Uber-kuljettajien valituksia satelee vielä vähän aikaa Helsingin hovioikeuteen – "Nykyään taksiluvan saa, jos sitä hakee ja täyttää lain varsin väljät perusteet"

Luvatta taksiliikennettä harjoittaneiden kuljettajien tapauksia on ollut vireillä Helsingin hovioikeudessa parin vuoden aikana 130–140. Kyseessä ovat lähinnä ennen taksiliikennelakia tehdyt rikokset, kertoo Helsingin hovioikeuden esittelijä Minna Kauranen.

Uber-taksit aloittivat viime heinäkuussa liikennöinnin vuoden tauon jälkeen Suomessa. Tällä hetkellä toimintaa on vain pääkaupunkiseudulla.
Uber-taksit aloittivat viime heinäkuussa liikennöinnin vuoden tauon jälkeen Suomessa. Tällä hetkellä toimintaa on vain pääkaupunkiseudulla.

Anna Kilponen

Taksiliiton mukaan poliisi on tehnyt alalle muutamia valvontaiskuja taksiliikennelain uudistamisen jälkeen. Liittoon ei ole kantautunut tietoa, että liikenteessä olisi tällä hetkellä luvattomia Uber-kuljettajia.

Kuljettajien valituksia luvattomasta taksiliikenteen harjoittamisesta annetuista tuomioista on käsitelty pitkin kevättä. Huhtikuussa listalla oli yhtä aikaa peräti 77 vastaavaa tapausta.

Tapaukset ovat yksilöllisiä, mutta ne kaikki liittyvät laittomasti taksipalvelua tarjonneiden Uber-kuljettajien valituksiin. Käräjäoikeus on määrännyt kuljettajille useiden tuhansien eurojen sakkorangaistuksia luvattomasta toiminnasta.

Kuljettajat olivat vaatineet muun muassa syytteiden hylkäämistä ja valtiolle menetettäväksi tuomitun rikoshyödyn määrän kohtuullistamista tai menettämisseuraamusta koskevan vaatimuksen hylkäämistä.

Korkein oikeus linjasi joulukuussa 2018, että valituslupaa ei myönnetä Uber-jutuissa viiteen ennakkopäätösvalitukseen.

Helsingin hovioikeuden esittelijän Minna Kaurasen mukaan nyt esille tulleista tapauksista osa on kuitenkin pantu vireille ennen sitä ja osa ennen uutta, vuoden 2018 heinäkuussa voimaan tullutta liikennepalvelulakia, joka sallii uusien toimijoiden pääsyn taksialalle.

Hovioikeuden linja on ollut pääasiassa se, että se evännyt valittajien jatkokäsittelyluvan, jolloin käräjäoikeuden tuomiot ovat jääneet pysyviksi.

– Valituksissa on ollut kyse suurin piirtein samoista asioista eli menettelyseuraamuksista, tai sitten osassa kysymys on ollut syyksi lukemisesta eli siitä, pitäisikö noudattaa lievemmän lain periaatetta, Kauranen kertoo.

Kaurasen mukaan Uber-kuljettajien valituksia on juttulistalla vielä 15. Tuorein niistä on tullut hovioikeuteen vireille huhtikuun lopussa.

Kaikkiaan hovioikeudessa on ollut Uber-kuljettajien valituksia parin vuoden aikana 130–140. Osa vastaajista on Kaurasen mukaan peruuttanut valituksensa

Hän arvelee, että uusiin vastaaviin rikoksiin syyllistyminen tulee luultavasti olemaan harvinaisempaa, koska taksilupa on nykyisen lain myötä helpompi saada.

– Nykyään taksiluvan saa, jos sitä hakee ja jos täyttää lain varsin väljät perusteet eli ei ole konkurssissa tai pahoja rikoksia taustalla ja ajokortti on kunnossa, Kauranen sanoo.

– Siitä minulla ei ole tarkkaa tietoa, kuinka paljon käräjäoikeudessa on tapauksia vireillä. Me täällä odottelemme, mitä sieltä tulee.

Uusi liikennepalvelulaki vapautti taksiliikenteen sääntelyä: markkinat avautuivat samalla myös uusille, Uberin kaltaisille toimijoille.
Uusi liikennepalvelulaki vapautti taksiliikenteen sääntelyä: markkinat avautuivat samalla myös uusille, Uberin kaltaisille toimijoille.

Taksiliitto teki vuonna 2017 rikosilmoituksen poliisille laittomasta taksiliikenteestä. Kyseessä on ollut lähinnä pääkaupunkiseudun ongelma. Poliisin tutkinnassa epäiltynä oli lähemmäs 200 Uber-kuljettajaa.

Sen seurauksena yhdysvaltalainen kyydinvälityspalvelu Uber päätti vetäytyä Suomen markkinoilta vuonna 2017 vuodeksi. Se palasi takaisin viime heinäkuussa, jolloin uusi, väljempi liikennepalvelulaki astui voimaan.

Suomen ja Pohjoismaiden Uberia johtava Joel Järvinen kehuu uutta lakia "moderniksi ja eteenpäin katsovaksi".

– Tilanne on nyt hyvin selkeä. Liikennepalvelulaki asettaa tietyt vaatimukset kuljettajille, ja nämä vaatimukset koskevat luonnollisesti myös kaikkia Uberin kautta ajavia kuljettajia.

Järvisen mukaan kuljettajaksi haluava joutuu toimittamaan Uberille vaaditut lupadokumentit, taksiluvan ja taksinkuljettajan ajoluvan. Jos lupia ei vielä ole, yritys antaa tukea muun muassa lupaprosessiin ja siihen, miten valmistautua ajolupaan vaadittavaan kokeeseen.

– On tärkeää, että jokaisella kuljettajalla on asianmukaiset luvat kunnossa, ja ne tarkastetaan ennen kuin kyytiä pääsee ajamaan.

Järvisen mukaan Uberilla on useampia satoja kuljettajia liikenteessä, mutta kaikki heistä eivät aja taksia täysipäiväisesti.

– Osa heistä on jo alalla aiemmin toimineita ja osa sellaisia, jotka uudistuksen myötä ovat halunneet lähteä kokeilemaan. Olemme tyytyväisiä siihen, miten toiminta on lähtenyt liikkeelle.

Toistaiseksi toimintaa on vain pääkaupunkiseudulla, eikä yrityksellä ole Järvisen mukaan tällä hetkellä laajennussuunnitelmia muihin Suomen kaupunkeihin.

Taksiliiton hallituksen puheenjohtajan Kai Anderssonin mukaan aikaisempi jupakka johtui siitä, että Uber-kuljettajat toimivat erilaisilla pelisäännöillä kuin muut taksipalveluja tarjoavat.

– Meille on tärkeintä se, että on yhdet markkinat ja yhdet pelisäännöt. Meillä ei ole mitään Uberia vastaan, kunhan se noudattaa Suomen lakia ja pelisääntöjä. Otamme firman vastaan tavallisena kilpailijana, Andersson sanoo.

Uudessa liikennepalvelulaissa on liiton mukaan muutamia "valuvikoja", jotka pitäisi korjata.

– Toiveenamme on, että kaikissa autoissa olisi taksamittari, joka toimisi kassakoneena ja että hintamerkinnät olisi selkeästi tehty. Jos merkinnät ovat puutteellisia, se pelottaa asiakkaat pois.

"Toiveenamme on, että kaikissa autoissa olisi taksamittari, joka toimisi kassakoneena ja että hintamerkinnät olisi selkeästi merkitty."

Kai Andersson

hallituksen puheenjohtaja

Taksiliitto

Tausta

Taksiliikenteen sääntely vapautui

Yhdysvaltalainen Uber-yritys tarjoaa matkojen välityssovellusta taksikuskeille ja matkustajille.

Taksipalveluja tilataan ja maksetaan mobiilisovelluksen kautta.

Suomeen Uber tuli vuonna 2014, mutta vuoden 2017 kesällä se vetäytyi vuodeksi Suomen markkinoilta.

Uuden liikennepalvelulain voimaantulon myötä vuonna 2018 Uber palasi Suomeen.

Uusi laki edellyttää kuljettajilta taksinkuljettajan ajolupaa (lupaa varten tarvitsee läpäistä koe ja viranomaisten tekemä taustojen tarkistus) ja yrittäjiltä vaaditaan taksilupa.

Laki on vapauttanut Suomen taksiliikenteen sääntelyä esimerkiksi siten, että taksien ja kuljettajien määrää ei enää rajoiteta, ja markkinat avautuvat myös uusille toimijoille.

Uber-taksia voi ajaa periaatteessa kuka tahansa autoilija. Auto pitää rekisteröidä ammattikäyttöön, mutta autossa ei tarvitse olla taksitunnuksia eikä maksumittareita.

Kuljettaja saa taksituloistaan valtaosan, Uberin välitysmaksu on 25 prosenttia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vastaa
vain
muut taksit kelpaa
Tämä uber on takseista huonoin ja vaarallisin (maailmalla ollut valtavasti ongelmia ja vaaratilanteita), kierrän kaukaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mesu
Kyllä
On hienoa nykyään kun voi tehdä hommia ilman verottajan pitkää kouraa ja itselle kaikki tulot sama kaikille työn tekijöille niin saadaan suomi nousuun. Ei kuitteja eikä turhaa kirjanpitoa alveista yms....
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pera
Verottajan osuudesta ei väliä?
Järvinen puhuu luvista, mutta ei sanaakaan Y-tunnuksesta, jonka jokainen yrittäjä tulee hankkia. Vai luuleeko joku, että seuraavana vuotena ilmoitetaan viime vuoden tulot muistipohjalta. Tätä veronkiertoa suosimaan toimintaa suomessa saa näköjään harjoittaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kuski
Vali, vali
Turhaa valitusta. Itsehän ovat soppansa keittäneet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kuski
Tuhooja
Taas katseet kääntyvät sähläri bernerin joka sotki hyvän järjestelmän.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jullikka
Taksamittari
Ihmeellisintä taksihuononnuksessa on se, ettei taksamittaria enää tarvita. Myös kahvilat ja kaikki muut pienyritykset pitää vapauttaa velvollisuudesta pitää kassakone ja pakosta tuputtaa kassakuittia asiakkaalle siinä pelossa, että tämä voi olla kassakuittivalvontainstanssin kassakuittien tuputtamista valvova virkailija.

Mutta taksissa kaikki on nykyään mahdollista, varsinkin ns. vapaissa takseissa, joissa näköjään suunnataan katseet asiakkaan ohi tulevaisuuteen. Perinteiset, edelleen taksamittarit omaavat ja siten yhteiskunnalliset velvoitteensa lakien mukaan hoitavat taksit ovat jo tarpeeksi maksaneet maineellaan monien alaa harrastavien ajoista, jotka eivät välttämättä aina näytä täyttävän laadukkaan taksitoiminnan vaatimuksia. Eikä näitä ajoja kukaan eikä mikään edes näytä valvovankaan, mitä nyt pari näytöksenomaista ratsiaa, jossa kiinni jääneet taisivat olla juuri ns. vapaita takseja, joita siis valvotaan vain ratsioissa kerran, pari vuodessa.

Alan maine tarvitsee nyt todellista nostoa, taksamittaria pitää vaatia kaikilta, tätä koskevan asetuksen säätäminen taas on eduskunnan tehtävä. Taksamittarihan todentaa suoritetun kyydin ja siitä voidaan sitten saada monta asiaa luotettavasti selville. Nyt ns. vapaat taksit mainostavat jopa asiakkaan saattamista kotiovelle jonain korkean tason palveluna, vaikka tämä sisältyi ennen vanhaan kaikkien luvanvaraisesti ajaneiden taksien velvollisuuksiin, jonka asetus määräsi ja joka voitiin taksamittarista luotettavasti todentaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »