Pyörävalmistajat toivovat kaupunkipyörien suosion siivittävän myös myyntiä

Yhteiskäyttöiset kaupunkipyörät ovat niittäneet suosiota erityisesti suurissa kaupungeissa. Turussa, Helsingissä ja Oulussa viidellä eurolla saa polkea rajattoman määrän puolituntisia matkoja. Tampereella modernia järjestelmää vielä kehitellään.

Jane Iltanen
Fölläri-kaupunkipyörät ovat tuttu näky Turun katukuvassa.
Fölläri-kaupunkipyörät ovat tuttu näky Turun katukuvassa.

Meri Suominen

Yhteiskäyttöiset kaupunkipyörät ovat viime vuosina vakiintuneet monen kaupungin katukuvaan.

Satojen eurojen kertainvestoinnin sijaan yhä useampi pyöräilijä voi lunastaa menopelin muutaman euron päivähintaan. Osa kaupungeista tarjoaa myös pidempää kausikäyttöoikeutta vain muutamalla kympillä.

Pyörävalmistajia kaupunkipyörien kasvava suosio ei huoleta. Päinvastoin: niin Helkama kuin Tunturi toivovat kaupunkipyöräilyn edistävän ihmisten ostohaluja.

Merkkejä edullisten yhteiskäyttöpyörien vaikutuksesta myyntilukuihin ei ole havaittu yrityksissä. Tunturin ja Helkaman asialistalla ei toistaiseksi ole tutkia asiaa tarkemmin. Pelago kertoo ottavansa asian huomioon osana muita uusia trendejä, kuten sähköpyörien yleistymistä.

– Vaikutusta on ollut korkeintaan positiivisessa mielessä, kun pyöräilemään pääsee helpommin. Joku saattaa sitä kautta innostua hankkimaan oman pyörän, Tunturi-Hellberg Oy:n myynnistä vastaava Riku-Pekka Mikkonen pohtii.

Helkaman myyntipäällikkö Harri Halme on hänen kanssaan samoilla linjoilla.

– Joku veikkaa, että ne ovat pyöräkauppiaalta pois, toinen taas on sitä mieltä, että ne aktivoivat ihmisiä pyöräilemään. Tässä vaiheessa pidän kaupunkipyöriä ennemmin pyöräilyn edistäjinä ja innostajina kuin kilpailijoina.

Halmeen mielestä kaupunkipyörät ovat ennen kaikkea vaihtoehto ja lisäys muihin kulkemisen tapoihin, kuten linja-autoiluun ja jalankulkuun.

Myös turistien kannalta kaupunkipyörät ovat hänestä hyödyllisiä. Turistikäytössä pyörät eivät rokota myyntilukujakaan.

– Omistuspyörä hankitaan usein hieman eri tarpeeseen kuin kaupunkipyörä, esimerkiksi harrastusta varten, Halme toteaa.

Myös Pelagossa painopiste on siirtynyt viime vuosina peruspyöristä monipuolisempiin malleihin.

Omistamisen etu on Halmeesta myös se, ettei pyörä ole sidottu asemiin, joihin kaupunkipyörät tulee käytön jälkeen palauttaa.

– Jos ajatellaan yksityis- ja työmatkapyöräilyä, niin eivät kaupunkipyörät missään tapauksessa niitä syö. Ne ovat kuitenkin niin erityyppisiä, Mikkonen sanoo.

Mallista riippuen kaupunkipyörä voi olla esimerkiksi tavallista polkupyörää raskasrakenteisempi, jotta se kestää kulutusta.

Kaupunkipyörät ovat suosittuja erityisesti suurimmissa kaupungeissa, kuten Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Ouluun pyörät ovat tulossa heinä–elokuun vaihteessa.

Kaikissa neljässä kaupungissa pyöräilyn vuorokausihinta on viisi euroa. Helsingissä, Turussa ja Oulussa summalla saa polkea 24 tunnin ajan rajattomasti puolen tunnin kestoisia matkoja.

Tampereella Keskustorilta vuokrattavissa pyörissä vastaavaa rajoitusta ei ole. Asiakas saa mukaansa avaimen ja lukon, ja pyörä on palautettava takaisin viimeistään seuraavana päivänä. Sen sijaan Hervannassa ja sen lähialueilla toimiva Easybike-yritys jäljittelee Helsingin ja Turun mallia vuorokausihinnoittelussaan.

Kaupunkipyörän viikkohinta on Helsingissä, Turussa ja Oulussa 10 euroa. Tampereella ei toistaiseksi voi vuokrata pyörää vuorokautta pidemmäksi ajaksi samassa hintaluokassa muualla kuin Hervannan Easybike-alueella.

Helsingin ja Oulun kaupunkipyörien "kausikortti" on voimassa 31.10. saakka. Helsingissä kausi maksaa 30 euroa ja Oulussa 20 euroa. Turussa pyöräilijä voi ostaa käyttöoikeuden jopa vuodeksi 40 euron hintaan. Tampereella Easybiken kokokausilippu kustantaa 60 euroa ja se on voimassa 31.12. saakka.

Fakta

Kaupunkipyörät

Helsingissä kaupunkipyöriä on 3 450 kappaletta. Pyöräasemia on Helsingissä 238 ja Espoon puolella 107. Kaupunkipyöräverkostosta vastaavat Helsingin kaupungin liikennelaitos ja Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi.

Turussa kaupunkipyöriä eli Föli-fillareita on 300 ja pyöräasemia 39, joista kaksi on niin sanottuja pop up-asemia. Pop up-asemien paikka vaihtelee, sillä niillä testataan tulevia sijainteja ja täydennetään verkostoa esimerkiksi tapahtumien aikana.

Oulussa yhteiskäyttöisillä Sykkeli-pyörillä pääsee polkemaan heinäkuun ja elokuun vaihteesta alkaen. Pyöriä tulee kaupunkiin 600 ja pyöräasemia 60. Järjestelmästä vastaa Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut.

Tampereella kehitetään parhaillaan modernia kaupunkipyöräjärjestelmää, joka otetaan käyttöön kesällä vuonna 2020. Tällä hetkellä muiden kaupunkien hintatasoa vastaavan pyörän voi vuokrata esimerkiksi Keskustorilla Juvenes Kioski Centreltä tai Hervannassa Easybike-sovelluksella.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.