Kotimaa

Estoniasta on otettu opiksi – Laivojen on pysyttävä pystyssä, vaikka autokannelle vuotaisi vettä

Veikko Wahlroos
Ihmisten pelastamista on kehitetty paljon Estonian uppoamisen jälkeen. Pelastettuja ihmisiä tuodaan hoitoon. Arkistokuva.
Ihmisten pelastamista on kehitetty paljon Estonian uppoamisen jälkeen. Pelastettuja ihmisiä tuodaan hoitoon. Arkistokuva.

Tallinnasta Tukholmaan matkalla ollut M/S Estonia törmäsi 25 vuotta sitten 28. syyskuuta yöllä syysmyrskyssä suureen aaltoon.

Laivan keulavisiiri irtosi liitoksistaan ja repi auki keulan rampin. Laivan avoimesta keulasta virtasi autokannelle vettä. Estonia upposi, ja laivan 989 matkustajasta vain 137 pelastui.

Onnettomuuden jälkeen tutkittiin tarkasti, mitä laivoissa on parannettava, jotta samanlainen tragedia ei enää toistu.

– Onnettomuuksista pyritään aina oppimaan. Laivojen rakenteisiin tuli uusia vaatimuksia. Nopeasti Estonian onnettomuuden jälkeen keulaporttien suunnitteluun ja rakenteisiin tuli muutoksia, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin merenkulkujohtaja Juha-Matti Korsi.

Myös laivojen rakenteiden tarkastuksiin on kiinnitetty Estonian onnettomuuden jälkeen enemmän huomiota.

– Henkilökunnan on merkittävä huoltopäiväkirjaan, milloin tarkastuksia on tehty, Korsi selvittää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uusia käytäntöjä on osittain levinnyt myös kansainvälisesti.

– Laivojen pitää kestää kaatumatta, vaikka autokannelle tulisi tietty määrä vettä vesipatjaksi. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on tehnyt tästä kansainvälistä sääntöä, Korsi kertoo.

Estonian jälkeen on tehty parannuksia myös hengenpelastuksen välineisiin ja käytäntöihin.

– Estonian onnettomuudessa ihmisiä oli hankala saada ylös vedestä. Esimerkiksi pelastuslauttoja on kehitetty siten, että niille kiipeäminen on helpompaa ja niiltä pääsee helpommin pois pelastaville aluksille. Nykyisin vaadittavat marine evacuation system -lautat ovat ikään kuin siivilöitä.

Henkilökunnalla on suuri rooli siinä, että onnettomuuden tapahtuessa matkustajat saadaan pelastettua tavalla tai toisella.

Moni matkustaja voi jättää pelastautumisohjeet laivalla lukematta ja hädän hetkellä epätietoisuus voi olla suurta.

"Suuretkin ihmisjoukot on saatava tottelemaan kriistilanteissa, joissa voi herkästi esiintyä paniikkia."

merenkulkujohtaja

Juha-Matti Korsi.

– Henkilökunnalle annetaan kriisinhallintakoulutusta. Suuretkin ihmisjoukot on saatava tottelemaan kriistilanteissa, joissa voi herkästi esiintyä paniikkia, Korsi toteaa.

Tekniikan kehittyminen auttaa lisäksi turvallisuuden parantamisessa.

– Laivoihin on tullut esimerkiksi automaattisia hätähälyttimiä. Apua pystytään mobilisoimaan nopeasti.

Turvallisuus kohenee uusien keksintöjen myötä tasaiseen tahtiin, mutta suuronnettomuudet pakottavat yleensä tekemään nopeammin muutoksia.

– Onnettomuuksien jälkeen otetaan isompi loikka eteenpäin. Edistystä tapahtuu kuitenkin koko ajan hitaasti mutta varmasti, Korsi sanoo.

Suomalaisen merenkulun turvallisuus on Traficomin mukaan vakaa. Vakavia onnettomuuksia ei juuri ole viime vuosina ollut.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lue myös:

Estonialla hukkui yli 800 ihmistä – Mitä kohtalokkaana yönä 25 vuotta sitten tapahtui?

Ilkka Kärppälä kuunteli Estonian onnettomuuden koko radioliikenteen, eikä "mayday, mayday" unohdu

"Tiesin, että kohta tulee minun aaltoni " – Estonialta selviytynyt Petter Ehrnsten varautuu laivoilla ja hotelleissa pahimpaan

Mikko Simola näki Estonian hylyn ensimmäisten joukossa: "Tiesimme olevamme hautapaikalla"

Estonian hylky: Krp selvittää, saako se selvittää


Fakta

Turvallisuustilanne on vakaa

Suomalaisen merenkulun turvallisuus on Traficomin mukaan vakaa ja hyvä.

Vuoden 2018 onnettomuusmäärät ovat pysyneet edellisvuosien tasolla, viime vuonna ilmoitus tuli 45 merionnettomuudesta.

Lukuun sisältyy suomaisille aluksille tapahtuneet onnettomuudet Suomen aluevesillä sekä ulkomailla. Edellisen viiden vuoden aikana merionnettomuuksien määrät ovat vaihdelleet 35-47 välillä.

Tähän mennessä onnettomuudet eivät ole aiheuttaneet merkittäviä haitallisia seurauksia ympäristölle ja ne ovat pääsääntöisesti olleet vakavuudeltaan lieviä.

Viime vuosien vakavin merionnettomuus on vuoden 2017 luotsivene-onnettomuus.

Lähde: Traficom

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Z.Z.Zalolainen
Hukkuminen ei ole kivaa
Täälläpäin asiat lienevät aika hyvin, kunnes tulee uusi katastrofi. Mutta kehitysmaissa on paljon tehtävää turvallisuuden eteen, kun varsin usein joku ylikuormattu kiulu kaatuu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Hukkuminen ei ole kivaa
Kehitysmaissa väkiluku kasvaa kahden tunnin välein Estonian kuolonuhrien määrän verran. Siksi sieltä lähdetään, kun merihätään joutumalla pääsee Eurooppaan. Jos kaikki ilman asianmukaisia matkustusasiakirjoja pyrkivät palautettaisiin, kukaan ei lähtisi tänne ylikuormatulla kiululla ja ehkä siellä syntyisi painetta väestönkasvun rajoittamiselle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Uusia uhkia
Turvallisuus laivoilla on onneksi parantunut, mutta ajan myötä on tullut myös aivan uusia uhkia. Itse pidän nykyään merkittävänä riskinä terroristi-iskua matkustajalaivaa ja sen matkustajia kohtaan. Toivottavasti tämä on huomioitu ja siihen on varauduttu riittävästi, vaikka asiasta ei julkisuudessa niin hirveästi uutisoitaisikaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: Uusia uhkia
On harjoiteltu, eri viranomaisten yhteistoimintaoperaatioina.
Luonnollisesti hieman eri nimikkeillä....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
HANNU NIEMINEN
Estonia tragedia
Oli aikoinaan tilaisuus käydä suuronnettomuustutkija Kari Lehtolan pitämästä Estonia onnettomuuden esitelmässä. Miksi niin kävi, tuli täysin selväksi siinä tilaisuudessa. Turha niitä on nykyään kerrata ja jossitella, se ei enään auta. Mutta käsittämätöntä on epäluuloisten harha kuvat salaliitoista, ja epämääräisistä vaatimuksista. Myös härskiä on tulla esim. Saksata rikkomaan hautarauhaa, vaikka heitä ei sopimukset sitä täysin kiellä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.