Poliisi alkoi postittaa ylinopeuskirjeitä Viroon – "ensimmäistäkään vastausta emme ole vielä saaneet"

Kirjeet eivät sisällä itse sakkoja, vaan niiden noutaminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Suomalaisten liikennerikkomukset kiinnostavat eniten Latviassa.

Marttiina Sairanen
Peltipoliisit ikuistavat ulkomaisen auton runsaat 20 000 kertaa vuodessa. Viro on ainoa EU-maa, johon poliisi aikoo lähettää ylinopeuskirjeitä.
Peltipoliisit ikuistavat ulkomaisen auton runsaat 20 000 kertaa vuodessa. Viro on ainoa EU-maa, johon poliisi aikoo lähettää ylinopeuskirjeitä.

Ilkka Hemmilä

Poliisi on kesäkuun alussa alkanut postittaa Viroon ilmoituksia Suomessa ajetuista ylinopeuksista.

Kesäkuun ensimmäisellä viikolla ylinopeuskirjeitä lähetettiin 24 kappaletta. Tämän viikon keskiviikkoon mennessä niitä on postitettu 33 kappaletta.

Kirjeet perustuvat poliisin automaattiseen kameravalvontaan. Niistä selviää tapahtumapaikka ja -aika, ajoneuvon tiedot sekä rikkomuksesta seuraavan sakon suuruus.

Kirjeet eivät kuitenkaan sisällä itse sakkoja.

– Rikosoikeudellisia seuraamuksia ei voi lähettää toiseen valtioon, koska se rikkoisi maiden suvereniteettia, kertoo poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein.

Itse rikesakkomääräys pitää noutaa liikenneturvallisuuskeskuksen toimipisteeltä Helsingin Malmilta tai postittaa osallisen Suomessa ilmoittamaan osoitteeseen. Osoite voi kuulua esimerkiksi työnantajalle.

– Ensimmäistäkään vastausta emme ole vielä Virosta saaneet. On mielenkiintoista seurata, miten tilanne etenee, Pasterstein sanoo.

Jos henkilö ei reagoi kirjeeseen määräaikaan mennessä, hänestä annetaan Suomessa etsintäkuulutus. Tällöin sakko annetaan, kun viranomaiset tapaavat henkilön Suomessa. Ylinopeustapaukset vanhenevat kahdessa vuodessa.

Sakko voidaan karhuta vain, jos kirjeen vastaanottaja on ilmoittautunut poliisille mutta jättänyt sakon maksamatta.

– Kun kyseessä on ulkomaalainen henkilö, jolla ei ole Suomessa osoitetta, poliisilla ovat pehmeämmät keinot aika vähissä.

Viro on ensimmäinen maa, johon poliisi on alkanut lähettää ylinopeuskirjeitä. Syynä on Pastersteinin mukaan se, että ulkomaisissa kilvissä kuvatuista ylinopeustapauksista suurin osa on virolaisia.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskus käsittelee vajaa miljoona kamerakuvaa vuodessa. Välähdyksistä noin 20 000–25 000 vuosittain tulee ulkomaalaisista autoista. Virolaisten jälkeen tilastoissa erottuvat venäläiset ja ruotsalaiset.

Kirjeiden taustalla on liikennerikkomusten selvittämistä edistävä EU-direktiivi CBE. Se mahdollistaa ajoneuvojen omistaja- ja haltijatietojen välittämisen jäsenmaasta toiseen.

Suomessa tiedoista vastaa liikenne- ja viestintävirasto Traficom, joka tuottaa palvelun poliisille. Traficomin kehityspäällikkö Elsa Paasilinnan mukaan Suomi on järjestelmän käytössä alkutekijöissä.

– Keski- ja Etelä-Euroopassa lähetetään meitä enemmän liikennerikkomuskirjeitä, koska siellä kauttakulkuliikennettä on enemmän.

Tämän vuoden toukokuussa suomalaisten tietoja kyseltiin lähes 3 500 kertaa. Kyselyistä hieman yli puolet tuli Latviasta ja neljäsosa Virosta. Lopun kärkiviisikon muodostivat Italia, Saksa ja Belgia.

Tiedustelut eivät automaattisesti johda sakkoihin. Syinä voivat olla kielimuuri ja tapausten vähyys: ilmoitukset tulee CBE:n mukaan lähettää sillä kielellä, millä ajoneuvo on rekisteröity tai jollain rekisteröintimaan virallisella kielellä.

Suomen poliisilla ei ole toistaiseksi suunnitelmia lähettää ilmoituskirjeitä muihin EU-maihin kuin Viroon.

– Aika luonnollinen voisi olla Ruotsi, jonka kielelle meillä olisi jo lomakkeitakin käännettynä, Pasterstein pohtii.

Toisaalta suomalaiset voivat saada kauttakulkumaasta mätkyt hyvinkin helposti, jos niissä ylinopeus ei ole rikosasia vaan hallinnollinen asia.

– Joistain maista lähetetään suoraan maksuohjeet, Paasilinna kertoo.

Tausta

Direktiivi mahdollisti ylinopeuskirjeet

CBE-direktiivi mahdollistaa ajoneuvojen omistaja- ja haltijatietojen kyselyn toisesta EU-maasta liikennerikkomusten selvittämiseksi.

Tietoja voi vaihtaa kahdeksaan rikkomuksiin liittyen: ylinopeus, turvavyön käyttämättömyys, punaisia päin ajaminen, rattijuopumus, huumausaineen vaikutuksen alaisena ajaminen, suojakypärän käytön laiminlyönti, väärällä kaistalla ajaminen sekä viestintävälineen laiton käyttö ajon aikana.

Suomi päivitti lainsäädäntönsä nykydirektiivin mukaiseksi loppuvuonna 2015.

Tietoja välittävät kansalliset viranomaiset. Suomessa tietokannasta vastaa liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskus käsittelee vajaa miljoona automaattisen kameravalvonnan Suomessa ottamaa kuvaa vuodessa.

Välähdyksistä noin 20 000–25 000 vuosittain tulee ulkomaalaisista autoista.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
MIKKO ÄIJÖ
Sakko
Miksi Viro pystyy lähettämään sakot Suomeen??
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jusa
Helppoa
En tiedä miten nopeasti tolppakameran kuvat katsellaan, mutta poliisi voisi lähettää rekisterinumeron raja-asemille ja sinne automaattinen kilpien tunnistus, auto sivuun ja maasta pääsee auton kanssa ulos vain sakon maksamalla. Erittäin helppo toteuttaa jos vaan viitsisi yrittää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
besserwisser
Halpamaista kyttäämistä
Suomi on senverran lammas tässä että perii maksut vaikka tilanteesta ei ole edes kuskista pärstäkuvaa. Esimerkiksi Alankomaista peritään rapsut takaa kuvatusta otoksesta missä näkyy vain rekisterikilpi vaikka suomen laki edellyttää ajoneuvon kuljettajan tunnistamista kuvasta. Kun jätät malsamatta, ulosotto käy sinun tililläsi niinkuin omallaan!

Nyt vähän ryhtiä lampaat ja perintä maassa maan tavalla, lakia noudattaen!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »