Elinkeinoministeri bensanmyyntikatosta: olisi parempi, ettei koko ajan pitäisi miettiä uusia tukimuotoja

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni ei haluaisi liikenteen päästövähennyksiin järjestelmää, jossa on "koko ajan uusia tukimuotoja".
Elinkeinoministeri Katri Kulmuni ei haluaisi liikenteen päästövähennyksiin järjestelmää, jossa on "koko ajan uusia tukimuotoja".

Katri Kulmuni katsoo, että ehdotus liikenteen polttoaineiden myyntirajoituksesta ei ole välttämättä toteutuskelpoinen edes sosiaalisilla kompensaatioilla.

Jami Jokinen

Helsinki

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni (kesk) ei lämpene ehdotukselle liikennepolttoaineen myyntikatosta.

– Ehdotus oli yksi taloudellinen näkökulma asiaan, mutta se ei ole sellaisenaan toimeenpantavissa koko maassa, koska sosiaalista ja alueellista tasa-arvoa ei ole katsottu, ministeri jyrähtää.

Aalto-yliopisto ehdotti tiistaina järjestelmää, jossa polttoaineen jakelijoille myönnettäisiin rajoitettu määrä polttoaineen myyntiin oikeuttavia päästöoikeuksia. Oletus on, että ratkaisu nostaisi polttoaineen hintaa.

Tällä vastattaisiin tavoitteeseen liikenteen päästöjen puolittamisesta vuonna 2030.

Kulmuni katsoo, että liikenteen päästöleikkausten on oltava sekä sosiaalisesti oikeudenmukaisia että alueellisesti tasa-arvoisia.

– Se on niin keskeinen asia, ettei sitä voi liikaa painottaa, hän toteaa.

Suomessa liikenteen päästöratkaisut pitäisi ministerin mielestä tehdä eri osissa maata eri tavoin. Esimerkiksi joukkoliikenne ei toimi kunnolla kaikkialla, ja pakollisen liikkumisen etäisyydet ovat erilaisia.

Kulmunin mielestä tarvitaan muun muassa biopolttoaineita ja kokonaan uusia keksintöjä sekä työtä omalla kotiseudulla.

– Ei ole yksinkertaista patenttiratkaisua.

Aalto-yliopiston selvitykseen sisältyy kuitenkin maininta tulonsiirroista tai muista kompensaatioista, joita ehdotus saattaa tarvita tuekseen. Näitä varten ehdotus suosittaa erillistä selvitystä.

Tämäkään ei saa Kulmunin varauksetonta tukea edes ajatuksena.

– On helppo heittää, että hoidetaan joku kompensaatio, mutta en ole kuullut konkreettista esitystä. Haluaisin kuulla, mitä ne vaihtoehdot ovat, ministeri torppaa.

Hän sanoo olevansa "vapaan markkinatalouden kannattaja".

– On parempi, että koko järjestelmä on niin tasa-arvoinen, ettei tarvita koko ajan uusia tukimuotoja.

Keskustan suunnalta on kritisoitu ilmasto- ja ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr) esitystä sähköautojen latausinfran rakentamisvelvoitteesta. Esityksen mukaan latauspaikka pitäisi vuodesta 2021 alkaen rakentaa kaikkiin uusiin rakennuksiin, joissa on vähintään neljä pysäköintipaikkaa.

Kansanedustajat Ari Torniainen ja Markus Lohi ilmoittivat viime viikolla, ettei keskusta hyväksy heidän taloudellisesti kohtuuttomana pitämäänsä esitystä.

Keskustan puheenjohtaja Kulmuni ei kuitenkaan vahvista, että puolue olisi tässä vaiheessa esitystä vastaan.

– Lausuntokierroksella saadaan palautetta siitä, millaisista kustannuksista on kyse. Sitten asiaan palataan.

Lue myös:

Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vastaa
Mankala
Bensanhinta porrastetuksi
Sidotaan bensan hinta suoraan varallisuuteen. Köyhät maksaa nykyhinnan ja Wahlroos esimerkiksi 50 € per litra. Köyhällekin bensankäytön vuosikatto, esimerkiksi 1000 litraa. Sillä ajaa pakolliset ajot helposti. Saa käyttää, mutta ei oo pakko.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija
Vast: Bensanhinta porrastetuksi
1000 litraa / 6l/100km. eli noin 17 000 km vuodessa eli mitkä on sinun pakollisia ajoja?
200 työpäivää ja 50 km suunta tekee 20000km edes täällä eteläsuomen maalla 50 km ei ole työmatka eikä mikään. Tiedän myös ihmisiä jotka ajaa yli 100 km päivässä suuntaansa eli 40 000 km vuodessa työhön ajamista.
Järjestelmä pitäisi uudistaa niin että poltto-aineen hiilidioksidi tonni maksaa jonkin rahan ja poltto-aineen verotusta taas kevennetään samalla summalla. Bio polttoaineista ei tietenkään menisi hiilidioksidi maksua.
Tosin valtio ei ole valmis luopumaan poltto-aine verosta kun on niin pirun hyvä lypsylehmä valtiolle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Bensanhinta porrastetuksi
Ei ole mikään pakko ajaa työmatkoja omalla autolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Bensanhinta porrastetuksi
Mankalan ajatus: "Ei ole mikään pakko ajaa työmatkoja omalla autolla."

Tuli mieleen ne vanhat huonot ajat jolloin yksi kiivailija esitti samaa ajatusta ja totesi vielä että voihan sitä aina muuttaa asuntoa niin että voi pyöräillä työmatkat.

Kun tässä aika usein on maalle ajettu niin olen huomannut että on tehty metsätöitä melkoisesti. Noilla pienillä paikallisteillä ei monestikaan bussit kulje, ja jos kulkevat niin hyvin harvoin. Mitenkähän Mankala pääsisi työmaalle moottorisahan ja muiden varusteiden kanssa ilman omaa autoa.
Naapuriin tehtiin uusi talo. Nykytyyliin tekijöinä liuta pienyrityksiä tai yksinyrittäjiä. Näillä on usein monta työmaata saman päivän aikana ja kohteet vaihtuvat jatkuvasti. Mitenkähän työ sujuisi Mankalalta ilman omaa autoa? Ja tietysti muistaen että usein se auto on täynnä työkaluja.
Itse olin muuten parissa projektissa mukana ja työmatka omalla autolla vei vähän yli kymmenen minuuttia. Bussillakin olisi päässyt, mutta aikaa olisi kulunut toista tuntia. Kun asiantuntijatehtävissä työpäivät voivat olla milloin minkäkin pituisia niin oman auton käyttö oli luontevin valinta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kaasupumppu
Huh
Juu, ei käytetä sun ideaa. On näet huono.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Tievero
Ollilan/Bernerin GPS-seurantaan perustuva tienkäyttömaksu olisi ratkaisu. Siinä hoituisi aluepolitiikka ja fossiilisten polttonesteiden käytön ohjailu helposti. Lisäksi poliisin liikennevalvonta voitaisiin suorittaa tietokoneilla automaattisesti. Kun ajaisit ylinopeutta tai toisen puskurissa kiinni, saisit sakot postilaatikkoosi aina, eikä joka sadas kerta. Poliisiautoihin ja tienvarsiin tarvittaisiin laitteet, jotka paljastaisivat liikkuvan ajoneuvon, jos seurantalaite on toimimaton.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »