Uusi hallitus painoi junaliikenteen kilpailukuvioissa jarrua Anne Bernerin jälkeen – yltiövapaa markkinatalous on vasemmistolle kauhistus

Suomi on yksi niistä harvoista maista, joissa rautateiden matkustajaliikennettä ei ole avattu kilpailulle. Keskustan mandaatilla operoinut liikenneministeri Anne Berner yritti muuttaa asetelmaa vauhdilla.
Suomi on yksi niistä harvoista maista, joissa rautateiden matkustajaliikennettä ei ole avattu kilpailulle. Keskustan mandaatilla operoinut liikenneministeri Anne Berner yritti muuttaa asetelmaa vauhdilla.

Ilari Tapio

Rautatieliikenne on outo jäänne. Maanteillä, merellä ja ilmassa on kilpailua pilvin pimein, mutta raiteilla liikkuminen on valtiollisen VR-Yhtymän käsissä.

Poikkeus on tavaraliikenne, joka vapautui vuonna 2007. Silti sekin on käytännössä lähes 100-prosenttisesti VR-vetoista.

Hiljaiselolle voi tänä syksynä paikantaa kaksi syytä. Ensimmäinen on pyörremyrsky nimeltään Anne Berner. Edellisen hallituksen liikenneministeri lähti politiikkaan pannakseen Suomen kuntoon: halki, poikki ja pinoon. Hän oli Juha Sipilän (kesk) likaisen työn tekijä.

Tapetille nousivat Jäämeren rata, Tallinnan rautatietunneli ja tunnin junat sekä matkustajaliikenteen avaaminen kilpailulle. Isossa kuvassa kansainvälisten liikennöitsijöiden eriväriset junat näyttivät jo kiitävän kasvukeskuksesta toiseen ja uuden sukupolven hongkongilaiset lättähatut pendelöivän kylästä kylään.

Toinen syy on aatteellinen. Antti Rinteen (sd) punavihreä hallitus on berneriläisten voimien kanssa jokseenkin eri mieltä vapaan markkinatalouden kaikkivoipaisuudesta junaliikenteen käyttövoimana.

Siksi nyt on tuumaustauon paikka. Esimerkiksi eteläisen Suomen taajamaliikenteen kilpailutus on vihelletty aikalisälle. Pääkaupunkiseudun HSL:n lähiliikenteen kilpailutus kuitenkin etenee. Voittajan on määrä aloittaa liikennöinti vuonna 2021.

Viron valtion omistama Operail ilmoitti muutama päivä sitten aloittavansa tavarakuljetukset Suomen koko rataverkolla.
Viron valtion omistama Operail ilmoitti muutama päivä sitten aloittavansa tavarakuljetukset Suomen koko rataverkolla.

Näillä näkymin koko matkustajajunaliikenne vapautuu kilpailulle 2020-luvun puolivälissä – ehkä.

Julkisuudessa vähemmälle huomiolle on jäänyt tavaraliikenne. Muutama päivä sitten se sentään ylsi otsikoihin, kun "Viron VR" Operail ilmoitti aloittavansa rautatiekuljetukset Suomessa.

Liikennetekniikan professori ja suunnitteluyritys WSP Finland Oy:n johtaja Jorma Mäntynen pitää uutista erittäin myönteisenä.

– Operail on suhteellisen iso, hyvämaineinen ja vakavasti otettava kilpailija. Lisäksi Ilkka Seppänen (yhtiön Suomen toimintojen johtaja) oli pitkään VR:n tavaraliikennejohtaja, Hän tuntee markkinan erinomaisesti, Mäntynen toteaa.

– Tällä hetkellä VR:n lähes ainoa kilpailija on Fenniarail, eikä sekään suuri ole. Yhtiön liikevaihto on reilut 5 miljoonaa euroa. VR:n vastaava luku on lähes 1,3 miljardia euroa.

Jorma Mäntysen mielestä markkinoilla on hyvin tilaa sellaisille ketterille toimijoille, jotka voivat ottaa hoitaakseen pk-yritysten tarpeita. Ne ovat jääneet paitsioon, kun VR on keskittynyt raskaaseen sarjaan: pitkiin matkoihin ja suuriin yrityksiin.

Rautatiekuljetusten edistämistä ja Suomen rataverkon kehittämistä tukevat myös ilmastonmuutos ja EU:n voimakas työntöapu junaliikenteelle. Nyt rataosuuksista muutamat ovat pahasti ylikuormitettuja ja useat täysin alikuormitettuja.

– Uudelle hallitukselle pitää kuitenkin antaa plussaa Ylivieskan-Iisalmen radan sekä Hangon-Hyvinkään radan sähköistyksen saamasta rahoituksesta. Molemmat ovat tavaraliikenteelle erittäin tärkeitä osuuksia, professori muistuttaa.

Juttua korjattu sunnuntaina 20.10. klo 9.35. Kilpailutuksen aikalisä koskee eteläisen Suomen taajamaliikennettä, ei pääkaupunkiseudun HSL:n lähiliikennettä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Onnim
Pakollinen vuokraus
No jos olisi pakollinen vuokraus ollut ennenkin muotia, olisi esimerkisi sähkölinjojen omistajuus voitu toteuttaa näin.

Ja jos sama (pakollinen vuokraus) olisi ajateltu näin, olisi myös voitu entisen Kemiran kaivos tehty näin.

Sveitsiläisen Bernerin mukaan olisi valtiollinen (mielestäni aivan alatyylisest hoidettu) palvelun kalusto pitänyt vuokrata raideliikenteestä kilpailusta kiinnostuneille. Anteeksi kuinka? Vapaassa kilpailussa jokainen(!) osallistuva osapuoli kantaa oman(!) riskinsä, eikä osialisoi suomalaiseen kapitalistiseen tyyliin riskiä verovaroista. Häpeällistä, kertakaikkiaan! En oikeasti ymmärrä miten Kokoomus tai Juha Sipilän Keskusta kehtaavat kutsua itseään kapitalistisiksi puolueiksi. Fakta on, että valtaosa palkan, ja eduskunnassa/ europarlamentin valituista saavat sosialistisesti palkkansa verovaroista.

Aina tuntuu koville kapitalisteille olevan helppoa myydä vaikka tuhkat pesästä - mutta mutta vain muiden..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Pakollinen vuokraus
Täysin samaa mieltä. Markkinatalous palvelee kansalaisten etua vain jos kilpailu on avointa ja yksityisesti rahoitettua. Kansallisen omaisuuden jakaminen yksityisten firmojen voitontekovälineeksi on julkisten varojen väärinkäyttöä, mistä Katalonian johto tuomittiin vankeuteen.

Verorahoilla hankitun tai tuotetun kaluston, rataverkon, tieverkon ja sähköverkon myynti halvemmalla kuin vastaavan uuden rakentaminen tai hankkiminen maksaisi, on ahneutta, korruptiota ja oligarkiaa eikä sillä ole mitään tekemistä vapaan kilpailun ja aidon markkinatalouden kanssa.

Sama koskee myös sellaista yksityistä terveydenhuoltoa, joka rahoitetaan verovaroin, mutta yksityiset vetävät voitot välistä. Markkinatalous voi toimia vain jos kuluttaja saa hankintaa tehdessään päättää mihin rahansa laittaa ja paljonko on valmis maksamaan. Veroja maksaessaan tällaista valinnan mahdollisuutta ei ole, joten siinä välissä ei voi olla yksityistä vetämässä voittoja välistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »