"No drone zone" -kyltit kirjoitettiin englanniksi, jotta turistit tajuaisivat – nyt lainvastaisia kylttejä muutetaan niin, että englanti voi jäädä kokonaan pois

Riitta Salmi
Naantalissa kieltokylttejä on käytetty presidentin kesäasunnon Kultarannan lähettyvillä muun muassa vanhankaupungin alueella.
Naantalissa kieltokylttejä on käytetty presidentin kesäasunnon Kultarannan lähettyvillä muun muassa vanhankaupungin alueella.

Eduskunnan oikeusasiamiehen viime vuonna saamien kanteluiden vuoksi drone-lennätyksen kieltävät kyltit tuli päivittää myös suomen- ja ruotsinkielisiksi. Tilanpuute kylteissä on kuitenkin osoittautunut ongelmaksi, eikä muun muassa turisteja varten käytetty englanti enää välttämättä mahdukaan mukaan.

Meri Suominen

Helsinki

Kauko-ohjattavien lennokkien eli dronejen kieltoa osoittavien englanninkielisten kylttien päivittäminen suomen- ja ruotsinkieliseksi on alkanut. Helsingin ja Naantalin kaupungit, joissa kyltit sijaitsevat, ovat ilmoittaneet saavansa vaihtamistyönsä valmiiksi heinäkuun aikana.

Toistaiseksi englanninkielisiä, niin sanottuja No Drone Zone -kylttejä kuitenkin vielä löytyy katukuvasta.

– Kyselin asiaa juuri viime viikolla ja minulle kerrottiin, että osa tarroista on vielä tulematta, vaikka ne on kyllä tilattu. Kunhan tarrat tulevat, niin ne lätkitään paikalleen, kertoo Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom, ent. Trafi) asiantuntija Jukka Hannola.

Kesällä 2017 katukuvaan ilmestyneet No Drone Zone -kyltit poikivat viime vuonna kaksi kantelua oikeusasiamiehelle englanninkielisyytensä vuoksi.

Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen linjasi marraskuussa, että kyltit eivät ole lainmukaisia, koska niissä on käytetty ainoastaan englannin kieltä. Jääskeläisen mukaan kylteissä tulee käyttää suomea ja ruotsia, koska kyse on viranomaisten viestinnästä, jota kielilain mukaan tulee lähtökohtaisesti tehdä Suomen kansalliskielillä.

Jääskeläisen vaatimukset kylttien korjaamisesta kohdistuivat erityisesti Traficomiin, jonka tuli antaa raportti tulevista toimenpiteistään tämän vuoden helmikuun loppuun mennessä. Traficom ilmoitti käynnistävänsä työn kieliasian korjaamiseksi heti.

Miksi kyltit päivitetään vasta nyt useita kuukausia myöhemmin?

– Tämä "heti" viittaa siihen, että olemme yhteistyökumppaneidemme kanssa aloittaneet työskentelyn asiassa. Traficomhan ei itse hoida kylttejä, vaan Helsingin ja Naantalin kaupungit. Saimme siis heiltä asennusaikataulun ja heillä oli resurssit käytettävissä heinäkuun aikana, Hannola valaisee.

Kylttien englanninkielisyyttä perusteltiin alun perin muun muassa sillä, että dronejen lennätyskiellot vallitsevat alueilla, joissa liikkuu paljon turisteja.

No Drone Zone -kyltit kieltävät lennokit muun muassa Presidentinlinnan, Valtioneuvoston linnan, tasavallan presidentin virka-asunnon Mäntyniemen ja pääministerin virka-asunnon Kesärannan lähistöillä. Naantalissa kieltokylttejä on käytetty presidentin kesäasunnon Kultarannan lähettyvillä.

Tässä kuussa tapahtuvassa päivityksessä englanti saattaa kuitenkin jäädä kylteistä kokonaan pois. Syy tähän löytyy kylttien koosta, Hannola kertoo.

– Kaikki kolme kieltä ovat toki tavoitteena, mutta kylttejä on erikokoisia. Jos jossain kyltissä fonttikoko menisi kohtuuttoman pieneksi, niin tyydytään pelkkään suomeen ja ruotsiin.

Oikeusasiamies totesi marraskuussa, että drone-kieltoa kuvaava symboli ei sellaisenaan ole ymmärrettävä, jos ihminen ei entuudestaan tiedä, mikä drone on, tai jos tämä ei osaa englantia.

Uuden päivityksen yhteydessä Hannola kuitenkin katsoo, että kyltti on symboleineen ja karttoineen hyvin tarkoituksensa selittävä ja havainnollinen pelkkinä kuvinakin.

– Kyltissä oleva merkki alkaa olla hyvin kansainvälinen. Kyllä se niille ihmisille, jotka dronejen kanssa muutenkin toimivat, on tuttu. Sen lisäksi kyltit myös ohjaavat droneinfo.fi-verkkosivulle, joka on kokonaisuudessaan saatavilla myös englanniksi, hän toteaa.

Ylikomisario Heikki Porola Helsingin poliisista kertoi marraskuun lopulla Lännen Medialle, että lentokieltojen rikkomisesta sakotetaan harvoin. Rikkomukset johtuvat hänen mukaansa usein huomaamattomuudesta ja tekijät ovat usein alaikäisiä.

Fakta

Miten dronea saa lennättää?

Turvallisimmat paikat lennätykselle ovat harrastajille varatut lennätyspaikat. Droneinfo.fi-sivuston kartasta voi tarkistaa lähimmän lennätyspaikkansa Suomessa.

Droneen on oltava suora näköyhteys ja sen on oltava koko ajan ohjattavissa. Siitä on käytävä ilmi käyttäjän nimi ja yhteystiedot.

Lennätyskorkeuden on oltava alle 150 metriä. Esteen välittömässä läheisyydessä voi lennättää 15 metriä sen yläpuolella esteen omistajan luvalla.

Kilometriä lähempänä lentoasemasta lennättäminen ei ole sallittua ilman lennonjohdon lupaa. Lentoaseman lähialueella lennätyskorkeus enintään 50 metriä. Lennokin on aina väistettävä kaikkia ilma-aluksia.

Lennättäminen ulkona väkijoukon yläpuolella ei ole sallittua. Väkijoukkoon tulee olla vähintään 50 metrin etäisyys.

Dronella ei saa loukata muiden ihmisten yksityisyyttä tai häiritä kotirauhaa.

Lähde: www.droneinfo.fi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vastaa
PML
Dronen lennätys
Jos on tarpeeksi älliä sen ilmaan saamiseksi pitäisi myös tietää miten ja missä sitä sopii/saa lennättää... Kyllähän vanhempi väki myös sitä Englantia osaa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ademeion Ademo
Vast: Dronen lennätys
"Jos on tarpeeksi älliä sen ilmaan saamiseksi pitäisi myös tietää miten ja missä sitä sopii/saa lennättää..."

No pitäisi kyllä. Tosin nuorille asiat tuppaavat hahmottumaan keskimäärin vähemmän selkeästi kuin aikuisille. Jos taas itsekontrolli on vaarassa pettää, varoituskyltti saattaa toimia ehkäisevänä tekijänä.

"Kyllähän vanhempi väki myös sitä Englantia osaa"

Jotkut osaavat. Joka tapauksessa viralliset tekstit on tietenkin oltava Suomessa tarjolla maan virallisilla kielillä, suomeksi ja ruotsiksi. Siihen ei liity vähäisintäkään epäselvyyttä. On outoa, että asia ei ole ollut jollekulle viranomaiselle selvä.

Muidenkin kuin virallisten, suurelle yleisölle tarkoitettujen opastavien tekstien kohdalla osoittaa Suomessa fiksuuden ja tyylitajun puutetta, jos tekstiä ei ole tarjolla suomenkielellä (alueesta riippuen ruotsiksikin). Englanninkielisetkin opasteet on nekin nykyään syytä tarjota, ellei jostain syystä ole selvää, ettei niille ole tarvetta. Muita kieliä voi sitten lisätä tarpeen mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kyyninen
Drooni!
Vielä kun saataisiin dronekin mukautettua suomen kieleen. Sen tyyppisiä sanoja suomessa ovat mm. rooli ja teleskooppi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ademeion Ademo
Vast: Drooni!
Lentävät "droonit" ovat nekin lennokkeja. "Lennokki" on perinteinen sana, jota on aiemmin käytetty lähinnä kiinteäsiipisistä lentolaitteista, mutta sanaa voidaan aivan hyvin käyttää myös helikopterirakenteisista lentolaitteista. Jos halutaan korostaa lennokin helikopterirakennetta, voidaan mielestäni puhua "kopterilennokista".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Drooni!
Ademeion Ademo: "Lentävät "droonit" ovat nekin lennokkeja. "Lennokki" on perinteinen sana, jota on aiemmin käytetty lähinnä kiinteäsiipisistä lentolaitteista, mutta sanaa voidaan aivan hyvin käyttää myös helikopterirakenteisista lentolaitteista."


Syytä olisi tietysti lähteä liikkeelle englannin kielestä. Siellä perinteisesti drone tarkoittaa kuhnuria. Siis mehiläisillä urosta jonka tehtävä on vain lajin lisääntymisen varmistaminen. Ihmisiinkin sanaa käytetään, P.G. Wodehousen Kuhnuriklubin jäsenet ovat joutilaita yläluokan nuoriamiehiä.
Kuhnuri ei kuitenkaan taida olla oikein sopiva sana laitteelle. Lennokkikaan ei ole oikein hyvä, pitkä perinne kun liittää siihen kiinteät siivet.

Mehiläismaailmasta ja toimintatavasta jos lähtee liikkeelle niin erinomaisia sanoja olisivat pörriäinen tai pörrääjä.
Ne tuskin kelpaavat viranomaisille, ehkä he antavat periksi ja pysyvät drone sanassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kommentti
Pieni vähemmistö
Pikaisesti arvioiden oletan suomenkieltä osaamattomia olevan häviävän pieni joukko potentiaalisista lennättäjistä. Jos turisti mukanaan tuo dronen, hän luultavasti on sivistyneempi rajoituksista ja pelkkä kuvallinen kielto riittää siinä tapauksessa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pasi Lehmuspelto
miten se on suomeksi?
Ainakin tässä tapauksessa englanninkielinen kielto olisi laajimmin ymmärretty myös suomalaisten keskuudessa, suomen/ruotsinkielisen tekstin vaatiminen on naurettavaa äärikansallisuusmielisyyttä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »