Kuluttajaliitto vaatii taksialalle selkeitä hinnoitteluperiaatteita

Selma Paavola

Kuluttajaliitto vaatii taksialalle selkeitä hinnoitteluperiaatteita ja läpinäkyvyyttä toimintaan. Liiton mielestä taksisääntelyn uudistuksen seurauksena alan luotettavuus kuluttajien silmissä on heikentynyt.

Liiton mukaan kuluttajalle on tärkeintä hinta.

– Pakollinen ja hyväksytty taksamittari antaisi asiakkaalle oikean tiedon kustannuksesta, sekä viranomaisille tiedon matkan pituudesta, kuljettajasta sekä käytetystä ajoneuvosta. Mittarin kautta toimitettu tieto auttaisi harmaan talouden kitkennässä. Myös sovelluksen kautta ennalta tilatuissa kuljetuksista tulisi saada kuitti taksamittarin kautta, liitto kirjoittaa tiedotteessaan.

Kuluttajaliitto ei kannata enimmäishintojen käyttöönottoa, koska seurauksena on usein se, että enimmäishinnasta tulee helposti vähimmäishinta. Liitto kaipaa lisäksi hintatietoja tarjoavia verkko- tai sovelluspohjaisia alustoja, jotta kuluttajat voisivat kilpailuttaa taksikyytiensä hintoja.

– Näiden kautta kuluttajan olisi mahdollista lähettää tarjouspyyntö lähellä oleville vapaille taksiautoille, jotka voivat antaa tarjouksen palvelun kiinteästä hinnasta ja kuluttaja voi tehdä valinnan tiedon perusteella, pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell ehdottaa liiton tiedotteessa.

Hinnan ohella liitto painottaa palvelun laatua, turvallisuutta ja saatavuutta.

– Esimerkiksi helposti tunnistettava, erottuva rekisterikilpi tai maalaukset ja tarrat helpottaisivat kuluttajaa luvanvaraisten taksiautojen tunnistamisessa, Beurling-Pomoell sanoo.

Liitto kiirehtii liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd) lupausta korjata taksisääntelyuudistuksen epäkohdat.

– Ongelmat tulee korjata ripeästi, ennen kuin kuluttajien luottamus taksialan toimintaan romahtaa täysin, Beurling-Pomoell painottaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Toni Lajos
Taxi
Sudeksi nyt todettua taxilain valmistelussa ei tainnut olla yhtään kuluttajien edustajaa paikalla, ainakaan selvinpäin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »