VR voitti Tampereen ratikkakilpailun – liikenne alkaa vuonna 2021

Tampere valitsi VR:n ratikkaliikenteen toteuttajaksi kuuden yrityksen joukosta. VR voitti kilpailun palvelun laadussa ja hinnassa.

Satumaari Ventelä
Tampereen Hämeenkadulla rakennettiin raitiotietä vuonna 2017. VR voitti ratikan liikennöitsijäkilpailun.
Tampereen Hämeenkadulla rakennettiin raitiotietä vuonna 2017. VR voitti ratikan liikennöitsijäkilpailun.

Joonas Kuikka

Junayhtiö VR voitti Tampereen ratikan liikennöitsijäkilpailun. Kilpailuun osallistui yhteensä kuusi yritystä.

Muut Tampereen paikallisjunaliikenteen kilpailuun osallistuneet yritykset olivat Go-Ahead Finland, Länsilinjat, Stockholms Spårvägar ja Väinö Paunu sekä Transtechin ja Keolis Conseil et Projet Sarlin ryhmittymä.

Loppusuoralla VR:ää vastaan kisasivat Transtechin ja Keolis Conseil et Projet Sarlin ryhmittymä sekä Länsilinjat.

Päätöksen liikennöitsijästä teki Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta keskiviikkona kokouksessaan. Sen mukaan VR:n tarjous oli paras laadultaan ja hinnaltaan.

Raitiotien liikennöinti aloitetaan Tampereella teknisellä koeliikenteellä vuonna 2020. Kaupallinen koeliikenne alkaa keväällä 2021 ja varsinainen liikenne elokuussa 2021.

Silloin raitiotie ei ole vielä kokonaan valmis. Toisen osan rakentaminen alkaa vuonna 2021. VR vastaa myös tästä liikenteestä.

VR:n liikennöintisopimus Tampereella on voimassa vuoteen 2031 ja sisältää kolmen vuoden jatko-option.

Tampere on Helsingin jälkeen toinen kaupunki Suomessa, johon tulee raitioliikenne.

VR vastaa tällä hetkellä Suomen kaukojunaliikenteestä monopoliasemassa. Tilanne voi kuitenkin muuttua lähivuosina, kun junaliikennettä avataan asteittain kilpailulle.

Helsingin lähijunaliikenteestä on vastannut HSL eli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä. Myös HSL kilpailuttaa Helsingin lähijunaliikenteen tarjoajan.

VR on yksi ehdokkaista, mutta mukana on myös Ruotsin valtion rautatieyhtiö SJ ja viisi eurooppalaista joukkoliikenneyhtiötä.

HSL päättää uuden liikennöitsijän vuonna 2020, ja liikennöinti alkaa näillä näkymin vuonna 2021.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Veera
"Uudempaa VR:n lipumyyntitekniikkaa" ratikkaankin?
Jos lipunmyynti kehittyy samanlaiseksi kuin VR:n lähijunissa, muutaman vuoden päästä Tampereen ratikan päästä päähän vaeltaa 1 tai 2 neuvojaa, joilla ei ole lupaa myydä matkalippuja, vaan lippu pitää ostaa suurimpien pysäkkien automaatista tai netistä. :) Tätähän se kuuluisa VR:n palvelu on (hieman liioiteltuna ratikkaan sovellettuna).
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kisko
Vast: "Uudempaa VR:n lipumyyntitekniikkaa" ratikkaankin?
Tampereella ratikoissa ja busseissa tullaan matkustamaan samoilla lipuilla, ja lisäksi on jo kauan ollut selvää, ettei raitiovaunussa ole lippujen kuljettajamyyntiä. Kerta- ja vuorokausilippujen myyntiä varten on suunniteltu lippuautomaatteja pysäkeille.

Raitiotien liikönnöinnissä VR:llä on oikeastaan vielä vähemmän valtaa tekemisiinsä kuin bussiyrityksillä esimerkiksi Föli-liikenteessä, bussiyritykset kun omistavat itse kalustonsa. Tampereen seudun joukkoliikennelautakunta päättää vuoroista ja lippujen hinnoista aivan kuten Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta vastaa Föli-liikneteestä

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Onnikan kyydissä
VR operoi
Kannattanee varata muutama bussi varoiksi sikäli kuin VR:rän nykyistä operointia radoilla on saanut seurata!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Harri
Neljäs, ei toinen!
"Tampere on Helsingin jälkeen toinen kaupunki Suomessa, johon tulee raitioliikenne."

Ei muuten ole, vaan neljäs, sillä raitiotieliikennettä on jo aiemmin ollut kolmessa Suomen kaupungissa: Turussa 1890-1972, Helsingissä 1891- sekä Viipurissa 1912-1957. Se, että raitiotieliikenne on lakannut näistä kaupungeista kahdessa, ei merkitse, että toinen sija olisi tullut uudelleen jaettavaksi. Eihän seuraava Kuuhun laskeutuva astronauttikaan ole taas "ensimmäinen ihminen Kuussa", vaikka Armstrong, Aldrin ja muut ovatkin jo tulleet sieltä pois!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sika
Vast: Neljäs, ei toinen!
Turkulaista logiikkaa, ei kylläkään ihme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »