Prätkällä töihin -päivä kannustaa huristamaan työmatkat moottoripyörällä

sss/sami kilpiö

Ensi viikon perjantaina 7. kesäkuuta vietetään Prätkällä töihin -päivää. Päivän tavoitteena on kannustaa kaikkia motoristeja kulkemaan työmatkansa kaksipyöräisellä.

– Etenkin kaupunkiliikenteessä moottoripyörä on todella kätevä, sillä se ei vie niin paljon tilaa kuin auto. Kaksi pyörää mahtuu hyvin rinnakkain niin kadulla kuin parkkipaikallakin. Lisäksi moottoripyörä lähtee kaupunkinopeuksissakin liikkeelle nopeammin kuin auto, toteaa tiedotteessa Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa.

Summa ajaa mielellään moottoripyörällä.

– Mieli rauhoittuu ja koko olemus rentoutuu. Moottoripyöräily on tietynlaista terapiaa. Ajan itsekin usein työmatkat pyörällä, ja vapaa-ajalla sitten pidempiä reissuja. Pari vuotta sitten ajoin Turun saaristossa pienen rengastien, joten tänä kesänä voisi olla vuorossa iso rengastie.

Prätkällä töihin -päivän järjestää Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto. Moottoripyöräjaoston jäseniä ovat Polaris Finland Oy, Brandt Oy Ab, Elfving Oy, Harley-Davidson Europe, KTM Nordic, Sumeko Oy, Suzuki International Europe GmbH Suomen sivuliike ja Yamaha-Motor Europe. Samalla viikolla järjestetään lisäksi moottoripyörien koeajopäiviä. Turussa koeajoihin startataan messukeskuksen parkkipaikalta 6. kesäkuuta.

Moottoripyörien myyntiluvut ovat pitkästä aikaa kääntyneet nousuun. Suomessa rekisteröitiin edellisvuonna 3 284 moottoripyörää, mikä on reilut 12 prosenttia enemmän kuin 2017. Myös kuluvan vuoden alku on sujunut valoisissa merkeissä.

– Myyntiluvut osoittavat, että moottoripyörät kiinnostavat suomalaisia. Positiivisia uutisia on tullut muiltakin vapaa-ajan aloilta, esimerkiksi veneiden myynnistä. Vapaa-aikaan halutaan selvästikin nyt panostaa ja käyttää rahaa, kertoo Summa.

– Parantuneella taloustilanteella on varmasti oma vaikutuksensa, mutta se ei kuitenkaan vielä yksin selitä näin kovaa kasvua. Moottoripyörissä houkuttelee myös helppous etenkin kaupunkiliikenteessä sekä ympäristöystävällisyys: moottoripyörien päästöt ovat 30–35 prosenttia pienemmät kuin autojen, Summe pohtii.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.