Uusi taksilaki murensi luottamusta takseihin, väittää Taksiliiton kyselytutkimus – "Kaikkea epäillään, ja vähän suottakin"

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin ei kommentoi tutkimusta, mutta lupaa, että havaittuihin ongelmiin tullaan puuttumaan.

Taksilain uudistuksesta tuli maanantaina kuluneeksi vuosi. Uudistus vapautti sääntelyä ja mahdollisti taksialalla avoimemman kilpailun.
Taksilain uudistuksesta tuli maanantaina kuluneeksi vuosi. Uudistus vapautti sääntelyä ja mahdollisti taksialalla avoimemman kilpailun.

Joosua Lehtinen

Tuukka Tuomasjukka

Vuosi sitten voimaan tullut uusi taksilaki on heikentänyt suomalaisten luottamusta taksijärjestelmään.

Näin ainakin väittää Taksiliiton teettämä kyselytutkimus, jossa on kysytty vajaan tuhannen suomalaisen odotuksia ja kokemuksia uudesta laista.

Tutkimuksessa kartoitettiin suhtautumista taksialan vapautumiseen yhdeksän kuukautta lainmuutoksen jälkeen. Vastaava tutkimus tehtiin myös heti lainmuutoksen jälkeen viime heinäkuussa.

Tuloksia vertailtaessa kävi ilmi, että yhdeksässä kuukaudessa vapautumiseen kielteisesti suhtautuvien osuus vastaajista kasvoi 36 prosentista 53:een.

– Kyllähän se osoittaa, että epävarmuus tästä taksimarkkinasta on johtanut siihen, ettei taksiin oikein luoteta. Kaikkea epäillään, ja vähän suottakin, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo Lännen Medialle.

Yksi suurimmista valuvioista, joihin pitäisi lainsäädännön korjaamisessa kiinnittää huomiota, on Taksiliiton Timo Koskisen mukaan harmaan talouden torjunta.

– Siihen on ottanut verottajakin kantaa, ja on ihan ykkösprioriteetti saada se kuntoon. Jos ei saada, kilpailutilanne vääristyy merkittävästi. Silloin rehellisten yrittäjien on vaikea pärjätä markkinassa, jossa joku jättää yhteiskunnan vastuut ja velvoitteet hoitamatta, Koskinen sanoo.

Koskinen viittaa tilastoihin, joiden mukaan uusia taksiliikennelupia on myönnetty uudistuksen jälkeen nelisen tuhatta. Loppuvuoden aikana arvonlisäverorekisteriin oli kuitenkin ilmoittautunut vain 165 uutta taksialan yritystä.

Taksialalta kertynyt arvonlisäverokertymä pienentyikin kaikkina muina kuukausina paitsi viime vuoden heinäkuussa.

Koskisen mukaan taksialalla ollaan toiveikkaita sen suhteen, että taksilainsäädäntöä saataisiin nykyisellä hallituskaudella korjattua.

– Hallitusohjelmaan on kirjattu 20 konkreettista asiaa harmaan talouden torjunnasta, ja tämä on niistä yksi. Myös julkisuuteen saadut ministerilausunnot ovat viestineet, että halukkuutta korjauksiin löytyy.

Koskinen lausui tämän maanantaiaamupäivällä vielä ennen Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) iltapäivällä julkaisemaa tiedotetta.

Tiedotteessa kerrotaan, että liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) on käynnistänyt työn taksisääntelyn ongelmien korjaamiseksi.

– Havaittuihin ongelmiin tullaan puuttumaan, Marin toteaa tiedotteessa.

Lännen Median tavoittama Marin ei kuitenkaan kommentoinut Taksiliiton kyselytutkimusta.

– Ajankohta lainsäädäntöhankkeen käynnistämiselle on todennäköisesti vuodenvaihteessa, Marin kertoo tekstiviestitse.

Tiedotteen mukaan liikennepalvelulain vaikutuksia arvioidaan kuluvan vuoden aikana niin Kilpailu- ja kuluttajavirastossa, Verohallinnossa kuin Traficomissakin.

Vaikka kritiikkiä sataa, on uudessa taksilaissa havaittu Koskisen mukaan hyviäkin puolia.

– Onhan tämä antanut yrittäjille paljon vapauksia. Ennen oli ajovelvoite, päivystysvelvoite, asemapaikkavelvoite ja säädelty hinta. Nyt yrittäjä voi vapaammin päättää, missä, milloin ja miten hän toimii markkinoilla.

Vapauksien mukana tulee myös vastuuta. Luottamus vaatii myös yritysten panosta.

– Laadukkaalla palvelulla sitä luottamusta luodaan. Kuljettajan rooli on ilman muuta keskeinen.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell allekirjoittaa Taksiliiton väitteen luottamuksen vähenemisestä. Hän kuvaa hallitusohjelman kirjauksia yleisluontoisiksi mutta oikeansuuntaisiksi.

– Uudistuksessa oli paljon kannatettavaa, mutta myös asioita, joissa mentiin liian pitkälle. Taksilla ajaminen tuntuu nyt usein aiempaa kalliimmalta ja turvattomammalta.

Beurling-Pomoell nostaa keskeisemmäksi uudistustarpeeksi taksien hintojen laskemisen. Hänen mukaansa niitä on nostanut kilpailuttamisen vaikeus.

– Hintojen vapauttaminen ei auta, jos ihminen ei pysty kilpailuttamaan niitä minuutissa. Nyt siihen ei ole mitään tapaa, jos ei halua juosta taksista toiseen.

Ratkaisuksi Beurling-Pomoell ehdottaa älypuhelinsovellusta, joka mahdollistaisi tarjousten nopean pyytämisen ja vertaamisen eri taksiyhtiöiltä. Hän ei kuitenkaan usko, että tämä voisi syntyä hallituksen toimilla.

– Valtio tuskin tekee sellaista. Sovelluksen pitäisi tulla markkinatoimijalta, joka ottaa itselleen osuuden tilauksesta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Cyril N. Parkinson
Taksailu on helppoa
"Koskinen viittaa tilastoihin, joiden mukaan uusia taksiliikennelupia on myönnetty uudistuksen jälkeen nelisen tuhatta. Loppuvuoden aikana arvonlisäverorekisteriin oli kuitenkin ilmoittautunut vain 165 uutta taksialan yritystä." - Onko joku katsonut kuinka monta olemassa olevaa alv - rekisteriin jo kuuluvaa yritystä on hakenut lupia?

"Onhan tämä antanut yrittäjille paljon vapauksia. Ennen oli ajovelvoite, päivystysvelvoite, asemapaikkavelvoite ja säädelty hinta." - Se hinta oli se yläraja, ei alaraja. Kukaan ei koskaan tarjonnut kyytiä alle maksimihinnan. Hinnasta sopiminen on ollut mahdollista aina, ja silloin ei mitään taksamittaria ole tarvittu. Eikä tarvita.

"Ratkaisuksi Beurling-Pomoell ehdottaa älypuhelinsovellusta, joka mahdollistaisi tarjousten nopean pyytämisen ja vertaamisen eri taksiyhtiöiltä. Hän ei kuitenkaan usko, että tämä voisi syntyä hallituksen toimilla." - Varmasti ei, mutta joku Taxify kyllä hoitaa. Näkee kuskin pisteet, minkälainen auto, mitä kyyti maksaa / km / min., missä auto on eli koska tulee noutamaan, jne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Taksamittarit takaisin
Täysin käsittämätöntä uudistuksessa oli mittareiden käytön pakollisuuden poisto. Aivan kuin olisi yllytetty veronkiertoon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »