Kolme kiinalaisyhtiötä mukaan rakentamaan Vesterbackan Tallinnan tunnelihanketta

Liikemies Peter Vesterbacka toimii Tallinnan ja Helsingin välisen tunnelin puuhamiehenä.
Liikemies Peter Vesterbacka toimii Tallinnan ja Helsingin välisen tunnelin puuhamiehenä.

Reuters

Virpi Niemistö

Suomen ja Viron välille merenalaista rautatietunnelia suunnitteleva Finest Bay Area Development on allekirjoittanut aiesopimuksen kolmen kiinalaisyhtiön kanssa tunnelin rakentamisesta.

Nämä yhtiöt ovat asiasta perjantaina uutisoineen Reutersin mukaan China Railway International Group, China Railway Engineering Company ja China Communications Construction Company.

– Nämä kumppaniyhtiöt ovat maailman suurimpia omilla erikoisaloillaan, sanoo tunnelihankeyhtiön Finest Bay Developmentin Peter Vesterbacka, joka toimii hankkeen vetäjänä.

Yhtiöt osallistuisivat tunnelin rakentamiseen ja lopulliseen suunnitteluun.

Westerbackan mukaan uudet kumppanit ovat tarpeen, koska Suomella ja Virolla on rajatut resurssit tunneli- ja nopeiden junien teknologiassa.

Finest Bay Area Development ilmoitti jo helmikuussa saaneensa sovittua 15 miljardin euron rahoituksen tunnelille kiinalaisen Touchstone Capital Partners (TCP) -sijoitusyhtiön kanssa.

Suomessa kiinalaisten mukaantulo hankkeeseen on herättänyt keskustelua motiiveista.

Kiinalaisten ratahankkeeseen kohdistuneen kiinnostuksen taustalla on nähty muun muassa suunnitelmia uudesta ”Jääsilkkitiestä”. Se yhdistäisi Kiinan Eurooppaan Jäämeren kautta.

Vesterbackan ajamaa jättihanketta on myös arvosteltu epärealistiseksi. Esimerkiksi Viron hallitus ei ole vakuuttunut siitä, täyttääkö projekti erikoiskaavamenettelyn edellytykset.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
Mankala
Luvattu rahoitus on lainaa
Ei kiinalaiset tätä tunnelia maksa. Ne vaan antaa jollekin hölmölle rahaa lainaksi. Lainan takaisinmaksu onkin sitten kokonaan eri juttu. Kannattava ei tästä hankkeesta tule koskaan ilman verovaroja. Sitten on nämä tarvittavat luvat. Niitä ei Vesterbacka tule ikinä saamaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ademeion Ademo
Vast: Luvattu rahoitus on lainaa
"Ei kiinalaiset tätä tunnelia maksa. Ne vaan antaa jollekin hölmölle rahaa lainaksi."

Ei kukaan liene kuvitellutkaan, että kiinalaiset vain antaisivat rahat hankkeeseen. Lainastakaan ei liene kyse, vaan normaalista hankkeeseen osallistuvien tahojen riskisijoituksesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Luvattu rahoitus on lainaa
Kyllä tässäkin "normaali osallistuvien tahojen riskisijoitus" on suomeksi pankkilaina, josta maksetaan 3-5 % vuotuinen korko. Kun lainaa pitää tähän toteutukseen ottaa 15 miljardia euroa, tarkoittaa se sitä, että pelkät korkomenot ovat vuodessa 450-750 miljoonaa €. Lyhennykset jäävät sitten muitten eli veronmaksajien maksettavaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Luvattu rahoitus on lainaa
Finestbay Area Developmentin tämänpäiväisen lehdistötiedotteen voi käydä lukemassa yhtiön nettisivuilta.
Tiedotetta jos vertaa Mankalan kirjoitukseen niin sitä väkisinkin miettii että mistä Mankalan tiedot ovat peräisin.

Jokin aika sitten Mankala esitti että Turun uudet koirapuistot suunnittelisi 15 minuutissa.
Kun kirjoituksista löytyy useinkin vastaavia esimerkkejä niin itselleni on tullut käsitys että Mankalan kirjoituksissa usein on hyvin vakavia tietovajauksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Luvattu rahoitus on lainaa
Mankalan tiedot ovat peräisin mm. lehdistötiedotteesta. Tunnelihanketta voidaan hyvin verrata Turun koirapuiston kustannuslaskelmiin. Kummassakin on "vakavia tietovajauksia". Tallinnatunneli kyllä on megaluokkaa vaarallisempi kohellus, jonka onneksi Suomen ja Viron valtiot kohta puoliin lopullisesti torppaavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Luvattu rahoitus on lainaa
Mankala: "Mankalan tiedot ovat peräisin mm. lehdistötiedotteesta. Tunnelihanketta voidaan hyvin verrata Turun koirapuiston kustannuslaskelmiin."

Ei tuossa eilisessä tiedotteessa ole mitään mainintoja lainoista, korkoprosenteista tai -kuluista. Jostain muualta Mankala on siis nuo luvut saanut.
En muuten kirjoittanut koirapuistojen kustannuslaskelmista vaan siitä väitteestä että puistojen suunnittelun tekisi vartissa. Se väite oli se joka vahvisti käsityksen tietovajauksesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ilkka Reinne
Suomen rajat kaupan
Huolestuttavaa mikäli ko. kokoluokan hanke lähtisi liikkeelle kiinalaisrahoituksella ja kiinalaisten rakennusyhtiöiden rakentamana jolloin alihankkijat ja työntekijät yllättäen olisivatkin kiinalaistoimijoita.

Eikä lienee huono aika miettiä mikä vaikutus valtaosin kiinalaisomistuksessa/-hallinnassa olevalla tunnelilla olisi Suomen meriliikenteelle ja huoltovarmuudelle!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Suomen rajat kaupan
Näin justiin. Kiinalaisilla on aina ketunhäntä kainalossa, ostelevat mm. Afrikkaa. Mutta ihmettelen tuota hinkua tunneliin. Mikä vika laivoissa on. Kiva matkustaa sentään meren pinnalla, saa nauttia maisemista ja ruuasta ja matkaseurasta jne. Jos väkisin pitää juna saada Helsingistä Tallinnaan niin saahan niitä kiskoja laivaankin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »