantoisia kysymyksiä, kuten muun muassa kunnan sosiaalitoimen toiminnan muistisairaan vanhuksen tarvetta vastaavien sosiaalipalvelujen turvaamisessa.

– Myös kotihoidossa on yhä lisättävä valvontaa, Hämeen-Anttila muistuttaa.

Fakta

Valvonnan työnjako

Aluehallintovirastot valvovat oman alueensa kuntien palvelujen järjestämistä sekä muiden julkisten ja yksityisten palveluntuottajien toimintaa.

Valvira käsittelee valvonta-asian silloin, kun kyseessä on koko maata tai useampaa aluetta koskeva asia tai on olemassa omaisen epäily mahdollisesta hoitovirheestä, joka olisi aiheuttanut henkilön kuoleman.

Valvira antaa myös hoidon asianmukaisuudesta lausuntoja poliisille, kun oikeuslääketieteellisissä kuolemansyynselvityksissä tulee esiin mahdolliseen hoitovirheeseen viittaavia seikkoja.

Eduskunnan oikeuskansleri ja oikeusasiamies ovat ylimpiä laillisuusvalvojia.

Oikeusasiamiehen toimenkuvaan kuuluu vanhuspalveluasioissa myös valvonnan valvonta eli ovatko kunnat, aluehallintovirastot ja Valvira huolehtineet niiden vastuulle kuuluvasta valvonnasta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Ukki
Näkökulma vanhuksen
.Asiamiesten ja nykyisen valtionhallinnon vakanssit onko täytetty muilla, sopivilla "valmiuksilla", joten kentällä työskentely lienee kokematta. Lieneekö päättäjille uutta, että laitoksissa ja hoivakodeissa voi olla vanhuksia, joihin ei yksi 0,7 hoitajan määritys riittäne. Toisaalta entisen vanhaikodin tyyppisessä se voi olla riittäväkin, tai sopiva. Vuodeosasto lienee jo eri maailmansa. Lausunnot ovat kylläkin hienoja ja kattavia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
eliza18
Toivottavasti
Kun yksityinen palveluntuottaja ei noudata viranomaisten määräyksiä, seuraamuksena pitäisi olla huomattavat sakot ja yksikön toiminnan siirtäminen julkisen toimijan vastuulle.
Toimenpiteenä ei koskaan saisi olla ihmisen siirtäminen pois kodistaan.

Sakkotuotot tuloutettaisiin momentille, josta niitä käytettäisiin näiden haltuunotettujen yksiköiden pyörittämiseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Toivottavasti
Kansa oli tyytymätöntä siihen, että julkisen sektorin palveluksessa oli niin paljon työntekijöitä, jotka kaiken lisäksi saivat liian hyvää palkkaa, joka maksettiin veronmaksajien rahoilla. Nyt sillä taholla on väki vähentynyt ja homman hoitavat ykstyiset yritykset, joiden tavoite on ennen kaikkea hyvä taloudellinen tulos, joka voidaan kiikuttaa piiloon jonnekin kauas verottajan kynsistä. Tämäkin sitten muuten maksetaan verovaroista. Kansa voi kuitenkin olla tyytyväistä, koska kunnalla ei ole niin paljon väkeä työssä ja hoivafirma tuottaa voittoa omistajilleen. Muistan joskus ammoin silloisen KTV:n, eli kuntien työntekijöitä nykyisinkin edustavan JHL:n kampanjoineen hoiva-alan yksityistämistä vastaan. Kampanja tuomittiin julkisuudessa edunvalvonnan keinona. Sen verran siitä voisi sanoa, että mitä sanottiinkaan, mutta kukaan ei uskonut. Toiminnan keskeytys laitoksessa, joka ei toimi asiaan kuuluvalla tavalla on toki hyvä keino, mutta onko sille olemassa vaihtoehtoa ja onko kunnalla tarjota asialliset tilat ja väki hoivatoiminnan ulkoistamisen jälkeen. Lisäksi on todettu suurten muutosten olevan eritysesti vanhoille muistisairaille erityisen rasittavia ja jopa pelkoja aiheuttavia. Ennen vaaleja asiasta puhuttiin paljon enemmän ja hoivatoiminnan tarkkailu oli jokaisen asia. Vaalituloksen jälkeen ovat nämä asiat unohtuneet, joidenkin pikku-uutisten tasolle ja kerrotaan, että kyllä vieläkin jonkun firman yksikkö toimii huonosti. Olemme palaamassa siihen romanttiseen huutolaisaikaan, jolloin ainoa kriteeri "hoivan" toteuttajaksi oli hinta. Muulla ei ollut väliä, koska vanha kuitenkin pian kuolee ja muita vaivaisia on niin paljon, että rikkaita rasittaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
eliza18
Yksi asia unohtui
Jurmalainen oikoo mutkat suoriksi. Yksityistäminen oli muutaman vuoden ihan hyvällä tolalla, markkinoilla oli pieniä perheyrityksiä tai vastaavia. Sitten Suomi tulkitsi, että EU vaatii kilpailuttamaan myös sosiaalitoimen palvelut ja maamme lainsäädäntö muokattiin ja kilpailuttamatta jättäminen sanktioitiin markinaoikeuteen joutumisella. Kunnat tekivät ja tekevät edelleen nämä kilpailutukset niin että vain ison volyymin tuottajilla on mahdollisuus menestyä. Se avasi paratiisin näille "pörriäisille" ja heidän kaltaisilleen.
Kunnat ovat ulkoistuksissa päässeet myös itse toiminnan ensisijaisiksi valvojiksi, mutta laiminlyöneet tämän roolinsa täysin, koska joutuivat asetelmassa tilanteeseen, että valvonta tarkoittaa hinnan nousua näiden paikkakunnan monopolien taholta.
En tiedä luottivatko kunnan päättäjät siihen, että vapaa markkinatalous tuottaa automaattisesti vastuullista hoivaa, vai oliko kysymyksessä vain täydellinen osaamattomuus asiassa. Mutta lopputulema on nyt edessäämme, paljon inhimillistä kärsimystä.
Pienenä tarkennuksena aikaisempaan omaan tekstiini, että haltuunotossa tietenkin toiminta jatkuu samoissa tiloissa ja samat työntekjät siirtyvät julkiselle toimijalle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »