Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys vaatii kameratolppien sijoittelulle ohjeistusta
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys vaatii yhtenäistä ohjeistusta automaattisen kameravalvonnan sijoittelusta. Yhdistys on huolissaan siitä, että liikenneturvallisuuden parissa toimivilta viranomaisilta, kaupungeilta ja kunnilta puuttuu yhteinen ohjeistus, millä perusteilla automaattisen nopeusvalvonnan kameran valvontapaikka maantiellä tai taajamassa valitaan. Yhdistys on lähettänyt asiasta esityksen Väylävirastolle sekä Liikenne- ja viestintäministeriöön.
Esityksessä yhdistys vaatii, että viranomaisten, kuntien ja kaupunkien tulisi saada yhtenäinen ohje siitä, millä perusteilla automaattinen kameravalvonta sijoitetaan tiestölle. Ohjeessa tulisi olla selkeät säännöt kamerapaikkojen sijoittelusta, kameratolppien väristä ja valvottavan nopeusrajoituksen ilmoittamisesta ennen valvontapistettä.
Yhdistys vaatii, että virheellisesti sijoitetut valvontakamerat tulisi purkaa.
– Poliisi on itse myöntänyt, ettei määrättyjä valvontapisteitä käytetä niiden virheellisen sijoittamisen seurauksena, esityksessä todetaan.
Yhdistys kannattaa Ruotsin mallia, jossa nopeusrajoitus osoitetaan aina ennen jokaista valvontakameraa sekä liikennemerkillä, että tiemerkinnällä. Lisäksi esityksessä todetaan, että harmaat kamerakaapit tulisi maalata keltaisella tai fluorisoivalla väriaineella, jotta ne erottuisivat autoilijoille aikaisemmin.
Yhdistyksen mukaan tämän hetkiset kriteerit kameroiden valvontapisteille ovat niin väljät, että kameroita voi sijoittaa melkein mihin tahansa.
– Yhdistyksemme esittää, että ohjeistuksessa tulisi määritellä muun muassa se, mitä tarkoitetaan erittäin vaarallisella tieosalla. Valvontapisteen sijoittamiselle ei voi riittää se, että todetaan, että kyseisellä tiealueella on tapahtunut onnettomuuksia.
Yhdistyksen tekemän selvityksen mukaan esimerkiksi Norjassa seurataan tarkasti liikenneonnettomuuskustannuksia.
– Ennen kuin kamera voidaan sijoittaa tielle, tulee tieosan täyttää muun muassa seuraavia vaatimuksia: Onnettomuuskustannukset tieosalla pitää olla niin korkeat, että ne kuuluvat 10 prosentin korkeimpaan luokkaan koko maassa. Lisäksi edellytetään että liikennevirran keskinopeus ylittää tieosalle määrättyä suurinta sallittua nopeutta viikon ajan.
– Myös Poliisihallituksen kantana on se, että kameroiden ensisijainen tarkoitus on estää ennalta ylinopeuksia eikä sakottaa autoilijoita, esityksen viimeisessä kohdassa muistutetaan.