Neuvottelut Turun tunnin junan hankeyhtiöstä käynnistetään – Arve: Olemme erittäin tyytyväisiä

Marttiina Sairanen

Salli Koivunen

Ossi Rajala

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) kertoi tiistaina tiedotustilaisuudessa suurten raideliikennehankkeiden edistämisestä.

Ministerin suuri uutinen on, että talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi tiistaina kokouksessaan, että liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi. Suomi-rata kulkee väliä Helsinki-Tampere.

Edellinen hallitus perusti suuria ratahankkeita varten Pohjolan Rautatiet oy -emoyhtiön viime talvena.

Varsinaisia hankeyhtiöitä ei kuitenkaan ehditty perustaa Juha Sipilän (kesk) hallituksen aikana.

Neuvottelut käynnistetään raideliikenneinvestoinneista hyötyvien kuntien, kaupunkien ja muiden julkisomisteisten yhteisöjen kanssa yhdessä.

Hankkeita ei eroteta koko väyläverkoston kehittämisestä ja 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnittelusta.

Ministeriö on myös käynnistänyt selvityksen nopeasta itäradasta. Selvityksen arvioitu valmistumisaika on keväällä 2020.

Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä olisi hankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Valtiovarainministeriö osallistuu neuvotteluryhmiin.

– Turun Tunnin junan ja Suomi-radan liikennöinti alkaa aikaisintaan 2030-luvulla. Laajamittaisen kokonaisuuden suunnittelun uskotaan kestävän kuudesta kahdeksaan vuotta, mikäli ei tule mittavia valitusprosesseja, jotka lykkäisivät hankkeita selkeästi, Sanna Marin kertoi.

Tunnin junaan liittyvä Espoon kaupunkirata voisi olla käytössä vuonna 2025.

Kuluvalla hallituskaudella kyseeseen tulee lähinnä suunnittelun jatkaminen.

– Tällä hallituskaudella ei ehditä tekemään rakentamispäätöksiä. Suunnittelussa ei vielä sitouduta rakentamisen kustannuksiin, Marin kertoo.

Kimmo Penttinen
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin.
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin.

Kyseessä olisivat siis suunnitteluyhtiöt, joiden pääomistajana olisi valtio 51 prosentin omistusosuudella. Pääomituksen loppuosuus kertyisi muun muassa kuntien ja kaupunkien investoinneista, jotka voisivat jakaantua eri vuosille. Hankeyhtiöillä olisi julkinen määräenemmistö, mutta toistaiseksi yksityisiä tahoja ei ole suljettu pois.

Yhtenä elementtinä hankeyhtiöihin on mietitty sitä, että kunnat voisivat osallistua pääomittamiseen kiinteistöomaisuudellaan.

Kunnat voisivat sijoittaa hankeyhtiöön kiinteistöomaisuutta, jota hyödyntämällä yhtiö saisi tuottoa maan arvon nousemisesta.

Hankeyhtiö saisi myöhemmin rahaa matkustajilta ja liikenteen operaattoreilta perittävistä maksuista sekä kiinteistöistä saatavista tuotoista.

Ministeri pitää myös mahdollisena, että omistajuutta jaettaisiin esimerkiksi asukaslukujen mukaan.

Suomi-radan osalta mukana voisi olla myös Finavia, koska se hyötyisiä Helsinki-Vantaan lentokentälle tulevista paremmista yhteyksistä.

Turun Tunnin junan kokonaiskustannusarvio on 2,4–2,8 miljardia euroa.

Suunnittelukustannukset ovat Suomi-radan osalta noin 150 miljoonaa euroa ja Turun tunnin junan 75 miljoonaa euroa.

Pääomistajana valtio investoisi Tunnin junan suunnittelukustannuksiin 38,5 miljoonaa euroa. Suomi-radan on arvioitu maksavan noin 5,5 miljardia euroa. Summa sisältää lentoradan.

Hankkeiden toteuttamiseen on haettavissa myös EU-rahoitusta.

– Ehdimme mukaan EU:n tämän syksyn niin kutsutulle häntähakukierrokselle. Komission kanssa on käyty neuvotteluja, ja niiden mukaan on meidän on hyvin mahdollista saada suunnitteluun rahoitusta, Marin iloitsee.

Euroopan unionin rahoitusosuus voi nykyisellä rahoituskaudella olla enintään 50 prosenttia suunnittelukustannuksista ja enintään 20 prosenttia rakentamiskustannuksista.

Ministeri on optimistinen hankkeiden nopean toteutumisen suhteen.

– Toivomme kunnilta myönteistä vastaanottoa lähteä mukaan suunnittelemaan näitä ratoja. Toivon, että neuvottelut sujuvat hyvässä hengessä ja mahdollisimman nopeasti. Uskon, että saamme tämän kokonaisuuden ripeästi vietyä eteenpäin. Tavoitteena on, että kaikki tietävät, mihin on lähdössä mukana, Marin summaa.

Tamperelainen liikenneministeri Marin kertoi myös siitä, että budjettiriihessä on tulossa rahaa ratayhteyksien parantamiseen väleille Tampere-Jyväskylä, Tampere-Pori sekä Seinäjoki-Vaasa.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta

Pääministeri Antti Rinne (sd)

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r)

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr)

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk)

Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd)

Opetusministeri Li Andersson (vas) 

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni (kesk)

Työministeri Timo Harakka (sd)

Kaupunginjohtaja Minna Arve: Odotettu ja erittäin positiivinen uutinen

Jane Iltanen
Turun kaupunginjohtaja Minna Arve
Turun kaupunginjohtaja Minna Arve

Turussa iloitaan Tunnin juna -hankkeen etenemisestä.

– Ministerin viesti on odotettu ja erittäin positiivinen. Hankeyhtiön perustamisella edistetään Tunnin juna seuraavaan vaiheeseen, jonka jälkeen suunnittelu on kokonaan valmis. Liikenne- ja viestintäministeriö on työskennellyt asian eteen paljon ja ministeri Marin on kommunikoinut tilanteen etenemisestä meille hyvin. Olemme hyvin tyytyväisiä, että Tunnin junan eteneminen nyt jatkuu keskeytyksettä, Turun kaupunginjohtaja Minna Arve iloitsee tiedotteessa.

Mahdollisesti jopa 50 prosenttia kustannuksista kattava EU-rahoitus vähentäisi sekä valtion että kuntien rahoitusosuutta.

– Turun kaupungilla on valmius käynnistää neuvottelut ministeriön kanssa välittömästi ja haluamme tietenkin edistää hanketta kaikin tavoin. Uskon, että sama koskee muitakin Tunnin junan varrella olevia kaupunkeja. Linjaus siitä, että hankeyhtiöt keskittyvät suunnitteluun on järkevä ja myös meidän näkemyksemme mukainen, Arve jatkaa.

Tunnin junaan sisältyvän Espoo-Lohja-Salo –yhteysvälin yleissuunnittelu ja ympäristövaikutusten arviointi valmistuvat keväällä 2020. Hankeyhtiön avulla voidaan siirtyä suoraan seuraavaan vaiheeseen, joka on ratasuunnitelman laatiminen.

– Suunnittelun osalta tilanne on nyt oikein hyvä. Rakentamisvalmius on jo olemassa Espoon kaupunkiradalla ja ensi vuonna Turun ratapihalla, joista pitää vielä tehdä erikseen päätökset. Uskon, että keskustelu jatkuu näiden hankeosioiden osalta ministeriön kanssa positiivisesti, Minna Arve toteaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Rainer Kryssi
Ei jatkoon, kiitos
Toivottavasti ei ainakaan Kaarina laita verorahojani tähän turhuuteen. Jos laittaa, niin sitä tukevat valtuutetut tulevat kyllä kuulemaan siitä...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Ennen kuin juhlat alkavat
On hyvä muistaa, että tässä vasta suunnitellaan, mistä saadaan 2,4-2,8 miljardia euroa rahaa. Kuka yksityinen investoisi tähän satoja miljoonia euroja saamatta mitään vastineeksi? Entä kunnat? Lyökö Salo 300 miljoonaa € pöytään ja Kaarina päälle 200 miljoonaa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Ennen kuin juhlat alkavat
Yritin hieman kaivella tietoja Salo-Turku ratalinjauksesta, en löytänyt mitään konkreettista että olisiko radasta kaarinalaisille mahdollisesti jotain hyötyä mahdollisen paikallisjunaliikenteen muodossa. Väylän sivulla oli vain epämääräinen ilmaisu "...kuten kaksoisraideosuuksia ja kohtauspaikkoja...". Salon johto kyllä varmaan laittaa ainakin 500 M€ veronmaksajien rahoja. Sillä hinnalla kaupunkilaiset saavat katsoa kun "tunnin juna" pyyhältää ohi pysähtymättä...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mikkemakke
Hyvä, kun etenee!
Rantarata on huonossa kunnossa ja yksiraiteinen. On aivan välttämätöntä, että Turku - Helsinki -rata kaksiraiteistetaan. Turku - Salo välille riittää nykyisen raiteen rinnalle toinen raide. Suurimmat kustannukset tulevat Espoo - Salo väliltä, kun sinne rakennetaan kokonaan uusi kaksoisraide.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »