Valtionjohto matkustaa usein reittilennoilla

Suomen ministerit ja jopa presidentti matkustavat reittilennoilla, kun se on mahdollista. Jonotukselta sentään välttyy.

Suomen valtionjohto lentää reittilennoilla silloin, kun se on mahdollista.
Suomen valtionjohto lentää reittilennoilla silloin, kun se on mahdollista.

Daniel Wallenius

Jos vertaa Suomessa keskiviikkona vierailleeseen Venäjän presidentti Vladimir Putiniin, Suomen valtionjohdon matkustaminen on hyvin arkista.

Putin saapui Suomeen "Lentävällä Kremlillä", hänen käyttöönsä räätälöidyllä luksuskoneella. Suomen johto presidentti Sauli Niinistöä myöten matkustaa puolestaan tavallisella reittilennolla aina kun se suinkin on mahdollista.

– Ministereille pääsääntö on reittilento. Jos sellaista on mahdotonta saada, käytetään liikelentoa, mutta se on poikkeus, joka tapahtuu muutamia kertoja vuodessa, kertoo ulkoministerin diplomaattiavustaja Miia Rainne.

Sen verran luksusta kuitenkin sallitaan, että valtionjohto matkustaa bisnesluokassa. Tätä perustellaan esimerkiksi terveydellisillä syillä, sillä moni ministeri matkustaa paljon, ja bisnesluokassa on suurempi jalkatila.

Matkustaessaan suomalaiset ministerit myös kulkevat normaalisti turvatarkastuksen läpi. Helsinki-Vantaan lentoasemalla valtionjohdon on kuitenkin mahdollista päästä porttialueelle nopeutetulla menettelyllä, jos turvatarkastuksen kohdalla on paljon ruuhkaa.

– Kentällä tiedetään aina etukäteen, kun valtionjohto on lentämässä, Rainne sanoo.

Ohituskaistaa käytetään, jotta aikaa ei kuluisi jonottamiseen. Kiireisessä aikataulussa myös aika lentokentällä käytetään työskentelyyn.

– Pyrimme hoitamaan matkat nopeasti ja joustavasti, Rainne kertoo.

Matkatavarat tarkistetaan kuten tavallisiltakin matkustajilta, eikä valtionjohtoa ole vapautettu turvatarkastuksesta edes niissä poikkeustapauksissa, kun matka alkaa Helsinki-Vantaan liikelentoterminaalista.

– Sielläkin on normaali turvatarkastus, Rainne sanoo.

Valtionjohto hoitaa myös muun liikkumisen monia ulkomaisia virkaveljiään huomaamattomammin.

– Eivät he koe tarvetta korostaa omaa asemaansa ja liikkua näyttävästi isolla seurueella väkijoukon halki. Heillä on sellainen suomalainen tapa matkustaa, Rainne sanoo.

Valtionjohto liikkuu monesti myös ulkomailla normaalien lentomatkustajien joukossa, joskin siellä poikkeusjärjestelyitä on enemmän.

Jos matkaan kuuluu välilasku, valtionjohto kuljetetaan useimmiten suoraan koneesta koneeseen.

– Lähinnä tässä on kyse ajan säästämisestä, Rainne sanoo.

Joissain maissa suoraa koneesta noutoa ja vip-palveluja käytetään myös turvallisuussyistä, mutta niiden käyttö on aina tapauskohtaista.

Oma lukunsa ovat maat, joissa valtiovieraan erityiskohtelu vain yksinkertaisesti kuuluu osaksi vierailuja.

– Joissakin maissa vastaanottajavaltion protokolla on sellainen, että siellä oltaisiin todella hämmästyneitä, jos palvelua ei otettaisi vastaan.

"Eivät he koe tarvetta korostaa omaa asemaansa ja liikkua näyttävästi isolla seurueella väkijoukon halki. Heillä on sellainen suomalainen tapa matkustaa."

Miia Rainne

ulkoministerin diplomaattiavustaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Mankala
Ottakoon Gretasta mallia
Kaikki lentäminen boikottiin. Skype-yhteyksillä saadaan hoidettua 95% ulkomaanmatkoista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »