Sitra: Suomalaisen hiilijalanjäljen on pienennyttävä yli 90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä – Muutos voi tuoda mukanaan paremman elämänlaadun

Sitran selvityksen mukaan pelkästään tekniikan avulla ilmaston lämpenemistä ei pysäytetä, vaan ihmisten pitää muuttaa kulutustottumuksiaan. Vähäpäästöinen elämäntapa voi tuoda mukanaan rahallisia säästöjä.

Miikka Pirinen
Sitran johtavan asiantuntijan Anu Männyn mukaan siirtyminen yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen ja pyöräilyyn voi säästää vuodessa noin neljä tuhatta euroa.
Sitran johtavan asiantuntijan Anu Männyn mukaan siirtyminen yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen ja pyöräilyyn voi säästää vuodessa noin neljä tuhatta euroa.

Hannu Toivonen

Suomalaisen hiilijalanjäljen pitää vähentyä jopa 93 prosenttia vuoteen 2050 mennessä, jotta suomalaisen elämäntavat vastaisivat Pariisin ilmastosopimuksen asettamaa 1,5 asteen tavoitetta.

Tällä hetkellä suomalaisen vuosittaiset hiilidioksidipäästöt ovat 10,4 hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Vuonna 2050 suomalaisten henkilökohtaisten hiilidioksidipäästöjen pitäisi olla alle tonnin.

Tavoite perustuu Sitran tekemään kansainväliseen selvitykseen.

– Meillä on valtava kuilu nykyisten ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisten elämäntapojen välillä, sanoo Sitran Kestävä arki -projektin johtaja Markus Terho tiedotteessa.

Jo seuraavan kymmenen vuoden aikana hiilijalanjäljen vähennyksen pitäisi olla Suomessa noin 70 prosenttia. Vuoteen 2040 mennessä hiilijalanjälkeä pitäisi pienentää 87 prosenttia nykyisestä tasosta.

Tällä hetkellä keskimäärin 75 prosenttia suomalaisen hiilijalanjäljestä muodostuu kolmelta osa-alueelta: ruoasta, asumisesta ja liikkumisesta.

Erityisen runsaasti päästöjä syntyy liha- ja maitotuotteiden kulutuksesta, fossiilisiin polttoaineisiin perustuvasta kodin energiankulutuksesta, yksityisautoilusta ja lentomatkustamisesta.

Hyviä tapoja vähentää omaa hiilijalanjälkeä on Sitran selvityksen mukaan muun muassa yksityisautoilun korvaaminen joukkoliikenteellä tai sähköpyörällä, siirtyminen kasvis- tai vegaaniruokavalioon, sähköautoon vaihtaminen ja sähkön sekä lämmitysenergian tuottaminen uusiutuvalla energialla, kuten tuulivoimalla.

– Keskitasoa helpommin voimme muuttaa ruokailutottumuksiamme, kun taas asuntoa vaihdamme hyvin harvoin, sanoo Sitran johtava asiantuntija Anu Mänty.

Silloin kun asuntoa vaihtaa, on tärkeä kiinnittää huomiota sen energiaratkaisuihin ja -tehokkuuteen.

Ilmastonmuutoksen torjuntaa ei ole kuitenkaan tarkoitus siirtää yksin kansalaisten harteille, vaan päättäjiltä ja yritykseltä vaaditaan myös toimia.

Hallinto ja päättäjät voivat parantaa julkista liikennettä ja kevyen liikenteen väyliä sekä helpottaa siirtymistä uusiutuviin energialähteisiin. Verojen, tukien ja muiden poliittisten ohjauskeinojen avulla kulutusta voidaan ohjata vähähiilisempään suuntaan.

– Päättäjät voisivat nostaa sellaisten tuotteiden verotusta, joilla on korkea hiili-intensiteetti ja vastaavasti laskea vähähiilisten tuotteiden verotusta.

Esimerkiksi liikenteessä bensiinin verotusta voisi Männyn mielestä kiristää ja uusiutuvien polttoaineiden verotusta keventää.

Hiilensidonta- ja -varastointimenetelmien käyttöönottoa on esitetty yhtenä ratkaisuna ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Hiilensidontatekniikoita käyttämällä henkeä kohti lasketut hiilijalanjälkitavoitteiden ylärajat nousevat, mutta tällaisten teknologioiden toimivuus ja kustannukset ovat hyvin epävarmoja.

Sitran selvityksen mukaan yksin negatiivisia päästöjä koskeviin teknologioihin luottaminen on riskialtista ja jopa harhaanjohtavaa.

Mänty kertoo, että tähän asti ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa on luotettu liikaan tekniikan kykyyn ratkaista ongelma. Se on yksi osa ratkaisua, mutta myös ihmisten elämäntapojen pitää muuttua.

Pahimmassa tapauksessa tekniikkaan turvautumalla ongelmaa siirretään tuonnemmaksi uskomalla siihen, että jossain vaiheessa joku muu hoitaa ongelman, kertoo Mänty.

Päästöjen vähentämisellä voi olla myös myönteisiä vaikutuksia ihmisten elämänlaatuun. Pyöräilyn lisääminen parantaa terveyttä ja säästää rahaa, oikein toteutettu kasvisruokavalio edistää terveyttä ja jakamistalous lisää sosiaalisia kontakteja.

Henkilöautosta vaihtaminen julkiseen liikenteeseen ja pyöräilyyn voi säästää Männyn mukaan jopa neljä tuhatta euroa vuodessa. Myös kasvisruokavalio on usein lihapainotteista edullisempi.

– On tärkeä, että ihmiset saadaan kiinnostumaan uudesta paremmasta arjesta, ettei tarvitse ajatella, että jostain saavutetusta edusta pitää luopua.

Selvityksessä Suomen keskimääräistä hiilijalanjälkeä verrattiin Brasilian, Intian, Japanin ja Kiinan keskimääräiseen hiilijalanjälkeen. Tällä hetkellä hiilipäästöt henkeä kohti ovat Japanissa 7,6 hiilidioksidiekvivalenttitonnia, Kiinassa 4,2, Brasiliassa 2,8 ja Intiassa 2,0.

Vaikka intialaisen hiilijalanjälki on tällä hetkellä vain viidesosa suomalaisen hiilijalanjäljestä, myös heillä on työtä tehtävä, jotta he pääsisivät 1,5 asteen mukaiseen tavoitteeseen.

– Intia on kasvava markkina, ja heidän hiilidioksidipäästöjen trendi on ylöspäin.

Myös näiden maiden pitäisi vähentää hiilidioksidipäästönsä noin tonniin vuoteen 2050 mennessä, jotta päästöt vastaisivat 1,5 asteen tavoitetta.

Eri mailla suurimmat päästöjen lähteet vaihtelevat. Suomessa liikkuminen ja asuminen muodostavat suurimman osuuden, Japanissa ja Kiinassa asuminen, Brasiliassa elintarvikkeet ja Intiassa liikkuminen.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (105)

Vastaa
Renny
Laimeaa
Aika laimeaa tekstiä asinatuntijalta. Keinoina esitetty vain liikenne ja asuminen sekä verotus. Liikenne (kaikki) on vain viidesosa päästöistä. Sillä ei asia ratkea, mutta yllätys yllätys puheissa tämä on taas suurin asia, vaikka liikenteen polttoaineet on jo nyt verotettu raskaasti suhteessa moneen muuhun päästölähteeseen. Asumisen päästöt ovat suurelta osin sidoksissa kunnallisiin energiamonopoleihin, siellä tehdään muutoksia bisneksen ehdoilla piiloveroja maksimoiden. Sitten tuotteiden verotus; eli päästöt on OK kunhan vain on varaa maksaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
super persu
Vast: Laimeaa
Tämä alkaa olla jo kipeää puhetta.
EU-alueen päästöt ovat laskeneet jo 10 vuoden ajan ja vaikka ne menisivät nollaan, korkean väestönkasvun maiden päästöt mitätöisivät tämän asian jo 10 vuodessa.
Uskomatonta miten jotkut eivät ymmärrä tätä isoa kokonaisuutta lainkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
laimeaa, todellakin
Vast: Laimeaa
Uskomatonta, miten oikeiston kanssa keskusteleminen menee suurin piirtein näin:
- Hmm, asia A on ongelma. Mitä jos yrittäisimme ratkaista sen näin?
- Ei kannata, koska asia B on ongelma.
- Hyvä on. Miten voisimme ratkaista asian B?
- En ole miettinyt sitä, koska asia C on ongelma.
- Eikä sinulla arvatenkaan ole ratkaisua siihen?
- Ei, koska asia D…

Tai vaihtoehtoisesti tulee näitä kommenteja liikenteen polttoaineen verottamisesta. Jutussahan ei esitetty kuin neljä ratkaisua siihen: lihasvoima, julkiset, uusi (sähkö-, vety- tms.) auto sekä vanhan auton muuttaminen biopolttoaineella käyväksi. Tähän tulee vastaus jakeluasemien määrästä, jonka jälkeen pitää taas huomauttaa, että sitä varten niitä ilmastokatastrofista välittäviä poliitikkoja sinne eduskuntaan yritetään äänestää! Että hallitus tekisi politiikkaa, jolla niiden määrä lisääntyisi, jotta ihmiset voisivat vaihtaa autojaan.

Mutta eihän niitä voi äänestää, koska asia E…
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DTK
Vast: Laimeaa
SITRA:n lakkauttaminen olisi myöskin ilmastoteko. Milloin sitä tehdään!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
super persu
Vast: Laimeaa
Tämä artikkeli suomalaisten rankaisemisesta alkaa olla jo kipeää puhetta.
EU-alueen päästöt ovat laskeneet jo 10 vuoden ajan ja vaikka ne menisivät nollaan, korkean väestönkasvun maiden päästöt mitätöisivät tämän asian jo 10 vuodessa.
Uskomatonta miten jotkut eivät ymmärrä tätä isoa kokonaisuutta lainkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Piri Reis Map
Pseudo-meta-physika
Höpö höpö.

Kertokaapa Anu Terho ja Msrkus Mänty mikä on kahden kasvihuonekaasun hiilidioksidin (CO2) ja vesihöyryn (H2O) suhteellinen ero ilmastoa lämmittävänä tehona?

Pitoisuus + IR-absorbointikyky + ko. kaasujen kiertokulku jne.

Kertokaa numeroita, suuruusluokkia, määriä, verrantoja jne.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turusen pyssy
Vast: Pseudo-meta-physika
Joko taas alkaa tämä höpötys vesihöyrystä? Höyrypäät sen takana väittävät ettei hiilidioksidipäästöillä ole mitään merkitystä. Täydellistä harhaluuloa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hegel
Vast: Pseudo-meta-physika
Suurusluokkana tämän tason hulluus (= vesihöyryteoria) on megalomaanista. Uhmaa kaikkia fysiikan lakeja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vesihöyry
Vast: Pseudo-meta-physika
Turusen pyssy, maapallo ei enää ole litteä, aurinko ei enää kierrä maapalloa ja hiilidioksidi ei enää aiheuta ilmastonmuutosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hegel
Vast: Pseudo-meta-physika
Ilmaston lämpeneminen johtuu hiilidioksidin lisääntymisestä ilmakehässä. Tähän on syynä ihmistoiminta. Vesihöyry on kasvihuonekaasu, mutta sen määrä ei lisäänny ihmistoiminnan seurauksena, koska veden kierto on niin nopea prosessi. Haihdunta ja sadanta ovat yhtä suuria. Nämä ovat tieteellisiä faktoja. Joka muuta väittää, ei tunne asia tai haluaa vääristellä tosiasioita. Ns. vesihöyryteoria on valetutkijoiden kylvämä väite, jonka tarkoituksena on kiistää ilmastonmuutoksen olemassaolo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vichypullo
Vast: Pseudo-meta-physika
Hiilidioksidipitoisuuden nousu seuraa lämpötilan nousua. Kun lämpötila nousee, pienen viiveen kuluttua nousee hiilidioksidi.

Lue tieteellisiä artikkeleita, älä hesaria.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Retiisi
Hallaa
Tälläkin viikolla ollut yöpakkasia. Eikö se ilmastonmuutos vieläkään ala?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Takaisin kouluun
Vast: Hallaa
Sää on eri asia kuin ilmasto. Tämä opitaan alakoulussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hesari
Vast: Hallaa
Ilmastonmuutos on suomalaisten syytä. Tämä opitaan yläkoulussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Arvailija
Tyhmyydestä sakotetaan
Ilmeisesti myös verrokkimaat sitten vastaavasti vähentävät keskimääräisiä päästöjään 2050 mennessä. Eivät todella sitä tule tekemään eivätkä siihen tule pystymään. Suunta tulee olemaan täysin toinen. Suomi tulee näyttämään esimerkkiä, jolla ei ole mitään vaikutusta ja kärsii seurauksista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vähemmän arvailua, enemmän tietoa.
Vast: Tyhmyydestä sakotetaan
Niin sakotetaan. Arviolta neljä tonnia. Aasian maat ainakin ovat kasvattamassa uusiutuvien osuutta maidensa energiatuotannosta, vaikkeivät tavoitteeseen pääsisikään. Se ei tarkoita, että Suomen tarvitsee kulkea jälkijunassa näiden kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
super persu
Vast: Tyhmyydestä sakotetaan
Suomen väestö on alle 0,07% maailman väkiluvusta. Päästömme ovat laskeneet viimeiset 10 vuotta samalla kun korkean väestönkasvun maiden päästöt ovat kasvaneet joka vuosi yli 3%

Siinä saa olla täysi typerys jos luulee meidän voivan vaikuttaa ilmastonmuutokseen omia päästöjä leikkaamalla. Ainoa tehokas tapa on tehdä toimia, joilla väestönkasvu saadaan kuriin muualla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KK
Vast: Tyhmyydestä sakotetaan
"super persu" on ihan oikeassa. Kaikkien olisi hyvä tiedostaa asioiden oikeat mittasuhteet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mihin niitä säästöjä
Kuusi
Sitran johtavan asiantuntijan Anu Männyn mukaan siirtyminen yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen ja pyöräilyyn voi säästää vuodessa noin neljä tuhatta euroa.
Säästää mihin? Paljonko ehtii säästää elämänsä aikana kun kuolee jo synnytykseen, julkinen liikenne tuo mieleen jotain vuosikymmenten takaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Föli
Vast: Kuusi
Kannattaisiko nykyistä julkista liikennettä kokeilla, ennen kuin muodostaa mielipiteen siitä? Oli se kokemus sitten positiivinen tai negatiivinen, ainakin kokemukseen pohjautuvaa mielipidettä on helpompi arvostaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jussi
Vast: Kuusi
Nimimerkki fölille; eiköhän jokainen ole julkisia ainakin kerran elämässään kokeillut. Itse käytän julkisia mutta myös vihaan kulkea niillä. Julkisissa kun on nykyään meno kuin villissä lännessä eikä ongelmiin puututa/uskalleta puuttua koska ongelma on hyvin usein kotoutettava. Ei vaan olla kotoutettu oikein?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kaikki ei asu varissuolla mistä 10min välein
Vast: Kuusi
Jussin kanssa samaa mieltä, se mitä käyttänyt, niin meno on melkoista ja kukaan ei uskalla puuttua. Myös monelle ei sovi julkinen lainkaan, varsinkin jos lapset pitää vielä viedä päivähoitoon, ei pysty saamaan täyttä päivää töissä kun matkoihin menee niinpaljon
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turusen pyssy
Vast: Kuusi
Mikä ihmeen "meno" niissä julkisissa on niin villiä, ettei niillä voi matkustaa? Omat ennakkoluulot pään sisällä ovat sen verran dominoivat, että omaa autoa pitää käyttää viimeiseen henkäykseen asti. Kyllä siellä bussissa voi tosiaan mamuun törmätä. Sekös hirvittää?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hello
Vast: Kuusi
Wow. Idiootti tai idealisti. Todellisuudessa 90 hiilidioksiidin vähennys on mahdollista mutta riittävän energian jakeluverkon rakentaminen kasvattaa väliaikaisesti energian kulutusta huomattavasti. Lue "Kiinan superverkoista".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
höpötystä
Vast: Kuusi
Mikä ihmeen "meno" julkisissa? Itse olen kulkenut Turku-Raisio väliä kymmenen vuotta. Paljon on maahanmuuttajia, varsinkin oli, kun kielikurssit olivat Raisiossa, mutta ainoat "menoa" aiheuttaneet olivat suomalaisia juoppoja. Nykyisin kuljen Varissuon bussissa, ihan samanlaista. Mistä ihmeestä näitä mielipiteitä oikein tulee? Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Trolleja?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
RT Tku - Raisio
Suomi...kaikista pahin, niinkö?
Kyllä on teoreettista toiveajattelua. Nykyteknologia pitää likimiten kaataa, mutta sitäkään emme kestäisi, kaikki kun on ollut perustana paremman elämänlaadun saavuttamiseen. Nyt siis myöskin tuotantolaitokset pitää lopettaa tuottamasta mitään nykyisiä apua tarjoavia kodinkoneita ym. ym. ja palaisimme takaisin metsiin..., mikäli ihmiskunnalla olisi vielä metsiä... Eli ei kannattaisi jatkaa tätä lajia lisääntymisvietin turvin vaan ensisijaisesti kastruoisimme itsemme (tulevat sukupolvet) ja se olisi se ratkaisu - tosin ylikansoitetut ja isot hiilijalanjälkimaat ensimmäisinä listalla!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jaa-a
Vast: Suomi...kaikista pahin, niinkö?
Vertailussa olevista kyllä. Kaikista maailman maista en tiedä, mutta luulisin ainakin Yhdysvaltojen ja Britannian olevan pahempia.

Eikä kukaan asioista perillä oleva ole puhunut kivikauteen palaamisesta, se on vain oikeiston ylireagointia. Kodinkoneistakaan ei tarvitse luopua, vaan voimme luopua fossiilisista energianlähteistä ja siirtyä uusiutuviin. Sitä varten meidän tulisi kuitenkin äänestää asiaa ajavia eduskuntaan, eikä sortua yleiseen hysteriaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vihreä ajattelutapa, sähkö tulee pistorasiasta
Vast: Suomi...kaikista pahin, niinkö?
jaa-a, miksi emme ole siirtyneet. No uusiutuvilla ei saada tarpeeksi energiaa. Miksi te vihreät muuten ydinvoimaa olette vastustaneet? jos vielä sähköautot olisi kaikilla, niin tuuli ja aurinkovoimalla ei taloja ja autoja käytetä. Nytkin kovilla pakkasilla, luit oikein kovilla pakkasilla kun niitä on talvella, niin pyydetään ihmisiä säästämään sähköä kun se maksimi kapasiteetilla silloin, mitä jos siihen vielä kaikkien autot latauksessa lisäks.. ei vaan toimi
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
päästäjä
Vast: Suomi...kaikista pahin, niinkö?
Jos otetaan faktat pöytään niin EU ja USA ovat vähentäneet päästöjään viimeiset 10 vuotta.
Niiden suhteellinen osuus koko maailman päästöistä alkaa näyttää jo naurettavan pieneltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mahanmuotorealisti
Suomen sijaintia ei ole huomioitu
Miten ihmeessä Suomen itsenäisyyden rahasto on annettu ilmastohysteria-politiikkan työkaluksi? Vaikka julkisen liikenteen käytön lisäämisessä, pyöräilyn ja jalankulun lisäämisessä, asuntojen energiatehokkuuden parantamisesa, fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä sekä aurinko- ja tuulienergian käytössä ei ole mitään väärää, suhteellisuuden taju pitäisi säilyttää ja ottaa huomioon Suomen luonnonolosuhteet. Tietysti suomalaisten hiilijalanjälki on moninkertainen Intian ja Brasiliaan verrattuna, koska noissa tiheästi asutuissa maissa on paljon paremmat mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä ja koska ne sijaitsevat ilmastovyöhykkeellä, jossa taloja ei käytännöllisesti katsoen tarvitse lämmittää. Toki niissä asuntojen jäähdytyksen on arvioitu lisääntyvän, mutta se voidaan hoitaa lämpöpumpuilla, joiden tarvitsema sähkö voidaan tuottaa paikallisesti aurinkokennoilla vuoden ympäri. Mutta Suomessa talojen lämmittäminen ei onnistu aurinkokennoilla lokakuusta maaliskuuhun, ja tuulivoimalla kehitetyn sähkön saatavuus on satunnaista - jotta tuulivoimaa voitaisiin hyödyntää paremmin,, Suomen tarvittaisiin nykyistä paljon enemmän säätövoimaa. On outoa, että Sitrassa nähdään riskejä vain hiilensidonnan tekniikassa, mutta ei sähköautojen käytössä, vaikka sähköautojen tekniikka on pahasti keskeneräistä (akkujen pieni kapasiteetti on riittämätön suurimmassa osassa Suomea) eikä akkujen valmistuksessa tarpeellisten raaka-aineiden globaalisesta riittävyydestä ei ole takeita. Sitrassa luullaan epärealistosesti että sen ja EU:n suositteluilla ilmastonmuutos torjutaan, vaikka mm. Saksa ja Kiina jatkavat surutta fossiilisten polttoaineiden käyttöä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ontuva Eriksson
Nyt riittää tämä mantra
Onko täällä tosiaan ihmisiä, jotka eivät tee kirjoituksessa esitettyjä upeita juttuja, vai miksi aina vaahdotaan samoista asioista. Liikuntarajoitteisena en voi käyttää polkupyörää enkä julkista liikennettäkään, eikä omaan autoonkaan tule kilometrejä kuin korkeintaan sata kuukaudessa lääkäri, apteekki, posti ja kauppareissuista. Pihviä en ole syönyt vuosiin, kalaa ja makkaraa silloin tällöin, uusia vaatteita tai muuta kamaa en ole ostanut vuosiin, eli kulutusta en pysty enää vähentämään, niin paitsi sitten kun lakkaan hengittämästä. Eipä tunnut arvon asiantuntujoilla olevan koskaan mitään uusia ideoita ja ajatuksia ilmaston hyväksi, kuin nuo ainaiset samat mantrat. Olen äärimmäisen onnellinen niukkaan elämääni, mutta enempää en pysty tekemään, valitettavasti. Paitsi viimeisenä ilmastotekona pitää varmaan kieltää polttohautauskin ilmaa pilaamasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei riitä niin kauan kuin on kieltäviä
Vast: Nyt riittää tämä mantra
Jos se teet jo kaiken, mitä jutussa kehotetaan, hienoa! Silloin juttu ei koske sinua. Mutta valitettavan moni ei tosiaan vaivaudu tekemään mitään tai edes uskomaan koko asiaan. Ja heitä sitten joudutaan yrittämään käännyttää esittämällä faktoja ja pieniä tekoja, joilla myös he voivat vaikuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jp
Vast: Nyt riittää tämä mantra
Nimimerkille "ontuva Eriksson". Esimerkiksi kodinkoneiden ja elektroniikan kertakäyttökulttuuriin ei olla aikoihin otettu kantaa koska tarvitsemme kulutusta ja liian kauan kestävät laitteet eivät kulutusta tue.

On siis tarkoin mietitty, mistä kansalaisen on hyvä vähentää ja jopa luopua kulutuksen siitä kärsimättä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
päästäjä
Vast: Nyt riittää tämä mantra
Tehokas tapa vähentää globaaleja päästöjä on olla ostamatta kiinalaista tavaraa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Juorupeili
Kaikin mokomin, olkaa hyvä vaan!
Edelleen on kylmä tosiasia, että emme voi vaikuttaa lokaaliin tai globaaliin ilmastoon vaikka päällämme seisoisimme.
Siihen voimme vaikuttaa miten kalliiksi ja hankalaksi elämämme teemme.

Minun hiilijalanjälkeni on testistä riippumatta noin 5500 kg/vuosi. Sitten, kun suomalainen mediaani lähestyy omaa lukemaani, niin osallistun hullutuksiinne.

P.S. Tavallisella, työssä käyvällä suomalaisella ei ole juurikaan mahdollisuuksia päästä ko. lukemaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ylpeä suomalainen
Pelastus
Onneksi suomalaiset katoavat tästä maasta. Se pienentää hiilijalanjälkeämme merkittävästi. Muut maat pystyttävät kiitollisina 100 metriä korkean muistomerkin Hankoniemelle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JP
Vast: Pelastus
Näin on. Suomalaisen eläkerahatkin on jo jaettu muille. Teemme työtä muukalaisille omassa maassamme saamatta itse mitään. Harmi vaan että ajan kuluessa tästä lypsämisestä kärsivät kaikki...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.