Myös kotiaskareet, kauppareissut ja muu kevyt liikuskelu edistävät terveyttä – UKK-instituutti julkisti uuden aikuisten liikkumisen suosituksen

Uudessa liikkumisen suosituksessa huomio on entistä vahvemmin hyvinvoinnin kokonaisuudessa, siksi riittävä uni ja paikallaan olon tauotuskin on otettu suositukseen.

Jukka Ritola
Lihaskuntoa on suosituksen mukaan hyvä kohentaa kahdesti viikossa.
Lihaskuntoa on suosituksen mukaan hyvä kohentaa kahdesti viikossa.

Hannamari Ahonen

Kevyt liikuskelukin kuten kotiaskareet, kauppareissut ja muut tavalliset puuhat edistävät ihmisen terveyttä. On tutkimusnäyttöä, että erityisesti vähän liikkuville myös kevyestä liikuskelusta on terveyshyötyjä.

UKK-instituutti julkisti maanantaina uuden 18–64-vuotiaiden aikuisten liikkumisen suosituksen ja siinä on mukana myös kevyt liikuskelu. Myös riittävä uni ja paikallaan olon tauotus on nyt osana suosituksia eli huomio on entistä vahvemmin hyvinvoinnin kokonaisuudessa. Aiemmin suositeltiin, että liikunnan pitää kestää kerrallaan ainakin kymmenen minuuttia, että siitä on hyötyä. Nyt muutaman minuutin liikuntapätkät kerrallaankin riittävät.

Muut eri-ikäisten suositukset tullaan nekin päivittämään tulevan talven aikana. Nyt ne perustuvat vuonna 2009 päivitettyyn liikuntapiirakkaan.

Suositukset kertovat, mikä on terveyden kannalta tarvittava määrä liikuntaa viikossa. Entisellään suosituksissa on se, että sydämen sykettä kohottavaa reipasta liikkumista suositellaan viikossa kaksi ja puoli tuntia. Reipas liikunta voi olla esimerkiksi uintia, sauvakävelyä, jumppaa, tanssia tai retkeilyä eli mitä tahansa, jossa sydämen syke kohoaa.

Saman terveyshyödyn saa, jos harrastaa rasittavaa liikuntaa tunnin ja vartin viikossa. Liikunta on rasittavaa, kun sen aikana ei hengästymisen vuoksi pysty puhumaan aivan tavallisesti. Rasittavaa liikkumista voi olla muun muassa juoksu, pyöräily, hiihto tai pallopelit.

Entisellään on myös suositus lihaskunnon ja liikehallinnan vahvistamisesta kahdesti viikossa. Lihaskuntoa voi kehittää esimerkiksi kuntosalilla, porraskävelyssä, raskaita pihatöitä tekemällä, pallopeleissä ja ryhmäliikunnassa.

UKK-instituutin laatima uusi liikkumisen suositus perustuu amerikkalaiseen vuonna 2018 päivitettyyn suositukseen. Yhdysvaltojen terveysviraston laatima suositus perustuu laajaan tieteelliseen näyttöön.

Liikkuminen hoitaa, kuntouttaa ja ennalta ehkäisee monia sairauksia kuten useita sydän- ja verisuonisairauksia, tyypin 2 diabetesta, tuki- ja liikuntaelinsairauksia ja joitakin syöpätauteja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.