F-35 -hävittäjien väki sanoo ongelmien olevan hoidossa – Yhdysvaltalainen lehti kertoo lentäjän turvallisuutta uhkaavista pulmista

– Olemme saanet valmistamiskustannukset painettua jo nyt alle 90 miljoonan euroon yhdeltä koneelta. Se on hyvä uutinen myös Suomen HX-hankkeelle, Lockheed Martinin Suomen myynnistä vastaava Mark Pranke sanoo.
– Olemme saanet valmistamiskustannukset painettua jo nyt alle 90 miljoonan euroon yhdeltä koneelta. Se on hyvä uutinen myös Suomen HX-hankkeelle, Lockheed Martinin Suomen myynnistä vastaava Mark Pranke sanoo.

Ossi Rajala

Yhdysvaltalainen Lockheed Martin järjesti keskiviikkona Helsingissä tiedotustilaisuuden, jossa yhtiö kertoi medialle valmistamansa F-35 -hävittäjän hyvistä puolista.

– F-35 antaa strategista etua ja se olisi hyvä myös Suomelle. Olemme toimittaneet yli 400 lentokonetta ja olemme saanet valmistamiskustannukset painettua jo nyt alle 90 miljoonan dollariin yhdeltä koneelta. Se on hyvä uutinen myös Suomen HX-hankkeelle, Lockheed Martinin Suomen myynnistä vastaava Mark Pranke sanoo.

F-35 on yksi niistä hävittäjämalleista, joita Suomi harkitsee ostavansa Hornet-hävittäjien korvaajiksi. Ostourakka on nimetty HX-hankkeeksi.

Pranken mukaan yli 90 prosenttia F-35:n osista on ylittänyt luotettavuusodotukset.

Kuitenkin myös ongelmista on raportoitu. Yhdysvaltalainen Defense News -lehti uutisoi keskiviikkona, että Yhdysvalloissa on havaittu useita ongelmia, jotka voivat vaikuttaa erityisesti lentäjän turvallisuuteen.

Ongelmia ovat lehden saaman dokumentin mukaan suuret vaihtelut ohjaamon ilmanpaineessa, puutteet lentäjän kypärän näytössä sekä pimeänäkökamerassa. Lisäksi suuri nopeus voi vahingoittaa lentokoneen häiveominaisuuksia eli sitä, että lentokone olisi tutkalla vaikeasti havaittava.

Helsingin tiedotustilaisuudessa Lockheed Martinin edustajat kertoivat, että Defense Newsin esille nostamat ongelmat ovat olleet tiedossa ja niihin puututtu.

– Ongelmat on ymmärretty ja niitä on jo korjattu tai ollaan korjaamassa, Lockheed Martinin viestintäpäällikkö Carolyn Nelson Baker sanoo.

– Kerrotuissa ongelmissa ei ole mitään sellaista, mitä ei ole huomattu ja korjattu, totesi puolestaan testilentäjä Billie Flynn.

Myös Defense Newsin artikkelin asiantuntija-arvioissa todettiin, että ongelmat ovat korjattavissa.

– Kerrotuissa ongelmissa ei ole mitään sellaista, mitä ei ole huomattu ja korjattu, toteaa testilentäjä Billie Flynn.
– Kerrotuissa ongelmissa ei ole mitään sellaista, mitä ei ole huomattu ja korjattu, toteaa testilentäjä Billie Flynn.

Jos Suomi ostaisi F-35 -hävittäjiä, Suomeen tulisi myös hävittäjien huolto- ja ylläpitotoiminnot.

– On kriittistä, että huolto ja ylläpito onnistuisivat mahdollisessa kriisitilanteissa Suomessa. Jakaisimme oppia Suomen puolustusteollisuudelle tätä varten. Lentokone tulee kehittymään koko ajan ja Suomi auttaisi varmasti kehitystyössä, Pranke sanoo.

Lockheed Martinin mukaan F-35 olisi toimintakykyinen yli 40 vuotta.

Tiedotustilaisuudessa konetta markkinoitiin myös sillä, että se tiivistäisi yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa.

– F-35 on lisäksi lentokone, joka saa tehtävät suoritettua ja tuo lentäjät kotiin, Flynn sanoi.

Juttuun korjattu 14.6. kello 10 rakentamiskustannusten valuutaksi dollari, ei euro.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Santtu-K
Miksi mainostetaan? Eikö tuo ole jo valittu?
Eikö tuo konetyyppi ole jo valittu? Ainakin länsisuomettuneen median kirjoitusten perusteella ilmavaivat on jo valinnut tuon konetyypin. Miksi sitä vielä pitää mainostaa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Antero Heikkinen
Vast: Miksi mainostetaan? Eikö tuo ole jo valittu?
Ehkä pitää keskustella, koska eräs suuri matkustajakoneita valmistava amerikkalaisyritys on joutunut häpeäpaaluun siitä, että turvallisuuteen vahvasti vaikuttavan teknologian puutteista on vaiettu kunnes pari konetta syöksyi maahan. Tutkinnassa näyttää paljastuvan yhtiön sisällä varsin huono turvallisuuskulttuuri, jossa raha on ollut valttikortti turvallisuuskysymyksien kohdalla, ja hyväksyviä viranomaisia ei oltu informoitu, vaikka olisi pitänyt. Loput onnettomuuteen joutuneista samantyyppisistä koneista ovat ansaitussa lentokiellossa. Valmistajaa ja konetyyppiä ei tarvinne mainita, koska useimmat varmasti tietävät mistä on kysymys.

Valmistaja on tietysti toinen, ja kyseessä on sotilaskone, mutta perusasetelmassa on häiritsevässä määrin joitain samankaltaisuuksia: Raportointia huonoista turvallisuuteen vaikuttavista ratkaisusta, ja niihin vastauksena valmistajan vakuuttelu, että kaikki on ihan hyvin ja ongelmat ovat vain jo korjauksen alla olevia pikkujutuja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »