Lähes 6700 vanhaa autoa vaihdettiin uusiin pienempipäästöisiin romutuspalkkion avulla

Jori Liimatainen
Henkilöautojen romutuspoistot lisääntyivät merkittävästi vuonna 2018. Kuvituskuva.
Henkilöautojen romutuspoistot lisääntyivät merkittävästi vuonna 2018. Kuvituskuva.

Romutuspalkkiota käytettiin 6677 uuden auton hankintaan vuoden 2018 aikana, tiedottaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Kampanjan tavoitteena oli edistää autokannan uudistumista, vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä sekä parantaa liikenneturvallisuutta.

Vuoden 2018 romutuspalkkiokampanjassa romutetut autot olivat keskimääräistä vanhempia ja suurempipäästöisempiä verrattaessa kaikkiin vuoden 2017 lopussa liikennekäytössä olleisiin henkilöautoihin.

Vuonna 2018 romutuspalkkiolla hankittujen autojen hiilidioksidipäästöt olivat myös alemmat kuin samana vuonna ilman romutuspalkkiota ensirekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöt keskimäärin.

Romutuspalkkiolla hankitut autot olivat pääosin pienemmän kokoluokan henkilöautoja.

Valtion talousarvioon varatusta 8 miljoonan euron määrärahasta romutuspalkkioihin käytettiin 91 % eli noin 7,3 miljoonaa euroa.

Romutuspalkkion saajan saama tuki uuden auton hankintaan oli kokonaisuudessaan 1 500 euroa tai 2 500 euroa ostettavasta autosta riippuen. Tuki koostui valtion määrärahasta sekä autoalan maksamasta vapaaehtoisesta tuesta.

Verrattuna kaikkiin romutuspalkkioon oikeutettuihin, yli 10 vuotta vanhan auton omistaneisiin henkilöihin, romutuspalkkiota hyödynsivät keskimäärin iäkkäämmät henkilöt.

Kaikkiin uuden auton vuonna 2018 hankkineisiin henkilöihin verrattuna romutuspalkkiota hyödyntäneet olivat sen sijaan suhteessa keskimäärin nuorempia ja pienituloisempia.

Henkilöautojen romutuspoistot lisääntyivät merkittävästi vuonna 2018. Aiempina vuosina 2015–2017 romutuspoistoja tehtiin noin 60 000 kappaletta vuodessa, mutta vuoden 2018 aikana määrä nousi yli 80 000:een.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.