Sveitsin testilento-ongelma herättää kysymyksen, kuinka valmiiksi Saab ehtii saada Gripen-hävittäjän Suomea varten

Moni seikka voi puhua Saabin puolesta Suomen hävittäjähankkeessa, mutta valinnassa jouduttaisiin sietämään epävarmuutta. Vähäinen taistelukokemus ei välttämättä ole pelkkä haitta.

Saabin Gripen E -testihävittäjä ei lentänyt helmikuussa Linköpingissä päivittäin, vaan ilmaan noustiin vain sopivalla säällä.
Saabin Gripen E -testihävittäjä ei lentänyt helmikuussa Linköpingissä päivittäin, vaan ilmaan noustiin vain sopivalla säällä.

Joonas Kuikka

Saabin Gripen E -lentokone on yksi maailman uudenaikaisimmista hävittäjistä ja ehdokkaana Hornetin seuraajaksi Suomessa.

Ruotsalaisen Gripenin valinnan puolesta puhuu moni seikka.

Hävittäjä on suunniteltu pohjoisiin olosuhteisiin, ja se on ainakin mainospuheiden mukaan suunniteltu varusmiesmekaanikkojen huollettavaksi nopealla maassakäyntiajalla maantietukikohdissa. Polttoaineen kulutus on hävittäjäehdokkaista pienin, kiitotievaatimus vain 800 metriä.

Saab tarjoaa laajaa hävittäjävalmistusta Suomessa sekä kaksi GlobalEye-tutkalentokonetta kaupan päälle. Tutkakone parantaisi koko ilmavoimien havainnointi- ja taistelukykyä.

Kauppa olisi siis teollisessa ja taloudellisessa mielessä erittäin kannattava, vaikka aivan yksityiskohtaista tietoa hinnoista ei julkisuuteen heru.

Gripen E ei ennakkoarvioiden mukaan häviä suorituskyvyssä yhdellekään niin sanotulle neljännen sukupolven suihkuhävittäjälle, joihin kuuluvat venäläishävittäjät ja Suomeenkin ehdolla olevat Eurofighter, Rafale ja Super Hornet.

Amerikkalainen F-35 lasketaan kehittyneiden häiveominaisuuksiensa ansiosta viidenteen sukupolveen, ja se on ainakin sotaharjoitusten simulaatioissa pudotellut taivaalta neljännen sukupolven koneet.

Suomelle olisi tarjolla 52 yksipaikkaista Gripen E -hävittäjää ja 12 kaksipaikkaista F-mallia. Gripen korvaa häiveominaisuuksien puutteita muun muassa F-mallin elektronisella sodankäynnillä.

Ongelmat tulevat siinä, että vasta kolme Gripen E -hävittäjää on lentänyt ilmassa. Näistä ensimmäiset olivat koelentohävittäjiä testausta varten. Yhtään F-mallia ei ole edes rakennettu.

Sveitsi vaati kaikki ehdolla olevat hävittäjät koelentoihin. Ehdokkaat ovat samat kuin Suomessa. Saab ei pystynyt tässä vaiheessa toimittamaan Gripeniä testeihin, joten se putosi Sveitsin hävittäjäkisasta.

Putoaminen Sveitsissä oli kova paikka, varsinkin kun Gripen valittiin jo kertaalleen maan uudeksi hävittäjäksi, mutta kansanäänestys hylkäsi kaupan.

Suomi ei ole yhtä tiukka testausvaatimuksissaan kuin Sveitsi. Lentokoneiden ominaisuudet voidaan todeta muutenkin kuin lentämällä. Esimerkiksi yksipaikkaisen F-35:n puikkoihin ja taivaalle suomalaiset koelentäjät eivät välttämättä pääse ennen valintaa.

Gripenin ei pidä olla valmis 2021, vaan sen pitäisi toimia 2025, kun Suomi ottaa uutta hävittäjää käyttöön.

Tästä tullaan kuitenkin testausongelmaan. Jos koneet eivät ole valmiita, miten hyvin ominaisuudet saadaan selville? Suomen täytyisi luottaa valmistajan lupauksiin.

Kaikki muut Suomen hävittäjäkilpailijat kuin Gripen ovat jo lentäneet sodassa, joten niiden kyvyistä löytyy raskaamman luokan todisteita.

Tärkein kysymys on, miten Saab takaa hävittäjän päivitykset 2060-luvulle. Jos käyttäjiä on vähän Sveitsinkin luovuttua, kuinka paljon Suomi joutuisi maksamaan tuotekehityksestä? Halpa nyt ei ole välttämättä halpa aina.

Vaikka Gripen ei todennäköisesti juuri esiinny taistelukentillä, se ei suoraan tee hävittäjästä huonompaa.

Gripenissä Suomi saisi hävittäjän, josta myöskään Venäjällä tai muilla suurvalloilla ei olisi kattavaa tietoa. Suomi saisi valmistuksen ja tuotekehityksen kautta kaiken hävittäjään liittyvän tiedon itselleen, toisin kuin F-35:n tapauksessa.

Valinnassa on myös turvallisuuspoliittinen ulottuvuus. Ruotsi on Suomen naapuri joka tapauksessa, ja Gripenin valinta syventäisi puolustusyhteistyötä.

Toisaalta puolustusyhteistyö Yhdysvaltojen kanssa jatkuisi vahvana amerikkalaishävittäjän valinnalla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Santtu-K
Spekulointia?
Onko artikkeli spekulointia? Eikö Suomi (Suomen ilmavaivat) ole jo aikoja sitten päätynyt siihen, että Kalkkunat ostetaan. Tähän on kaksi syytä: hävittäjän pitää olla amerikkalainen niin kuin muinaisen, jo kauan sitten edesmenneen sukulaismiehen auto. Toinen syy on voimakas länsisuomettuminen, josta seuraa, että hävittäjän pitää olla amerikkalainen. Ja onhan Kalkkuna oikea häviehävittäjä, jota kilpailijat eivät ole.
Onhan se reppavaa käydä tunnistamassa rajaa lähestyvä ilma-alus oikealla F-35:lla, kun muualla lennellään halvemmilla. Suomalaisten tunnistuslennot tulevat siis maksamaan n. 25000 eur/tunti, joten siinä veronmaksaja hikoilee taas kerran maanpuolustuksen eteen.
Ei kai kukaan oikeasti usko, että näillä nyt hankittavilla hävittäjillä koskaan sodittaisiin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jack Hawk
Vast: Spekulointia?joo
Saabin tuki loppuu siihen kun Ruotsi vallataa. Ja Suomen puolustuskyvyn varassa Ruotsikin elää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sami Tullila
Vast: Spekulointia?
Suomen ilmavoimien on oltava riittävän hyvät jotta tänne hyökkääminen maksaisi liikaa . Siihen pitää olla paras kalusto jotta kansamme saa elää vapaana ilman sieltä idästä tulevaa komentoa. Vaikka se siellä teitä keljuttaakin niin Fakta on vain se että Yhdysvallioista tulee yhä kehittyneimmät hävittäjöt ja tekniikka. Yritti itänaapuri kopioda f- 22sta, tuli susi sukhoi, joka myytiin lopulta kiinaan. Kiinalaisilla nyt samoja ongelmia, moottorien ja tekniikan toimimattomuuden kanssa. Ne 200 lentokykyistä konetta joita itänaapurissa on(kyllä, ihan totta, ei tuhansia niinkuin unia olet nähnyt) on vanhentunutta tekniikkaa. Ainut joilla yli 1000 konetta, hävittäjiä siis, on yhdysvallat ja kiina, maat joilla on oikeasti rahaa ja tekniikkaa..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ademeion Ademo
Vast: Spekulointia?
"Onko artikkeli spekulointia?"

Jutussa on sekä spekulointia että tosiasioita, mielestäni aika hyvin eroteltuna.

"Eikö Suomi (Suomen ilmavaivat) ole jo aikoja sitten päätynyt siihen, että Kalkkunat ostetaan."

Hankinnasta ei olisi järkeä päättää etukäteen, ilman tarkkaa tarjouspyyntöjen analyysiä, tietoa hävittäjien kehityksen viimeisimmästä tilasta ja vertailua kaikkien tarjokkaiden kesken. Tarjouskilpailussa on iso merkitys sillä, kuinka paljon vastinetta konevalmistajat rahalle kokonaisuudessaan tarjoavat, ja se ei ole ollut selvää "aikoja sitten". Itse toivoisin eurooppalaisen vaihtoehdon osoittautuvan parhaaksi.

"Toinen syy on voimakas länsisuomettuminen, josta seuraa, että hävittäjän pitää olla amerikkalainen."

"Länsisuomettuneita" maita on sitten aika monta. Yhdysvaltojen lisäksi F-35-hankinnasta päättäneitä maita ovat tähän mennessä Yhdistynyt kuningaskunta, Italia, Hollanti, Belgia, Tanska, Norja, Israel, Singapore, Japani, Etelä-Korea. Luettelo tulee jatkossa kasvamaan.

"Suomalaisten tunnistuslennot tulevat siis maksamaan n. 25000 eur/tunti, joten siinä veronmaksaja hikoilee taas kerran maanpuolustuksen eteen."

Kukas muu maanpuolustuksen maksaisi kuin veronmaksajat? Liian korkeiksi kohoavista käyttökuluista olisi haittaa puolustusvoimillekin.

"Ei kai kukaan oikeasti usko, että näillä nyt hankittavilla hävittäjillä koskaan sodittaisiin?"

Se ettei hävittäjillä koskaan sodittaisi on niiden hankinnan tärkein päämäärä. Sodan todennäköisyys ei uusien hävittäjienkään kanssa tule olemaan nolla, mutta kuitenkin paljon pienempi kuin jos lentäisimme vanhentuneella kalustolla, jonka torjuntakykyä potentiaalinen hyökkääjä ei pitäisi uskottavana.

Mielestäni juttu on hyvin kirjoitettu, ja tuo esille mielenkiintoisia seikkoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Tuotteeseen tutustuminen
"Lentokoneiden ominaisuudet voidaan todeta muutenkin kuin lentämällä. "
- esimerkiksi hankkimalla vessalukemiseksi valmistajan mainosbrosyyrejä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »