Matkailussa "bulkkitavara" myy huonosti kun kuluttaja voi itse olla matkatoimisto – "osa perinteisistä yrityksistä voi säilyä"

Thomas Cook Airlinesin lennot oli maanantaina peruttu myös Suomessa.
Thomas Cook Airlinesin lennot oli maanantaina peruttu myös Suomessa.

Ossi Rajala

Brittiläisen matkatoimiston Thomas Cookin konkurssi on karu esimerkki siitä, miten matkailuala on muuttunut.

Ensimmäinen Thomas Cook -yritys perustettiin jo vuonna 1841, mutta enää vuonna 2010-luvulla alansa suuryritys ei pärjännyt.

Pahasti velkaantunut yritys ei enää saanut riittävästi rahoittajia taakseen, joten edessä oli maanantaina aamulla ilmoitettu konkurssi.

– Erilaiset verkossa olevat lentojen ja hotellien hakukoneet ovat pitkään syöneet perinteisten matkatoimistojen kauppaa. Matkatoimistoja ei enää tarvita samalla tavalla, kun nettiratkaisut tekevät niiden työn kuluttajille. Ehkä tässä on vähän myös Brexitin vaikutusta, kertoo matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin johtaja Antti Honkanen Lapin yliopistosta.

Perinteisten matkatoimistojen kaupanteko on perustunut siihen, että ne saavat suuret määrät ihmisiä käyttämään palveluitaan.

– Matkatoimistot ovat voineet charter-lentokoneen lisäksi varata hotellin kokonaan tai osittain asiakkaalleen. Nyt hakukoneet tekevät saman yksittäisille kuluttajille, Honkanen toteaa.

Ympäristösyyt eivät Honkasen mukaan ole vaikuttaneet Thomas Cookin tai muunkaan matkatoimiston ahdinkoon. Charter-lentoa voi tietyissä tapauksissa jopa pitää hieman ekologisempana kuin reittilentoa.

– Charter-lennot ovat usein aivan täynnä, kun taas reittilennot eivät aina ole. Lisäksi reittilentoja voidaan halvan hinnan perässä ottaa yhdellä tai useammalla välilaskulla, Honkanen sanoo.

– Varmasti jossain vaiheessa ympäristökysymykset näkyvät enemmän matkailussa. Ruotsissa puhutaan enemmän ilmastoahdistuksesta, hän jatkaa.

Matkailuala kokonaisuutena on kuitenkin kasvussa.

Tästä kertoo osaltaan se, että lentojen määrä on ollut yhä viime vuosina kovassa kasvussa, vaikka samaan aikaan huoli ilmastonmuutoksesta on ollut näkyvämmin esillä.

Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n mukaan lentomatkustajia on tämän vuoden ennusteen mukaan lähes 4,6 miljardia kuluvana vuonna. Määrä olisi noin miljardi enemmän kuin vuonna 2015.

Perinteisille matkatoimistoille näkymät eivät kuitenkaan ole hyviä.

– Matkatoimistojen bisnes ei ainakaan kasva. Osa perinteisistä yrityksistä voi säilyä. Toimistot myyvät tavallaan bulkkitavaraa erityisesti etelään suuntautuville matkoille. Nykyisin samoihin kohteisiin pääsee kuitenkin myös varaamalla itse lennon halpalentoyhtiöltä ja majoituksen hotellisivustolta, Honkanen toteaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.