Kotimaa

Sitra: Suomalaisen hiilijalanjäljen on pienennyttävä yli 90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä – Muutos voi tuoda mukanaan paremman elämänlaadun

Miikka Pirinen
Sitran johtavan asiantuntijan Anu Männyn mukaan siirtyminen yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen ja pyöräilyyn voi säästää vuodessa noin neljä tuhatta euroa.
Sitran johtavan asiantuntijan Anu Männyn mukaan siirtyminen yksityisautoilusta julkiseen liikenteeseen ja pyöräilyyn voi säästää vuodessa noin neljä tuhatta euroa.

Suomalaisen hiilijalanjäljen pitää vähentyä jopa 93 prosenttia vuoteen 2050 mennessä, jotta suomalaisen elämäntavat vastaisivat Pariisin ilmastosopimuksen asettamaa 1,5 asteen tavoitetta.

Tällä hetkellä suomalaisen vuosittaiset hiilidioksidipäästöt ovat 10,4 hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Vuonna 2050 suomalaisten henkilökohtaisten hiilidioksidipäästöjen pitäisi olla alle tonnin.

Tavoite perustuu Sitran tekemään kansainväliseen selvitykseen.

– Meillä on valtava kuilu nykyisten ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisten elämäntapojen välillä, sanoo Sitran Kestävä arki -projektin johtaja Markus Terho tiedotteessa.

Jo seuraavan kymmenen vuoden aikana hiilijalanjäljen vähennyksen pitäisi olla Suomessa noin 70 prosenttia. Vuoteen 2040 mennessä hiilijalanjälkeä pitäisi pienentää 87 prosenttia nykyisestä tasosta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tällä hetkellä keskimäärin 75 prosenttia suomalaisen hiilijalanjäljestä muodostuu kolmelta osa-alueelta: ruoasta, asumisesta ja liikkumisesta.

Erityisen runsaasti päästöjä syntyy liha- ja maitotuotteiden kulutuksesta, fossiilisiin polttoaineisiin perustuvasta kodin energiankulutuksesta, yksityisautoilusta ja lentomatkustamisesta.

Hyviä tapoja vähentää omaa hiilijalanjälkeä on Sitran selvityksen mukaan muun muassa yksityisautoilun korvaaminen joukkoliikenteellä tai sähköpyörällä, siirtyminen kasvis- tai vegaaniruokavalioon, sähköautoon vaihtaminen ja sähkön sekä lämmitysenergian tuottaminen uusiutuvalla energialla, kuten tuulivoimalla.

– Keskitasoa helpommin voimme muuttaa ruokailutottumuksiamme, kun taas asuntoa vaihdamme hyvin harvoin, sanoo Sitran johtava asiantuntija Anu Mänty.

Silloin kun asuntoa vaihtaa, on tärkeä kiinnittää huomiota sen energiaratkaisuihin ja -tehokkuuteen.

Ilmastonmuutoksen torjuntaa ei ole kuitenkaan tarkoitus siirtää yksin kansalaisten harteille, vaan päättäjiltä ja yritykseltä vaaditaan myös toimia.

Hallinto ja päättäjät voivat parantaa julkista liikennettä ja kevyen liikenteen väyliä sekä helpottaa siirtymistä uusiutuviin energialähteisiin. Verojen, tukien ja muiden poliittisten ohjauskeinojen avulla kulutusta voidaan ohjata vähähiilisempään suuntaan.

– Päättäjät voisivat nostaa sellaisten tuotteiden verotusta, joilla on korkea hiili-intensiteetti ja vastaavasti laskea vähähiilisten tuotteiden verotusta.

Esimerkiksi liikenteessä bensiinin verotusta voisi Männyn mielestä kiristää ja uusiutuvien polttoaineiden verotusta keventää.

Hiilensidonta- ja -varastointimenetelmien käyttöönottoa on esitetty yhtenä ratkaisuna ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hiilensidontatekniikoita käyttämällä henkeä kohti lasketut hiilijalanjälkitavoitteiden ylärajat nousevat, mutta tällaisten teknologioiden toimivuus ja kustannukset ovat hyvin epävarmoja.

Sitran selvityksen mukaan yksin negatiivisia päästöjä koskeviin teknologioihin luottaminen on riskialtista ja jopa harhaanjohtavaa.

Mänty kertoo, että tähän asti ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa on luotettu liikaan tekniikan kykyyn ratkaista ongelma. Se on yksi osa ratkaisua, mutta myös ihmisten elämäntapojen pitää muuttua.

Pahimmassa tapauksessa tekniikkaan turvautumalla ongelmaa siirretään tuonnemmaksi uskomalla siihen, että jossain vaiheessa joku muu hoitaa ongelman, kertoo Mänty.

Päästöjen vähentämisellä voi olla myös myönteisiä vaikutuksia ihmisten elämänlaatuun. Pyöräilyn lisääminen parantaa terveyttä ja säästää rahaa, oikein toteutettu kasvisruokavalio edistää terveyttä ja jakamistalous lisää sosiaalisia kontakteja.

Henkilöautosta vaihtaminen julkiseen liikenteeseen ja pyöräilyyn voi säästää Männyn mukaan jopa neljä tuhatta euroa vuodessa. Myös kasvisruokavalio on usein lihapainotteista edullisempi.

– On tärkeä, että ihmiset saadaan kiinnostumaan uudesta paremmasta arjesta, ettei tarvitse ajatella, että jostain saavutetusta edusta pitää luopua.

Selvityksessä Suomen keskimääräistä hiilijalanjälkeä verrattiin Brasilian, Intian, Japanin ja Kiinan keskimääräiseen hiilijalanjälkeen. Tällä hetkellä hiilipäästöt henkeä kohti ovat Japanissa 7,6 hiilidioksidiekvivalenttitonnia, Kiinassa 4,2, Brasiliassa 2,8 ja Intiassa 2,0.

Vaikka intialaisen hiilijalanjälki on tällä hetkellä vain viidesosa suomalaisen hiilijalanjäljestä, myös heillä on työtä tehtävä, jotta he pääsisivät 1,5 asteen mukaiseen tavoitteeseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Intia on kasvava markkina, ja heidän hiilidioksidipäästöjen trendi on ylöspäin.

Myös näiden maiden pitäisi vähentää hiilidioksidipäästönsä noin tonniin vuoteen 2050 mennessä, jotta päästöt vastaisivat 1,5 asteen tavoitetta.

Eri mailla suurimmat päästöjen lähteet vaihtelevat. Suomessa liikkuminen ja asuminen muodostavat suurimman osuuden, Japanissa ja Kiinassa asuminen, Brasiliassa elintarvikkeet ja Intiassa liikkuminen.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (105)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Renny
Laimeaa
Aika laimeaa tekstiä asinatuntijalta. Keinoina esitetty vain liikenne ja asuminen sekä verotus. Liikenne (kaikki) on vain viidesosa päästöistä. Sillä ei asia ratkea, mutta yllätys yllätys puheissa tämä on taas suurin asia, vaikka liikenteen polttoaineet on jo nyt verotettu raskaasti suhteessa moneen muuhun päästölähteeseen. Asumisen päästöt ovat suurelta osin sidoksissa kunnallisiin energiamonopoleihin, siellä tehdään muutoksia bisneksen ehdoilla piiloveroja maksimoiden. Sitten tuotteiden verotus; eli päästöt on OK kunhan vain on varaa maksaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
super persu
Vast: Laimeaa
Tämä alkaa olla jo kipeää puhetta.
EU-alueen päästöt ovat laskeneet jo 10 vuoden ajan ja vaikka ne menisivät nollaan, korkean väestönkasvun maiden päästöt mitätöisivät tämän asian jo 10 vuodessa.
Uskomatonta miten jotkut eivät ymmärrä tätä isoa kokonaisuutta lainkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
laimeaa, todellakin
Vast: Laimeaa
Uskomatonta, miten oikeiston kanssa keskusteleminen menee suurin piirtein näin:
- Hmm, asia A on ongelma. Mitä jos yrittäisimme ratkaista sen näin?
- Ei kannata, koska asia B on ongelma.
- Hyvä on. Miten voisimme ratkaista asian B?
- En ole miettinyt sitä, koska asia C on ongelma.
- Eikä sinulla arvatenkaan ole ratkaisua siihen?
- Ei, koska asia D…

Tai vaihtoehtoisesti tulee näitä kommenteja liikenteen polttoaineen verottamisesta. Jutussahan ei esitetty kuin neljä ratkaisua siihen: lihasvoima, julkiset, uusi (sähkö-, vety- tms.) auto sekä vanhan auton muuttaminen biopolttoaineella käyväksi. Tähän tulee vastaus jakeluasemien määrästä, jonka jälkeen pitää taas huomauttaa, että sitä varten niitä ilmastokatastrofista välittäviä poliitikkoja sinne eduskuntaan yritetään äänestää! Että hallitus tekisi politiikkaa, jolla niiden määrä lisääntyisi, jotta ihmiset voisivat vaihtaa autojaan.

Mutta eihän niitä voi äänestää, koska asia E…
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DTK
Vast: Laimeaa
SITRA:n lakkauttaminen olisi myöskin ilmastoteko. Milloin sitä tehdään!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
super persu
Vast: Laimeaa
Tämä artikkeli suomalaisten rankaisemisesta alkaa olla jo kipeää puhetta.
EU-alueen päästöt ovat laskeneet jo 10 vuoden ajan ja vaikka ne menisivät nollaan, korkean väestönkasvun maiden päästöt mitätöisivät tämän asian jo 10 vuodessa.
Uskomatonta miten jotkut eivät ymmärrä tätä isoa kokonaisuutta lainkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Piri Reis Map
Pseudo-meta-physika
Höpö höpö.

Kertokaapa Anu Terho ja Msrkus Mänty mikä on kahden kasvihuonekaasun hiilidioksidin (CO2) ja vesihöyryn (H2O) suhteellinen ero ilmastoa lämmittävänä tehona?

Pitoisuus + IR-absorbointikyky + ko. kaasujen kiertokulku jne.

Kertokaa numeroita, suuruusluokkia, määriä, verrantoja jne.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turusen pyssy
Vast: Pseudo-meta-physika
Joko taas alkaa tämä höpötys vesihöyrystä? Höyrypäät sen takana väittävät ettei hiilidioksidipäästöillä ole mitään merkitystä. Täydellistä harhaluuloa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hegel
Vast: Pseudo-meta-physika
Suurusluokkana tämän tason hulluus (= vesihöyryteoria) on megalomaanista. Uhmaa kaikkia fysiikan lakeja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vesihöyry
Vast: Pseudo-meta-physika
Turusen pyssy, maapallo ei enää ole litteä, aurinko ei enää kierrä maapalloa ja hiilidioksidi ei enää aiheuta ilmastonmuutosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hegel
Vast: Pseudo-meta-physika
Ilmaston lämpeneminen johtuu hiilidioksidin lisääntymisestä ilmakehässä. Tähän on syynä ihmistoiminta. Vesihöyry on kasvihuonekaasu, mutta sen määrä ei lisäänny ihmistoiminnan seurauksena, koska veden kierto on niin nopea prosessi. Haihdunta ja sadanta ovat yhtä suuria. Nämä ovat tieteellisiä faktoja. Joka muuta väittää, ei tunne asia tai haluaa vääristellä tosiasioita. Ns. vesihöyryteoria on valetutkijoiden kylvämä väite, jonka tarkoituksena on kiistää ilmastonmuutoksen olemassaolo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vichypullo
Vast: Pseudo-meta-physika
Hiilidioksidipitoisuuden nousu seuraa lämpötilan nousua. Kun lämpötila nousee, pienen viiveen kuluttua nousee hiilidioksidi.

Lue tieteellisiä artikkeleita, älä hesaria.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Retiisi
Hallaa
Tälläkin viikolla ollut yöpakkasia. Eikö se ilmastonmuutos vieläkään ala?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Takaisin kouluun
Vast: Hallaa
Sää on eri asia kuin ilmasto. Tämä opitaan alakoulussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hesari
Vast: Hallaa
Ilmastonmuutos on suomalaisten syytä. Tämä opitaan yläkoulussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Arvailija
Tyhmyydestä sakotetaan
Ilmeisesti myös verrokkimaat sitten vastaavasti vähentävät keskimääräisiä päästöjään 2050 mennessä. Eivät todella sitä tule tekemään eivätkä siihen tule pystymään. Suunta tulee olemaan täysin toinen. Suomi tulee näyttämään esimerkkiä, jolla ei ole mitään vaikutusta ja kärsii seurauksista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vähemmän arvailua, enemmän tietoa.
Vast: Tyhmyydestä sakotetaan
Niin sakotetaan. Arviolta neljä tonnia. Aasian maat ainakin ovat kasvattamassa uusiutuvien osuutta maidensa energiatuotannosta, vaikkeivät tavoitteeseen pääsisikään. Se ei tarkoita, että Suomen tarvitsee kulkea jälkijunassa näiden kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
super persu
Vast: Tyhmyydestä sakotetaan
Suomen väestö on alle 0,07% maailman väkiluvusta. Päästömme ovat laskeneet viimeiset 10 vuotta samalla kun korkean väestönkasvun maiden päästöt ovat kasvaneet joka vuosi yli 3%

Siinä saa olla täysi typerys jos luulee meidän voivan vaikuttaa ilmastonmuutokseen omia päästöjä leikkaamalla. Ainoa tehokas tapa on tehdä toimia, joilla väestönkasvu saadaan kuriin muualla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KK
Vast: Tyhmyydestä sakotetaan
"super persu" on ihan oikeassa. Kaikkien olisi hyvä tiedostaa asioiden oikeat mittasuhteet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää