Kaikkien verotus uhkaa kiristyä ensi vuonna – "Pienituloiset voivat päästä nollille"

Juha Neuvonen

Daniel Wallenius

Ennakkoon julkisuuteen hallitusohjelmaluonnoksesta vuotaneet verokirjaukset uhkaavat toteutukseen mennessään johtaa siihen, että lähes kaikkien palkansaajien verotus kiristyy ensi vuonna, arvioi Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen.

– Pienituloiset voivat päästä nollille, mutta hyvätuloisten verotus tulee kiristymään, hän sanoo.

Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan hallitusohjelmaan kirjattujen 700 miljoonan veronkorotusten vastapainoksi luvataan 200 miljoonan euron tuloveron kevennystä, jolla korvataan pieni- ja keskituloisiin palkansaajiin, eläkeläisiin ja yrittäjiin kohdistuvia veronkorotuksia.

– Se on hyvin vaatimaton summa, varsinkin, kun ensi vuonna uhkaa 0,5 miljardin kiristys, kun sosiaalivakuutusmaksut nousevat, Lehtinen sanoo.

Kilpailukykysopimuksen päättymiseen liittyy palkansaajamaksujen muutoksia. Työeläkevakuutusmaksun ja sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun arvioidaan nousevan, sairausvakuutuksen päivärahamaksun ennustetaan alenevan.

– Näillä pohjilla nollillekin pääseminen ensi vuonna on hyvä saavutus, eikä siihen voi olla tyytyväinen, Lehtinen sanoo.

Kansalaisten verotaakkaa lisää myös kotitalousvähennyksen leikkaus. Jatkossa kotitalousvähennystä voi saada vuodessa noin 200 euroa vähemmän kuin nyt.

– Se on selvä täsmäveronkiristys niille 400 000 suomalaiselle, jotka kotitalousvähennystä käyttävät, Lehtinen sanoo.

Asuntolainojen korkovähennyksen poistamisella sen sijaan Lehtinen ei arvele olevan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia. Jo edellinen hallitus leikkasi siitä suurimman osan pois.

– Siitä ei ollut enää kovin paljon jäljellä, ja kun korot ovat alhaalla, vähennys on pieni.

Jos asuntolainojen korot nousisivat merkittävästi, vähennyksen palauttamista saatettaisiin Lehtisen mukaan joutua arvioimaan uudelleen.

– Sellaista ei tosin ole näköpiirissä.

700 miljoonan euron veronkiristyksistä suurin osa kohdistuu haittaveroihin, mikä on odotettua.

– Jos ajaa autoa, tupakoi ja käyttää alkoholia, pääsee kaikkien kiristysten piiriin.

Bensiinin ja dieselin litrahinnan Lehtinen arvioi nousevan noin viidellä sentillä.

– Se on mittava korotus.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi korotuksen samansuuntaiseksi.

– Keskivertoautoilijalle se tekee satasen vuodessa. Vielä ei tietysti tiedetä, miten vero painottuu dieselin ja bensiinin välillä. Se voi vaikuttaa siihen, miten maksu lankeaa, hän sanoo.

Tupakka-askin hinta puolestaan nousee arviolta 1,8 euroa askilta. Näin tupakka-aski maksaisi jo lähes 10 euroa.

Lehtisen mukaan verolinjauksissa positiivista on se, että kiristykset haetaan haittaveroista. Hän sanoo, että niiden vastapainoksi tuloverotusta pitäisi alentaa samassa suhteessa.

– Kolikon toinen puoli on nyt unohtunut, Lehtinen sanoo.

Hallitusohjelmaluonnokseen oli lisäksi kirjattu runsaasti selvitettäviä verotukseen liittyviä asioita, esimerkiksi terveysvero. Lehtinen sanoo, ettei odota nopeita muutoksia verotukseen.

– Niitä on selvitetty aiemminkin, mutta esimerkiksi sokerivero on kaatunut käytännön haasteisiin. Hyvä, että näitä kuitenkin selvitetään.

Esimerkiksi muoviveron kehittämistä Lehtinen pitää hyvänä ideana, jos sellainen saadaan toteutuskelpoiseksi.

– Haittaverojen ongelma on, että ne, joita voidaan helposti kerätä, ovat jo käytössä. Bensiinin ja dieselin veronkorotukset ovat autoilijoille ikäviä, mutta hallinnollisesti yksinkertaisia.

Myöskään Nieminen ei ole yllättynyt siitä, että polttoaineverot olivat jälleen korotuslistalla.

– Se tulee aina vaalien jälkeen, vaikka ennen vaaleja sitä ei kannata kukaan, hän sanoo.

Hallitusohjelmaluonnoksessa on ilmeisesti myös kirjaus laista, joka mahdollistaa kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan tähtäävien tiemaksujen käyttöönoton. Niemisen mukaan kyseessä on tosiasiassa uusi vero.

– Siitä varmaan käytetään sanaa maksu, koska kukaan ei halua, että puhutaan uusista veroista, mutta meidän näkökulmastamme se on vero. Maksut perustuvat palvelun tuottamiseen, veroja käytetään ohjailuun.

Nieminen sanoo, että tiemaksussa on vielä paljon kysymysmerkkejä liittyen siihen, missä mahdollisia maksuja kerättäisiin, kuka niitä keräisi ja kenelle rahat ohjautuisivat.

– Jos siihen tarvitaan keräysjärjestelmä, jonka tuottaminen vie ison osan kerätystä rahasta, onko siinä järkeä? Meillä on kuitenkin jo toimiva vero, jota maksetaan auton käytön mukaan ja se on polttoainevero, hän sanoo.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
PIRJO REIDE
Lisää,lisää veroja
Voi varjele taivas, tällä loistavalla maailmanparantajajoukolla =tällä hillopurkkiväellä Suomi on tuhoon tuomittu. Ei näitä korotuksia ja maailman tuuliin sitten rahojen syytämistä enää mikään talous kestä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »