"Promillerajaa alennettava pikaisesti"

Otkesin johtaja vaatii veneilyn promillerajan laskua. "Ihminen on yhden promillen humalassa kännissä."

Veli-Pekka Nurmi kysyy provosoiden, miksi promillen humalassa ei saa tulla toimistohommiin, mutta vesillä pitäisi saada ajella.
Veli-Pekka Nurmi kysyy provosoiden, miksi promillen humalassa ei saa tulla toimistohommiin, mutta vesillä pitäisi saada ajella.

Tanja Nuotio

Vapaa-ajan veneilijöiden promillerajaa pitää alentaa mahdollisimman pian, vaatii Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

– Minulla on jyrkkä kanta tähän. Perustelen sitä sillä, että jos ihminen on yhden promillen humalassa, niin hän on kännissä. Silloin järki ei kulje normaalisti ja humalalla on vaikutusta havainto- reaktio- ja toimintakykyyn. Omaa lastani tai läheisiäni en missään nimessä halua päästää sellaiseen veneeseen, jossa kuljettaja on juovuksissa.

Nurmi ihmettelee, miksi venealan etujärjestöt ovat nyt kommentoineet, että promillerajaa ei pidä laskea.

– Kun joku sanoo, että rajaa ei pidä laskea, niin hän sanoo siinä, että venettä pitää voida ajaa kännissä. En ymmärrä sitä yhtään.

Vesiliikennejuopumuksen raja on yksi promille. Raja nousi keskusteluun viikonloppuna sattuneen Airiston vakavan veneturman jälkeen, vaikka alkoholilla ei epäillä olleen osuutta tähän onnettomuuteen.

– Traficomin kanta ja oma kantani on, että mikään liikenneväline ja alkoholi eivät sovi yhteen, Traficomin merenkulkujohtaja Juha-Matti Korsi painottaa.

– Olemme vahvasti sitä mieltä, että rajan tulisi olla nolla promillea, kun ollaan motorisoidulla liikennevälineellä liikkeellä, olipa kyseessä auto, vene, moottoripyörä tai mopo. On kuitenkin lainsäätäjien asia tehdä päätöksiä.

Veli-Pekka Nurmi olisi valmis tiputtamaan veneilyn promillerajan nollaan, ja samalla hän tiputtaisi nollaan tieliikenteen promillerajan.

– Olisi kova sana, jos veneilyn promilleraja saadaan edes symmetriseksi tieliikenteen kanssa.

Teillä rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea.

– Vesillä liikkuminen vaatii kaiken huomion ja taidon. Miksi pitää sallia, että sitä voi tehdä juovuksissa? On ihan pähkähullu ajatus, että virallisesti sanotaan, että saa mennä, Nurmi viittaa veneilyn yhden promillen rajaan.

Nurmi kysyy hieman provosoiden, miksi lähes promillen humalassa ei saa tulla toimistohommiin, mutta vesillä pitäisi saada ajella samassa humalatilassa.

– Mitä enemmän tätä miettii, sitä pöhkömmältä promilleraja tuntuu. Jos ihmiset haluavat ottaa konjakin, miksi sitä ei voi ottaa satamassa, kun veneen köydet ovat kiinni?

Veneilyajokortin tehoon Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi ei usko. Hän ottaa kantaa kortin tarpeellisuuteen yleisellä tasolla.

Myös Traficomissa katsotaan mieluummin, että kyky, taito ja vastuu vesillä tulisivat vapaaehtoisen osaamisen ja koulutuksen myötä.

Veneilyajokortin pakollisuutta on Suomessa harkittu aikaisemmin. Juha-Matti Korsi sanoo, että vapaaehtoisuus on kuitenkin parempi tie kasvattaa osaamista ja vastuuta.

– Suomessa toimii iso kasa ansioituneita veneilyjärjestöjä ja veneseuroja, joilla on vapaaehtoista koulutusta, Korsi muistuttaa.

Nurmi kuitenkin ymmärtää, miksi moni puhuu venekortin puolesta.

– Ajatellaan, että kun on kortti, niin on pakko perehtyä ainakin navigointiin. Kääntäisin asian, että jos on asennevamma, niin siitä ei pakottamalla paranneta.

Mitä?

Vesillä yhden promillen raja

Promilleraja vesiliikenteessä on nykyään yksi promille.

Henkilö pystytään silti tuomitsemaan, jos hän heikentää turvallisuutta alle 1 promillen humalassa.

Soutuveneen tai jollan kuljettajalla ei ole promillerajaa.

Kesällä 2012 ammattivesiliikenteen promilleraja laskettiin yhdestä promillesta 0,5 promilleen. Monella kauppalaivalla on nollatoleranssi.

Tieliikenteessä rattijuopumuksen raja ylittyy, kun veren alkoholipitoisuus on vähintään 0,5 promillea.

Törkeän rattijuopumuksen raja on 1,2 promillea.

Suomessa veneilykortti vaaditaan vain ammattilaisilta.

Jopa 24-metristä huvivenettä voi ohjata ilman lupaa tai koulutusta. Laissa edellytetään, että henkilöllä on kuitenkin tiedot ja taidot ohjaamiseen.

Yli 24-metrisen huvialuksen kuljettajalla on oltava kuljettajan kirja ja koulutus.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vastaa
Turkulainen
Tiukennus aiheellista
"Olemme vahvasti sitä mieltä, että rajan tulisi olla nolla promillea"
- tuo on idelistista ja epärationaalista. Suuvedet ja yskänlääkkeet saavat jo mittarin värähtämään. Sopiva promilleraja sekä maalle että vesille on mielestäni 0,2. Joka tapauksessa 1 promille on jo tuntuva humalatila tavallisella ihmisellä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tiukennus aiheellista
Suuvedet ja yskänlääkkeet eivät mittareita heiluta, tämä on soopaa. Sitä paitsi mihin niitä tarvitaan venettä ajettaessa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AlliKurkinen
ei auta
Asenne ratkaisee !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TOM BERGMAN
Entä tilastot
Yksi promille on kyllä korkea, mutta onko tälle mitään vaikutusta onnettomuustilastoihin? Montako vakavaa onnettomuutta on alkoholin takia tapahtunut? Jotain konkreettista tilastoa voisi myös Otkesin johtaja esittää eikä vaan mutu-pohjalta hutkaista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Entä tilastot
Kännissä ei saa veneillä. Ei siinä mitään tilastoja tarvita. Tilastojen mukaan hyvin harvassa onnettomuudessa veneen kuljettaja on 4 promillen humalassa. Pitäisikö siis veneen ajajan vaatimuksena olla 4 promillen humala?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Enintään50merkkiäpitkänimimerkkiilmanvälilyöntejä
Suomalainen viinatrauma
Mikähän siinä on, että kun joku kaahaa merellä toisen ylitse isolla veneellä - selvinpäin - niin heti aletaan puhua viinasta. Annetaan Otkesin tehdä työnsä rauhassa ja katsotaan sitten. Joku voi toki ottaa opikseen ennenkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Suomalainen viinatrauma
Varmaan sitä samaa kuin aikoinaan kun rattijuoppo ajoi perheen yli kuorma-autolla yli 3 promillen humalassa niin heti alkoi keskustelu poliitikkojemmekin taholta promillerajan laskusta.Olisiko oikeasti auttanut että alaraja olisi ollut 0,2-0,5 sijaan kun kuski oli yli 3 promillen kännissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Santtu-K
Promillerajan laskeminen toki ratkaisee ongelmat
Varmaan on niin, että kun promillerajaa lasketaan, niin yhtäkkiä aikaisemmin ajattelukyvyttömille ja -haluttomille rahamiehille kasvaa aivot ja he alkavat kuin taikaiskusta ottaa huomioon myös muita vesillä liikkujia.
Ehkä kannattaa silti myös muistaa, että Airiston veneilyturmassa alkoholilla ei ollut osuutta tapahtuneeseen. Mutta tietenkin alkoholilla on aina osuutta asioihin, silloinkin, kun sillä ei ole.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rautakoura
Tarkempaa tarkastelua
Lukemisenymmärtäminen on taas täysin hukassa kun vaaditaan jotain sellaista millä ei ollut osaa millään tapaa sattuneessa onnettomuudesta. Järkevämpää olisi miettiä pitäisikö näitä isoja botskeja kenties katsastaa näiden mahdollisten sokeidenpisteiden sun muiden varalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »