Henkilöauton kuljettaja törmäsi pyöräilijään liikenneympyrässä Porissa

Marika Lempää

Henkilöauton kuljettaja törmäsi liikenneympyrässä polkupyöräilijään torstaina iltapäivällä Porissa.

Henkilöauto oli poistumassa Kuninkaantien ja Presidentinpuistokadun liikenneympyrästa Vähälinnankadun suuntaan, kun vasemmalta suojatieltä tuli polkupyöräilijä. Pyöräilijä kaatui törmäyksen voimasta ja loukkasi itseään. Hänet toimitettiin Satasairaalaan tarkempiin tutkimuksiin. Alustavien tietojen mukaan pyöräilijä ei kuitenkaan ei loukkaantunut vakavasti.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Suojatie
ei ole pyörätie, pyöräilijä väistää tai taluttaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Suojatie
Nimimerkki 'porin piru' toteaa: "Suojatie
ei ole pyörätie, pyöräilijä väistää tai taluttaa."

Suosittelen että 'porin piru' lukee uutisesta tämän: "Henkilöauto oli poistumassa Kuninkaantien ja Presidentinpuistokadun liikenneympyrästa Vähälinnankadun suuntaan, kun vasemmalta suojatieltä tuli polkupyöräilijä.", ja avaa sitten karttakuukkelin kyseisestä kohdasta.
Tapaus on täysin selvä, suojatien lisäksi siinä on pyörätien jatke ja ennen sitä kärkikolmio, Eli ihan sääntöjen mukaisesti kääntyvä autoilija on väistämisvelvollinen eikä pyöräilijällä ole mitään talutusvelvollisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Suojatie
Ja suojatienjatkeella saa ajaa, ja kääntyvä auto väistää aina...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Suojatie
Suojatiellä saa pyöräillä ja väistämissäännöt on kerrottu Tieliikennelaissa, jotain mitä porin piru ei selkeästikään ole joko lukenut tai sisäistänyt. Kääntyvä väistää, samoin kolmion takaa tuleva.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Suojatie
Nimimerkki 'Ihan sama' toteaa: "Suojatiellä saa pyöräillä ja väistämissäännöt on kerrottu Tieliikennelaissa..."

Tuo suojatiellä ajaminen muuttuu sallituksi vasta 1.6.2020 kun uusi laki astuu voimaan.
Tähän tapaukseen tuo ei kuitenkaan vaikuta, autoilijahan tuossa nytkin oli väistämisvelvollinen.
Mutta kun se uusi laki sitten vähän yli vuoden päästä astuu voimaan niin kannattaa muistaa että jos pyöräilee suojatiellä niin pitää väistää muita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Suojatie
Tänäänkin pyöräilin pitkin yhdeksää suojatietä. Niissä yhdessäkään en ollut väistämisvelvollinen risteävään liikenteeseen nähden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei ollut suojatie
Pyöräilijä tuli pyörätienjatketta pitkin. Kävelijät kulkevat vastaavassa paikassa suojatietä pitkin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei ollut suojatie
TS kyllä otsikoi aivan oikein, "Henkilöauton kuljettaja törmäsi pyöräilijään liikenneympyrässä". Tosiasiahan sekin on, että pyöräilijä sattui olemaan kävelijöiden suojatiellä. Mielestäni ihan asiallinen uutisointi, mitä ei aina näe.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei ollut suojatie
Nimimerkki Uuno laittoi otsikon ja kaksi lausetta.
Lause 1: Pyöräilijä tuli pyörätienjatketta pitkin.
Tuo on oikein.
Lause 2: Kävelijät kulkevat vastaavassa paikassa suojatietä pitkin.
Tuokin on oikein.
Mutta itse otsikko: "Ei ollut suojatie", on kovin tulkinnanvarainen.
Kyllä siinä kohtaa on suojatie. Ja on myös pyörätien jatke.
Ja sehän on täysin kiistatonta että tuossa kohtaa, tuossa tilanteessa autoilija on väistämisvelvollinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei ollut suojatie
Kääntyvä väistää aina risteävää tietä ylittävää pyöräilijää tai jalankulkijaa riippumatta siitä että onko paikalla pelkkä suojatie vai myös pyörätien jatke. Laki kun ei ota kantaa siihen että miten se jalankulkija tai pyöräilijä on risteävää tietä päätynyt ylittämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Perussääntö
Kääntyvä väistää. Tämä asia pitäisi ihmisten päähän jotenkin saada.

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Perussääntö
Nimimerkki Ihmettelijä: "Kääntyvä väistää. Tämä asia pitäisi ihmisten päähän jotenkin saada."

Juuri noin.
Nyt puhutaan liikenneympyrästä ja siinä nimenomaan sovelletaan tuota kääntyvän velvollisuutta väistää. Mutta kuinka pitkälle tuo kääntyminen ulottuu?
Yleensä nuo liikenneympyröiden suojatiet / suojatien jatkeet ovat olleet aivan siinä ympyrässä kiinni. Tuosta sitten syntyy sellainen riskitekijä että kun seuraa sitä ympyrän liikennettä niin voi jäädä se kevyt liikenne huomioimatta.
Nyt Salossa on melko uusi liikenneympyrä Mariankadulla, siinä kun laskeudutaan vanhalta ykköstieltä entisen Daloran kohdalta keskustaan. Siinä on nuo suojatiet viety selvästi totuttua kauemmas liikenneympyrästä. Se on ympyrässä ajavalle parannus turvallisuuteen kun voi keskittyä ensin ympyrässä ajavaan liikenteeseen ja sen jälkeen kevyeeseen liikenteeseen. Mutta tuon myötä sitten herää kysymys että onko enää kyse kääntyvän väistämisestä. Jalankulkijoiden osalta tilanne on tietysti selvä mutta pyöräilijöiden suhteen ei.
Omalta osaltani olen päättänyt noudattaa perinteistä sääntöä että kääntyvä väistää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Perussääntö
Tuo etäisyysasia on ihan relevantti pointti. Ja varmasti tulkinnanvarainen asia onnettomuuden sattuessa. En tunne Salon liikenneympyrää, eikä Googlen satellittikuva ole ajan tasalla, mutta jos pyörätie menee muuten tien reunaa, voi sen olettaa olevan osa tietä, eikä oma erillinen väylä vähän sivussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Perussääntö
Salon liikennesuunnitelu on suunnilleen Turun tasolla. Eli liikenneympyrän pyörätie on monikulmio jossa ympyrän kerran ympäri ajava pyöräilijä tekee kaikkiaan seitsemän käännöstä joista pari on likimain 90 asteen käännöksiä.

Olisi kannattanut hankkia asiantuntija joka olisi vaikka viitannut Helsingin kaupungin pyöräteiden suunnitteluohjeeseen. Nämä shikaanit pyöräteillä kun ovat niin 1960-lukua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Perussääntö
KKO on päättänyt että pyörätien jatke on osa viereistä tietä jos se ei ole selkeästi erillinen väylä. Käytännössä siis pyörätie ei saa missään vaiheessa olla linjattuna alle 20m etäisyydellä viereisestä ajoradasta jotta pyörätien ja ajoradan risteys olisi erillinen risteys niiden ajoratojen risteyksestä.

Ja se, että pyörätielle tehdään shikaanit ennen risteystä joilla se pyörätie linjataan kauemmas ajoradasta, ei tee pyörätiestä erillistä vaan se on edelleen osa sitä samansuuntaista tietä ja siten sen risteyskin on osa sitä teiden risteystä - mika merkitsee kääntyvälle väistämisvelvollisuutta vaikka ehtisikin ajamaan näennäisesti suoraan metritolkulla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »