Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen tuli heinäkuussa ennätysmäärä soittoja – vain joka viidenteen puheluun voidaan vastata
Suomen Mielenterveys ry:n ylläpitämään Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen soitettiin kesä- ja heinäkuun aikana yhteensä yli 36 700 kertaa. Heinäkuun puhelujen määrä, 23 000, on suurin kuukausittaisten soittojen määrä kriisipuhelimen 49-vuotisen historian aikana. Luvut käyvät ilmi yhdistyksen tiedotteesta. Heinäkuun aikana kriisityöntekijät ja koulutetut vapaaehtoiset vastasivat joka viidenteen puheluun. Vastattujen puhelujen määrä kasvoi 500 viime vuodesta. Mieli ry keräsi keväällä lahjoituksia, joiden avulla kesäöiden päivystäjien määrää kasvatettiin.
Kriisipuhelimen tavoitteena on keskusteluapua tarjoamalla ehkäistä itsemurhia. Yleisin syy soittaa kriisipuhelimeen kesän aikana oli ihmissuhdeongelmat. Soittajat kaipasivat apua myös uupumukseen, opiskeluun ja työelämään liittyvissä ongelmissa.
Kriisipuhelin palvelee suomeksi, ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi. Päivystyspisteitä on 27 ympäri Suomen. Kriisipuhelimen toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.