Ydinrahtilaiva Sevmorput saapui Itämerelle ja seilannee Suomenlahdella huomenna - Stuk ei ole saanut ilmoitusta

Kamtsatkasta Pietariin ja takaisin matkaava alus ei ole aiemmin ollut Itämerellä. Venäjä ei ole ilmoittanut laivasta Suomeen, vaikka maiden välillä on asiaa koskeva sopimus.

Tyynenmeren kalalla Petropavlovskissa lastattu Sevmorput on Itämerellä ensimmäistä kertaa. Stuk seuraa aluksen kulkua.
Tyynenmeren kalalla Petropavlovskissa lastattu Sevmorput on Itämerellä ensimmäistä kertaa. Stuk seuraa aluksen kulkua.

Jami Jokinen

Maailman ainoa ydinvoimalla kulkeva rahtilaiva on saapunut Itämerelle.

Venäläinen Sevmorput alitti paikannustietojen perusteella Iso-Beltin sillan torstain ja perjantain välisenä yönä. Iltapäivällä alus oli Bornholmin ja Gotlannin välisellä merialueella.

Jos matkavauhti pysyy, on alus lauantaina Suomenlahdella. Päätesatamaansa Pietariin sen on tarkoitus päästä sunnuntain vastaisena yönä.

Säteilyturvakeskus (Stuk) ei ole saanut virallista ilmoitusta aluksen saapumisesta Suomen rajan tuntumaan, vaikka Suomen ja Venäjän välillä on asiaa koskeva sopimus.

Pilottimatka lähti Kamtsatkasta

Lännen Media kirjoitti aluksen reittisuunnitelmasta kaksi viikkoa sitten.

Sevmorput lähti Venäjän ja samalla koko Euraasian koilliskulmasta Kamtsatkan niemimaalta elokuun 26. päivänä. Laiva on tullut Koillisväylää pitkin mantereen pohjoispuolitse ja edelleen Skandinavian ympäri Itämerelle.

260-metrisen aluksen lastina on 5000 tonnia Tyynenmeren kalaa.

Kyseessä on Venäjän ydinlaivastosta vastaavan Rosatomflotin, Kamtsatkan kalastusteollisuuden yhteenliittymän, paikallishallinnon sekä Venäjän Kaukoidän ja Arktiksen kehittämisestä vastaavan ministeriön koematka

Alus palaa Kamtsatkan Petropavlovskiin samaa reittiä, tarkoituksena on tehdä syksyn aikana vielä toinen vastaava matka. Tavoitteena on säännöllisen rahtiliikenteen aloittaminen reitillä.

Ensimmäinen kerta Itämerellä

Ydinrahtilaiva ei ole aiemmin ollut Itämerellä.

Vuonna 1988 rakennettu Sevmorput lojui pitkään käyttämättömänä Murmanskissa, ja oli jo päätymässä romutukseen. Vuonna 2013 laiva kuitenkin remontoitiin.

Mitä alukselle ja erityisesti sen ydinturvallisuudelle tehtiin, ei ole esimerkiksi Stukin tiedossa.

– Siksi riskien arviointi on hyvin vaikeaa, totesi keskuksen kansainvälisten hankkeiden päällikkö Aapo Tanskanen Lännen Medialle elokuussa.

Aluksella on venäläisviranomaisten myöntämät käyttöluvat vuoteen 2024.

Sopimuksen mainitsemaa ilmoitusta ei ole tullut

Suomen ja Venäjän välisen, siviiliydinvoimaa koskevan sopimuksen perusteella maat ilmoittavat toisilleen ydinvoiman käytöstä 300 kilometriä lähempänä rajaa.

Tämä tuli vastaan jo alkuviikolla, kun Sevmorput saapui Norjan rajan tuntumaan ja samalla sopimuksen mukaiselle etäisyydelle Suomen pohjoisista rajoista.

Ilmoitusta ei kuitenkaan tullut.

Itämerellä rajapyykki on puolestaan Gotlannin tietämillä. Stuk ei ollut saanut ilmoitusta ainakaan vielä perjantaina iltapäivällä.

Suurta käytännön merkitystä asialla ei ole, sillä aluksen tulo ei ole mikään salaisuus. On silti vähintäänkin erikoista, ettei Venäjä näytä noudattavan maiden välistä sopimusta.

Stuk seuraa aluksen kulkua

Stukin mukaan varsinaisesta sopimusrikkomuksesta ei kuitenkaan ole kyse, vaan pikemminkin sopimuksen hengestä.

– Jos sopimustekstejä lukee oikein tarkkaan, niin niiden mukaan vaihdamme tietoja ydinkäyttöisten alusten liikkeistä lähialueilla. Suoraa velvoitetta ilmoittamisesta sieltä ei löydy, kertoo laboratorionjohtaja Aleksi Mattila Stukista.

– Mutta toki olisi ollut hyvä saada virallinen ilmoitus.

Mitään erityistoimia aluksen tulo ei ole Stukilta edellyttänyt. Keskus lähinnä seuraa, missä ydinrahtilaiva kulkee.

– Reaktori on aika pieni, joten vakavassakin onnettomuudessa vaikutukset rajoittuisivat alukseen tai sen lähialueelle.

Laivojen kulkua voi seurata täältä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
JMS
Put, put, put.n..
"Vähintäänkin erikoista..."
Hah!!
Niitä ei kertakaikkiaan kiinnosta!
Ja samalta lafkalta pitäisi vielä väen vängällä ostaa ydinvoimala....???
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kalle
Vast: Put, put, put.n..
JMS.Eihän tässä mitään erikoista ole.Laiva ajelee kohti Pietaria kansainvälisillä vesillä.
Miksi tästä pitää alkaa hillumaan???
Väen vängällä ei tietääkseni ole ostettu ydinvoimaloita.Vai onko?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PeterPan
Haavi auki?
Suomen ulkoministeri Pekka Haavistolla lienee asiasta säteilyturvakeskusta ajankohtaisempaa tietoa, joten ei hätää: saamme varmaankin aivan pian ulkoministerin perustelut ja meriselitykset, kunhan ehtii neuvotella virkaveljensä kanssa naapurissa ja Neuvostoliitossa. Se Allegro-juna lähtee siitä ihan keskeltä rautatieasemaa, joten ei tervitse hamuilla edes sieltä aseman laitamilta niitä Seutulan hitaita linjoja lentokentälle. Venäjällä taas rautatie tunnetusti toimii sitten vaikka Moskovaan tai vähintään Kiovaan saakka sieltä Pietarin asemalta. Hyvää matkaa ministerille!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »