Polttoaineketjut seuraavat Saudi-Arabian iskun vaikutuksia tarkasti – Viisi dollaria raakaöljyssä on 3–4 senttiä bensalitrassa

Raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on nousussa Saudi-Arabian jalostamoiskun jäljiltä. Vastaavaa maailmanlaajuisen tuotannon putoamista hetkessä ei ole todennäköisesti nähty vuosikymmeniin.

Raakaöljyn hinnan vaihtelu näkyy pienellä viiveellä myös Suomen tankkauspisteillä. Nyt huoltoasemaketjut odottavat, miten hinta käyttäytyy Saudi-Arabian iskun jälkeen.
Raakaöljyn hinnan vaihtelu näkyy pienellä viiveellä myös Suomen tankkauspisteillä. Nyt huoltoasemaketjut odottavat, miten hinta käyttäytyy Saudi-Arabian iskun jälkeen.

Joonas Kuikka

Bensiinin ja dieselpolttoaineen hinta saattaa nousta lähipäivinä, kun Saudi-Arabian polttoainejalostamoihin viikonloppuna tehtyjen ilmaiskujen vaikutukset näkyvät öljyalalla ja sitä kautta kotimaisilla polttoainejakelijoilla.

– Tällä hetkellä raakaöljy on viisi dollaria nousussa. Se vastaa noin 3–4 senttiä litralta, sanoo Nesteen energia-asiantuntija Lauri Kärnä.

Saman suuruusluokan vaikutus raakaöljyn maailmanmarkkinahinnassa on luvassa myös kotien lämmitysöljyyn, jos markkinoiden häiriötilanne ei korjaudu.

Vielä on kuitenkin aikaista sanoa, tuleeko iskusta merkittäviä muutoksia hintoihin. Nousupaineita on.

– Maailmalla tapahtuvien häiriötilanteiden vaikutus on välitön. Se tulee vaikuttamaan Suomeen ja hintoihin nousevasti, sanoo St1:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen.

– Tällä hetkellä seuraamme tilannetta ja hankintahintojen kehitystä reaaliajassa. Ei ole tulossa ainakaan mitään merkittävää bensiinin hintoihin, sanoo ABC-ketjujohtaja Harri Tuomaala.

Molemmat arvioivat, että vaikutukset hintoihin näkyvät alkaneen viikon mittaan. Maanantaina iltapäivällä raakaöljyn hinta oli yli viiden dollarin ja vajaan kymmenen prosentin nousussa perjantaihin verrattuna.

Nesteen energia-asiantuntija Lauri Kärnä on seurannut öljyalaa tarkasti, eikä osaa varmaksi sanoa vastaavan suuruusluokan tuotannon putoamista maailmanmarkkinoilta näin lyhyessä ajassa.

– 5,7 miljoonaa barrelia tuotantoa on pois pelistä. Niin merkittävä muutos on tapahtunut viimeksi ehkä Irakin ja Kuwaitin miehityksen aikaan, Kärnä sanoo.

5,7 miljoonaa barrelia päivässä vastaa noin viittä prosenttia maailman öljyntuotannosta. Litroiksi muutettuna se on noin 900 miljoonaa litraa raakaöljyä.

Kärnä on ollut mukana Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n toiminnassa. Siellä on harjoiteltu kriisiskenaariota, jossa koko tuotantolaitos tuhoutuu. Nyt kyseessä ei ole aivan niin paha tilanne, mutta silti erittäin vakava isku öljyalaa kohtaan.

– Kaikki sotatoimet ovat huolestuttavia. Keskeisten tuotantolaitosten suojaaminen on tärkeä asia, sanoo Kärnä.

Toistaiseksi raakaöljyn hinnan nousua on hillitty tarjoamalla maailmanmarkkinoille varastoja. Hinnan kehitys riippuu siitä, kuinka nopeasti Saudi-Arabia pystyy korjaamaan rikkinäiset jalostamot.

Nesteen jalostamot Suomessa ostavat öljyä enimmäkseen Venäjältä, josta tulee yli kaksi kolmasosaa raakaöljystä. Suurin osa loppuosuudesta tulee Nesteelle Pohjanmereltä.

– Lähi-idästä ei ole vuosikymmeniin tullut raakaöljyä, Kärnä sanoo Nesteen jalostamosta.

Polttoaineen hinnan muodostumisessa raakaöljyn hinta on vain pieni osa lopullisessa huoltoaseman pumppuhinnassa.

Raakaöljyä ostaessa vaikuttaa sen hetkinen dollarin ja euron kurssi. Öljy pitää varastoida, jalostaa ja kuljettaa ennen bensiinin tai dieselin saamista henkilöauton tankkiin. Lisäksi huoltoasemaketjut kilpailevat Suomessa hinnoilla. Jokainen taho ottaa osansa.

Myös valtio ottaa mittavan veron jokaisesta bensiinilitrasta. Suomessa bensiiniverot kattavat 70,25 senttiä litralta eli lähes puolet tämänhetkisistä hinnoista. Hallitus suunnittelee bensiinin hintaan ensi vuonna 6 sentin litrahinnan korotusta. Dieselpolttoaineen vero on 53,02 senttiä litralta. Lisäksi kaikkien edellä listattujen kulujen päälle tulee arvonlisävero 24 prosenttia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Jannis_H.
Suomen verottaja on suurin syyllinen.
3/4-osaa tästä öljystä menee kaukoitään.
Toisaalta, elämme globaalissa maailmassa missä raaka-aineiden hinnat ovat tietenkin maailmanlaajuisia.

Bensalitran hinnasta on n. 70% veroja.
Polttoaineiden arvonlisävero on 24 % tuotteen arvonlisäverottomasta hinnasta eli noin 19 % kuluttajahinnasta. Arvonlisävero maksetaan polttoaineen koko hinnasta, myös hintaan sisältyvästä polttoaineverosta.

Tämä ei riitä hallitukselle vaan veroa aiotaan lisätä, jotta rahaa saataisiiin mm. kehitysapuun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Suomen verottaja on suurin syyllinen.
Polttoaineveroja on vara korottaa ainakin 30 %. Kyllä ne tuotot pääosin käytetään kotimaassa. Kehitysyhteistyöhön käytettävien rahojen osuus on joitain promilleja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Suomen verottaja on suurin syyllinen.
Mankala heitti taas päivän trollauksen, mitä jos samantien korotettaisiin veroa 100%, saataisiin ehkä se Rinteen lupailema vappusatanenkin!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PML
Varastot
Eikö mukama Suomessa ole varastossa sitä ennen tuota hyökkäystä tuotua öljyä..???? 🤔 🙄
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »