Raportti: Liikenteen päästökauppa nostaisi polttoaineen hintaa, mutta veisi Suomen liikenteen päästövähennystavoitteeseen vuoteen 2030 mennessä

Polttoaineen hinnannousu vaikuttaisi erityisesti haja-asutusalueilla asuviin.

Liikenne tuottaa tällä hetkellä viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.
Liikenne tuottaa tällä hetkellä viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.

Helsinki

Hannu Toivonen

Suomi voi päästä liikenteen päästövähennystavoitteisiinsa kansallisella päästökauppajärjestelmällä, joka asettaa kiintiöt polttoaineiden hiilisisällöille. Tämä selviää Aalto-yliopiston työryhmän raportista.

Päästökauppajärjestelmän ajatuksena on se, että valtio luo päästölupia, joita polttoaineiden myyjät ostavat huutokauppamekanismilla. Valtio vähentäisi lupien määrää vuosi vuodelta, kunnes vuonna 2030 päästölupia olisi niin vähän, että Suomen tieliikenteen päästöt olisivat puolet vuoden 2005 tasosta.

– Järjestelmä ohjaa kädestä pitäen päästövähennyksiä, niin että lopulta päästään tavoitteeseen, sanoo raportin luoneen työryhmän johtaja Matti Liski.

Antti Rinteen (sd) hallitus on sitoutunut siihen, että Suomi puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä siitä, mitä ne olivat vuonna 2005.

Liikenne aiheuttaa tällä hetkellä viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonepäästöistä.

Tulonsiirtoja haja-asutusalueille

Järjestelmässä jokaiseen myytyyn polttoainelitraan lisättäisiin päästöluvan hinta. Tämä nostaisi polttoaineen hintaan sitä enemmän, mitä saastuttavammasta polttoaineesta on kyse.

Liski myöntää, että polttoaineen hinnannousu aiheuttaisi vastustusta.

– Järjestelmä kannustaa ihmisiä siirtymään niihin teknologioihin, jotka eivät tarvitse päästölupia, hän sanoo.

Samalla se kannustaisi ihmisiä vähentämään turhaa yksityisautoilua ja käyttämään autoa ainoastaan välttämättömään liikkumiseen.

Erityisen suuri vaikutus polttoaineen hinnannousulla olisi haja-asutusalueilla, joilla on tarve käyttää paljon omaa autoa. Liskin mukaan tämä on otettu järjestelmässä huomioon.

Kun valtio myy päästölupia, se voi ansaita sillä miljardeja euroja.

– Näitä tuloja voidaan käyttää tulonsiirtoina niille, joita polttoaineen hinnannousu erityisesti koskettaa.

Tulonsiirrot pitäisi toteuttaa raportin mukaan sillä tavalla, etteivät ne neutralisoisi järjestelmän ohjausvaikutusta. Tämä tarkoittaisi sitä, että kaukana työpaikasta asuva henkilö saisi korvauksen huolimatta siitä, miten hän matkustaa töihin vai tekeekö hän töitä esimerkiksi kotoa käsin.

Liikenteen päästökauppaa on jo testattu

Työryhmän kehittämän järjestelmän yhtenä etuna on se, ettei se sido Suomen käsiä etukäteen mihinkään tiettyyn teknologiseen ratkaisuun, kuten sähköautoihin.

– Me emme voi etukäteen tietää, mitkä ovat tulevaisuudessa liikenteen parhaat vaihtoehdot. Tämä järjestelmä mahdollistaa sen, että kuluttajat ja talouden toimijat voivat reagoida, jos jokin toinen teknologinen vaihtoehto osoittautuu paremmaksi.

Liskin mukaan liikenteen päästökauppaa on koeteltu käytännössä, ja se on osoittanut toimivuutensa.

– Polttoaineen lyijysisällöt piti ajaa Yhdysvalloissa alas. Se toteutettiin vastaavalla tavalla.

Hintakatto turvaksi

Järjestelmässä on kuitenkin omat riskinsä. Etukäteen on mahdotonta tietää, kuinka korkealle polttoaineen hinta nousee, kun päästöoikeudet vähenevät vuosi vuodelta.

Tämän takia liikenteen päästökauppaan luotaisiin katto ja lattia, joiden yli tai ali polttoaineen hinta ei saisi nousta.

Näiden rajojen määrittäminen jäisi poliitikkojen tehtäväksi, kertoo Liski.

– Jos polttoaineen hinta pyrkisi nousemaan hintakaton tasolle, sillä hinnalla mikä etukäteen on päätetty, saisi ostaa niin paljon lupia kuin haluaa.

Liskin mukaan liikenteen kansallisen päästökauppajärjestelmän suurin vahvuus olisi se, että sillä päästäisiin varmuudella päästövähennystavoitteeseen.

Järjestelmä on Aalto-yliopiston työryhmän ehdotus, jonka he tekivät yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.

Lue myös:

Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vastaa
Mankala
Heti käyttöön!
Todella järkevän tuntuinen järjestelmä. Sanoista tekoihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Aika korjaa tilanteen, varmasti...
Nyt meillä Suomessa ei ehditä odottaa tekniikan kehitystä parempaan suuntaan. Mikä taho haluaa näin toimia yleisenä syyttäjänä osoittamalla tavallista kuluttajaa rankaisumalleja kehittelemällä! Tämä ei ole laisinkaa demokratian perusajattelua vaan selvääkin selvempää sanelupolitiikkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Aika korjaa tilanteen, varmasti...
Tässä yhteydessä tarvitaan sanelupolitiikka, kodka tavoitteista on sovittu demokraattisesti. Ainakin kansan enemmistö on niistä ollut samaa mieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Missä taas järki?
Liikennepäästöt Suomessa on nykyiselläänkin niin mitättömät, että vähennyksillä on maailman laajuisesti promillen tuhannesosan merkitys, siis ei mitään. Mistä ihmeestä meillä syntyy näitä päättömiä omien kansalaisten kiusaamisesityksiä kuin sieniä sateella? Onko vihervassareiden puppugeneraattori laitettu oikein suurteholle? Eikö todellakin kannattaisi miettiä hyödyt ja haitat kuten yleensäkin missä tahansa asiassa tehdään ja sitten vasta ehdotetaan? Näin jäisi tällaiset tyhjänpäiväiset esitykset mistä on selkeästi enemmän haittaa kuin hyötyä tekemättä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Missä taas järki?
Liikenteen kasvihuonepäästöt ovat noin viidennes kokonaispäästöistä. Niitä on aivan liikaa ja niitä pitää rajoittaa. Hyvösen maailma elää toisella logiikalla. Siellä ei ilmastonmuutosta ole ja perussuomalaiset ovat pääministeripuolue.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Missä taas järki?
Tämä oli edellisen hallituksen tilaama selvitys. Siellä oli mukana myös PS. Ainakin alkuun, kunnes sitten sai sieltäkin kenkää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Fundeeraja4AABO
Vast: Missä taas järki?
Haja-asutusalueella oma kulkuneuvo on välttämättömyys. Taajamissa ja taajamien välisessä liikenteessä on vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia vähentää päästöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
ääliömäistä
Köyhät ja syrjäseutu maksumiehinä ! Hyvä demarit ja vihreät ! Seuraavissa vaaleissa nähdään !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sepponen
juuh
Suomessa kun käytetään 10000euroa co2 päästöjen vähentämiseen per nuppi, päästöt putoaa ehkä 0,001%, samaan aikaan Kiinassa rakennetaan uutta hiilivoimalaa 10000e per nuppi. Mihin asti tätä hölmöilyä jaksetaan vielä viedä veronmaksajien rahoilla? äly hoi, älä jätä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muumimamma
Ei järjen hiventäkään
Päästöt kyllä puolittuu ihan varmasti,mutta niin vähenee verotulotkin,jolla hyvinvointivaltiota pyöritetään,koska polttoaineveron tuotto vähenisiPäästökaupasta saatu tuotto ei riitä paikkaamaan tätä.Polttoaine veroja ei olla laskemassa,eikä muitakaan,mutta tämä nostaisi kustannuksia.Viime vuonna kerättiin veroja tieliikenteeltä 8,4miljardia euroja.Se nostaisi myös muita mm.ruuan hintaa.Se olisi myös työllistymisen este,koska vain rikkailla olisi varaa ajella ja lisäisi eriarvoistumista entisestään.Tämä on edellisen hallituksen tilaama esitys.Tällä ei ole nykyisen hallituksen kanssa mitään tekemistä,eikä tule sitä hyväksymään.Opposition mielestä 6sentiä litrahintaan lisää ensi elokuussa on hirvee virhe.Mutta tämä esitys nostaisi sitä kymmeniä senttejä lisää.Ei siis järjen hiventäkään esityksellä.Sähköautoihin ei ole varaa vähävaraisilla,eikä juuri muillakaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »