Otkes Kuopion bussiturmasta: Kuljettajien terveydentilaa seurattava paremmin, myös lääkärikoulutuksessa parannettavaa

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi tänään oman tutkintaselostuksensa Kuopion bussiturman vuoksi. Neljä ihmistä kuoli elokuussa 2018, kun linja-auto suistui risteykseltä junaradalle Kuopiossa. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan linja-autoalalla on turvallisuuteen liittyen parantamisen varaa.

Onnettomuustutkintakeskus tutki tarkoin Kuopion turmabussia elokuussa 2018. Linja-auto-onnettomuus vaati neljän matkustajan hengen.
Onnettomuustutkintakeskus tutki tarkoin Kuopion turmabussia elokuussa 2018. Linja-auto-onnettomuus vaati neljän matkustajan hengen.

Helsinki

Markku Uhari

Onnettomuustutkintakeskus vaatii parannuksia linja-autoalan turvallisuuteen Kuopiossa sattuneen vakavan linja-autoturman vuoksi.

Neljä ihmistä kuoli ja kaikkiaan 19 ihmistä loukkaantui elokuussa 2018, kun linja-auto ajautui moottoritien rampilta risteyksen kautta junaradan kallioleikkaukselle.

Maanantaina Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkisti kaikkiaan kuusi turvallisuussuositusta onnettomuuden vuoksi.

– Ei ole osoitettavissa yhtä syytä, vaan oli erilaisia tekijöitä, joiden vuoksi tapahtui, kuten tapahtui, sanoi johtaja Veli-Pekka Nurmi maanantaina.

Käytännössä Otkesin suositusten tarkoituksena on auttaa, ettei vastaavaa pääsisi enää tapahtumaan.

Onnettomuustutkintakeskus antaa neljä suositusta, jotka on pääosin kohdistettu liikenne- ja viestintäalan viranomaisille. Esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriötä Otkes suosittaa parantamaan turvallisuusjohtamista alalla. Vastaavaa Otkes on suosittanut jo aiemmin.

Otkesin tutkinnanjohtaja Kai Valonen arvioi, että turvallisuusjohtamisjärjestelmien kehitys on linja-autoalalla ollut hidasta. Hän kuitenkin painotti, että kritiikki ei kohdistunut Kuopion bussiturman yhtiöön vaan alaan yleensä.

– Käytäntö linja-autoyhtiöissä on tällä hetkellä varsin kirjava, Nurmi sanoi.

Otkes haluaa myös, että lääkärikoulutuksessa huomioitaisiin entistä paremmin ajoterveyden perusteita.

Kuopion turmaan vaikutti se, että kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, joka oli tiedossa. Pitkäaikaissairaus huomioon ottaen Kuopion turma-auton kuljettajan työpäivä oli ollut raskas, mikä alensi vireystilaa. Valonen kuitenkin painotti, ettei kyseessä ollut kuljettajan sairauskohtaus.

Linja-autokuljettajien pirteitä ei ole otettu terveystarkastuksissa Otkesin mukaan riittävän hyvin huomioon.

– Tavoitteena tulee olla, että lääkärit tuntevat autonkuljettajien ammatin erityispiirteet.

Otkes haluaa parannuksia myös ajoterveystarkastusohjeisiin hyperglykemian eli korkean verensokerin tunnistamista varten.

Lisäksi ministeriön pitäisi Otkesin mukaan tarkastaa, että linja-autonkuljettajien terveydentilaa koskevaa seurantavaatimukset ovat kunnossa.

Tämä on keskuksen mukaan tärkeää varsinkin yhtiöillä, jotka käyttävät niin sanottuja keikkakuljettajia. Tällaiset kuljettajat eivät Otkesin mukaan aina välttämättä kuulu linja-autoyhtiön oman työterveyshuollon piiriin.

Kuopion turma-autoa kuljetti keikkakuljettaja.

Onnettomuustutkintakeskus antoi myös suosituksia muuhun kuin linja-autoalan turvallisuuteen liittyen. Otkes patistaa valtion tieverkostosta vastaavaa Väylävirastoa kartoittamaan kaikki vaaralliset liittymät, joissa autoilla on putoamisen vaara.

Lisäksi Väyläviraston pitää tehdä näihin ramppeihin toimia, jotka parantavat niiden turvallisuutta.

Otkes haluaa myös, että liikenne- ja viestintävirasto edistää turvalaitteiden kehitystä linja-autoihin.

– Linja-autoille on suuren onnettomuuden mahdollisuuden vuoksi perusteltua vaatia enemmän turvallisuusvarusteita kuin muihin ajoneuvoluokkiin, Nurmi sanoi.

Lue myös:

Mikä kaikki vaikutti Kuopion bussiturmaan? Otkes julkaisee raporttinsa onnettomuudesta, joka vaati neljän ihmisen hengen

Onnettomuus

Bussilla kova nopeus

Kuopiossa Kolmisopen ramppiin pohjoisesta tullut linja-auto ei pysähtynyt rampin päässä, vaan jatkoi risteyksen läpi törmäten viiteen autoon ja sillan kaiteeseen. Lopulta linja-auto putosi vieressä kulkevan junaradan kallioleikkaukselle.

Ruotsin Kalixista lähtenyt linja-auto oli matkalla Rauhalahden kylpylään Kuopioon.

Turma-autossa oli kuljettajan lisäksi 21 matkustajaa, joiden joukossa oli sekä Ruotsin että Suomen kansalaisia. Kaikki onnettomuudessa kuolleet olivat matkustajia, mutta myös kuljettaja loukkaantui.

Otkes kertoi, että kuljettaja oli yrittänyt jarruttaa havaittuaan, että oli tullut risteysalueelle kovalla nopeudella. Jarrutus ei kuitenkaan onnistunut. Nopeutta autolla oli risteysalueella ainakin 50 kilometriä tunnissa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ärsyttävä pikkunälkä
Yleensä rekkakuskit pitävät verensokerit tasaisen korkealla koko ajon ajan :D Ei näytä menevän linja-autohommissa samoin...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei lääkärikään kaikkea tiedä.
Mistä se terveyskeskuslääkäri voi tietää että eläkkeellä oleva diabetestä sairastava potilas ajaa pitkiä päiviä turistibussia?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Työ ja lepoaika laki
Olisiko jo aika suomessakin siirtyä EU lainsäädäntöön lähi ja paikallisliikenteessäkin?Kilpailutusten myötä on entiset ajoajat kiristetty tappiin ilman henkäisy taukoa!Tässäkin suomi sai aikanaan eri vapauden EU:lta mutta nuo silloiset perustelut ei päde tänä päivänä ja siksi kuljettajat ovat äärirajoilla jaksamisen suhteen!Työterveys puolella asia tunnetaan mutta kuka nostaisi kissan pöydälle?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »