Jopa yli tuhat taksilupaa syyniin: Viranomaiset tarkkailevat nyt, ovatko taksiyhtiöt hoitaneet velvoitteensa

Traficom tarkkailee, kuinka taksialan yhtiöt ovat hoitaneet verot ja muut pakolliset maksunsa. Jos puutteet ovat suuret, voi yritys menettää taksiliikennelupansa.

Kimmo Penttinen
Taksiliikenneluvan haltijoita valvotaan tarkasti tänä kesänä. Traficom ja Verohallinto tarkistavat parhaillaan, että yhtiöt ovat hoitaneet verot ja muut pakolliset maksunsa.
Taksiliikenneluvan haltijoita valvotaan tarkasti tänä kesänä. Traficom ja Verohallinto tarkistavat parhaillaan, että yhtiöt ovat hoitaneet verot ja muut pakolliset maksunsa.

Markku Uhari

Helsinki

Joka kymmenennen taksiliikenteen luvanhaltijan maksuvelvoitteet voivat joutua Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin tarkempaan syyniin.

Taksiluvan haltijoita valvova Traficom on alkanut kesällä käydä läpi Verohallinnon kanssa, miten hyvin taksiyhtiöt ovat maksaneet veronsa ja muut julkisoikeudelliset maksunsa.

Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti arvioi, että loppukesän ja alkusyksyn aikana Traficom katsoo noin 1 500 yhtiön maksujen hoitoa.

Tarkastettavien luvanhaltijoiden listan on Traficomille toimittanut Verohallinto. Listassa ovat mukana yhtiöt, joilla on puutteita maksuissa, joiden toiminimi on lakannut tai joiden rekisterimerkinnöissä on puutteita.

– Velvoitteiden hoito on yksi luvan myöntämisen edellytyksistä. Jos on verot maksamatta, ja ulosotossa on velkaa paljon maksukykyyn nähden, niin sitten lupaa ei voi myöntää. Kääntäen jos näitä tulee kesken lupakauden, niin ne ovat luvan peruuttamisperusteita, Hautalahti kertoo.

Suomessa on tällä hetkellä 10 843 taksiliikenneluvan haltijaa, mikä tarkoittaa, että Traficomin esitarkistuksessa on mukana noin joka kymmenes alan yhtiö.

Hautalahti arvioi, että valtaosalla tarkasteluun joutuvilla puutteet ovat niin vähäiset, ettei jatkotoimiin ole tarvetta.

– Hyvää on, että suuri osa on sellaisia, etteivät ne aiheuta edes pintapuolista tarkastelua.

Hautalahti arvioi, että selvityspyyntöjä aiotaan lähettää 1500:sta tarkistettavasta luvanhaltijasta noin 200:lle. Selvityspyynnöt on tarkoitus lähettää alkusyksyyn mennessä.

Traficom, Verohallinto ja poliisi ovat järjestäneet taksien kenttätarkastuksia eri puolilla Suomeen sen jälkeen, kun taksiuudistuksen sisältänyt uusi liikennepalvelulaki astui voimaan viime heinäkuussa.

Taksialan sääntely keveni uudistuksessa paljon aiempaan nähden. Uuden lainsäädännön aikana Traficom on huomauttanut, varoittanut tai vaatinut korjaustoimenpiteitä 211 taksiliikenneluvan haltijalle. Lisäksi poliisi ja Verohallinto voivat puuttua epäkohtiin.

Suurin osa Traficomin antamista huomautuksista tai varoituksista johtuvat Hautalahden mukaan siitä, etteivät kyydin hintatiedot tai kuljettajan ja luvanhaltijan nimet ole olleet riittävän selvästi näkyvissä.

– Muutamia on ollut, ettei autoja ole rekisteröity luvanvaraiseen käyttöön vaan yksityiskäyttöön.

Kenttätarkastuksia on määrä vielä loppuvuoden aikana lisää.

Taksiuudistus on saanut tutkimusten valossa ristiriitaisen vastaanoton. Traficomin keväällä julkaiseman tutkimuksen mukaan kansalaisista osa koki, että taksin saanti muuttui aiempaa vaikeammaksi. Lisäksi vapautunut hinnoittelu nosti joillain paikkakunnilla hintatasoa. Myös taksiala on kritisoinut osaa uudistuksista ja vaatinut lakia muutettavaksi.

Tuore Rinteen hallitus ilmoittikin korjaavansa taksiuudistusta, ja tuore liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) käynnisti heinäkuun alussa selvitystyön valmistelemaan lakimuutosta. Työn yhtenä osana Verohallinto selvittää harmaan talouden ilmenemistä taksialalla.

Yksikön johtaja Elina Thorström liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että vaikka lainsäädäntöhankkeen vaikutuksia pyritään selvittämään etukäteen, ei aivan kaikkea voi ennakoida, kun tietyn alan markkinoita muutetaan.

– Kun markkinoita avataan ja sääntelyä uudistetaan, niin usein menee hetken aikaa ennen kuin markkinat tasapainottuvat ja toimintatavat vakiintuvat. Vaikutuksia selvitetään nyt kattavasti syksyn aikana, sanoo Thorström.

Lue myös: DBTL:n taksisopimukset ovat tätä päivää

Taksiuudistus

Jälleen uudistuksessa

Taksialan sääntelyä vapautettiin merkittävästi Juha Sipilän (kesk.) johtaman hallituksen aikana. Taksiuudistus oli osa liikennepalvelulakia, ja se astui voimaan 1. heinäkuuta 2018.

Taksikuljettajana on oikeus toimia nykyisin, kun Traficom on myöntänyt ajoluvan.

Taksiyrittämiseen oikeuttavan taksiliikenneluvan sääntely keveni niin, ettei aiemmin pakollista 6 kuukauden taksikokemusta ja yrittäjäkoulutusta tarvittu. Taksiliikenneluvan haltijan vastuut kasvoivat entisestään, ja heidän vastuullaan on muun muassa kuljettajiensa lisäkouluttaminen.

Asemapaikalla pysymisen pakko ja päivystysvelvoite poistuivat, samoin sovittu enimmäishinnoittelu. Hinnoittelun ehtona voi olla jokin muukin kuin matkan kesto tai pituus.

Rinteen hallitusohjelman mukaan taksiuudistuksesta johtuneisiin hinnoittelu- ja saatavuusongelmiin tartutaan. Hallitus haluaa myös ehkäistä alan mahdollista harmaata taloutta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
S.F.
Valvontaa tarvitaan
Tuntuu siltä, että yhtenä taksiuudistuksen motiivina on ollut maahanmuuttajien työllistäminen. Samalla ei olla kuitenkaan ymmärretty, että tuo ryhmä nimenomaan vaatii tiukkoja sääntöjä ja valvontaa. Veronkierto, määräyksistä piittaamattomuus ja asiakkaiden huijaaminen ovat monessa kulttuurissa enemmänkin sääntö, kuin poikkeus. Tuollainen ei kuitenkaan kuulu Suomeen eikä sellaista ole tänne syytä tuodakaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Entäpä koko sotkun aiheuttaja?
Saadaanko entinen ministeri Berner asiasta mitenkään vastuuseen? Koko sotkuhan on Bernerin aikaansaannos.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Verorosmo kiittää kun kiesi liikkuu
Kyl´´on taas verorosvolla murheet. Ymmärtäähän sen kun veropohja ei riitä kattamaan valtion jatkuvasti paisua kuluja. Vielä pitää yrittää lypsää jostain, mutta kun tyhjästä on paha nyhjästä. Se on totta, että taksiliikenne ei toimi. Sitä ei saada toimimaan viranomaisten lisääntyvällä valvonnalla vaan taksiliikenteen verotusta tulee laskea roimasti tällöin taksibusiness tervehtyy. Helppo keino tähän on muualla maailmassa toimiva taksiliikenteen lisenssimaksu joka oikeuttaa harjoittamaan taksiliikennettä . Se olisi kuitenkin liian helppo turhaa byrokratiaa rakastavalle suomalaiselle viranomaiselle. Se porukka jossa me vanhat viisaat aijät "paranamme maailmaa" on jo aikoja sitten todennut, että taksin palveluja ei käytetä vasta kun mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Hyviä ratkaisuja kuljetustarpeeseen ovat köyhät nuoret sukulaispojat/tytöt tai muu tuttavat jotka korvausta vastaan hoitavat luotettavasti kuljetustarpeen. Meidän kansalaisten tulee ymmärtää se, että valtaosa niin yksityisen liikenteen saatikka sitten ammattimaisen liikenteen kulurakenteesta on veroa. Ja sen maksaa viimekädessä asiakas sikakorkeina hintoina.
Kun hyppäät kiesin kyytiin niin verorosmo kiittää, nääs on autoveroa, polttoaineveroa, auton käyttöveroa, arvonlisäveroa joka käänteessä, vakuutusmaksuissa on veroa. Joku on laskenut, että autoilun kuluista 60..70% on veroa tai veroluontoisia maksuja.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Verorosmo kiittää kun kiesi liikkuu
Pääosa taksiliikenteestä on turhaa suhaamista, jota on syytäkin verottaa ankaralla kädellä. Lisenssimaksuja olisi myös syytä korottaa ainakin 200% niin jäisi kaikki sutkit pois pelistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
digitikka
Mitä oikeasti pitäisi valvoa?
Rekisteröityneitä taksiluvan haltijoita on Trafin helppo valvoa - ulospäin näyttää silloin että viranomainen toimii ja valvontaa tehdään,
Mutta sopii kysyä, osuuko valvonta oikeaan, välistävetäjien osoitteeseen?
Ensinnäkin ne "taksit" jotka eivät ole koskaan Trafille taksiyrittäjiksi edes ilmoittautuneet.
Autoissa ei ole taksin tunnuksia, eikä mittareita.
Kun Trafi ja Poliisi tekevät kenttävalvontaa, niin on pysäytetty vain tunnuksellisia autoja.
Jos halutaan säästää suomalaisten veronmaksajien varoja, niin Verottajan ja Trafin lisäksi pitäisi tarkistaa ristiin myös Kelan tukia saavat - Veijarit kun ajelevat öisin taksia, saavat palkaa pimeästi ja samaan aikaan nostavat asumistukea, toimeentulotukea, työttömyysrahaa ... Se vasta yhteiskunnalle maksaakin!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
t.a.
Vast: Mitä oikeasti pitäisi valvoa?
Nopien ja halvin tapa on tilata Pizza...!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
t.a.
!
"Viranomaiset"?Pakkohan sosialistien on saada aihetta palautta "Monopoli" tai ainakin valtion talutusnuora! Eli niin kuin VR! Siellä voit vain valittaa,odottaa...Sitäkö haluatte TAXIINkin,ettei saisi tilata uutta ,toista ja milloin itse haluaa?Ei vielä välttämättä tomi kilpailu "monopoli"alalla mutta alkaa toimimaan kun kukkaro sanelee ...ei pysty vanha änkyrä enään kiusaamaan jos joku muu tarjoaa paremman palvelun ja halvemmalla!p.s. Vastustivat nämä jopa GPSää jne ja kun pyörivät vanhat ukot missä lienee ennen kuin löysivät perille niin asiakas maksoi! Ite voisin,mennä/ja menen, vaikka "Pizzataxin paluukyydillä" ku vaan pääsee ja kohtuu hinnalla!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Toni Lajos
taksi
Yhteiskunta tarjoamalla tarjoaa työtä, kas..kas siinä olikin valuvika. Hyvää ja kunnossa olevaa ei pitäisi korjata.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »