Finnairin kone Vaasasta Helsinki-Vantaalle laskeutui rikkoutuneella renkaalla – kymmenen vuotta sitten koettiin samankaltainen, mutta astetta vakavampi tilanne

Rikkoutuneen renkaan kappaleita oli löytynyt kiitotieltä niin Vaasasta kuin Helsinki-Vantaalta. Kuvituskuva Helsinki-Vantaalta ei liity lauantain tapahtumiin.
Rikkoutuneen renkaan kappaleita oli löytynyt kiitotieltä niin Vaasasta kuin Helsinki-Vantaalta. Kuvituskuva Helsinki-Vantaalta ei liity lauantain tapahtumiin.

Virpi Niemistö

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on aloittanut alustavan tutkinnan Helsinki-Vantaalle lauantai-aamuna rikkoutuneella renkaalla laskeutuneesta lentokoneesta.

Otkesin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala kertoo kyseessä olleen Vaasasta aamukuudelta lähteneen Finnairin lennon Airbus A319 -matkustajakoneen.

– Tämänhetkisen tiedon perusteella rengasrikko tapahtui jo Vaasassa lentoon lähdössä ja se oli ohjaamohenkilökunnan tiedossa koneen tullessa laskuun.

Renkaan kappaleita löydettiin Laurialan mukaan kiitotieltä sekä Vaasasta että Helsinki-Vantaalta.

Koneessa oli miehistö mukaan lukien 86 ihmistä. Henkilövahinkoja ei syntynyt.

– Lentokone oli laskeutunut Helsinki-Vantaalle ja rullannut rullaustielle, josta se oli hinattu asematasolle. Tämän jälkeen matkustajat olivat päässeet koneesta pois, Lauriala selvittää.

Hänen mukaansa rikkoutunut rengas on vasemman päälaskutelineen uloin rengas.

– Mikään ei viittaa siihen, että vieras esine olisi rikkonut renkaan. Lisää selviää alustavassa tutkinnassa.

Airbus A319 -konetyypissä on yksi rengaspari keulassa, yksi pari vasemmassa päälaskutelineessä ja yksi pari oikeassa päälaskutelineessä.

– Matkustajalentokoneisiin nämä kriittiset järjestelmät usein kahdennetaan, Lauriala toteaa.

Tilanteen alustava tutkinta kestää yleensä viikoista kuukausiin. Lauriala arvioi, että alustava tutkinta riittänee tässä tapauksessa.

Rengasvaurion kärsinyt kone menee sekä Otkesin että koneen omistajan tutkittavaksi. Otkes saa myös lentoarvotallentimen tiedot käyttöönsä.

Laurialan mukaan nyt koettu mahdollinen vaaratilanne on verrattain harvinainen.

– Astetta vakavampi samankaltainen tilanne oli kesäkuussa vuonna 2009, hän muistelee.

Silloin Shanghaista Kiinasta Helsinki-Vantaalle matkalla olleen Airbus A340-313 matkustajalentokoneen vasemman päälaskutelineen sisemmän takarenkaan pinnoitus irtosi sillä seurauksella, että revenneet palaset vahingoittivat koneen laskuteline- ja jarrujärjestelmän hydrauliputkia.

Kone jatkoi matkaansa ja laskeutui ilman lisävaurioita Helsinki-Vantaalle.

– Näitä tilanteita on tärkeä tutkia, koska siinä voi löytyä kaikkia hyödyttävä turvallisuustietoa syyllisiä osoittamatta, Lauriala lisää.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ilmaanko
Olis pitänyt jäädä odottamaan korjausta?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lentämine
On järkevää ja vasttulista yli 1000 km matkoilla mutta näissä lehtää vain veronmaksajin kustantamat piiperot. Päästöt on järjettömät ja sitä ei autoilijat voi kompensoida enää
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei pidä paikkaansa
Otsikossa on virhe. Kyseisen laskutelineen toinen rengas oli ehjä, ja vain toinen rikki. Juuri tuollaisen tilanteen takia renkaita on parittain. Piti yrittää sensaatiota tuostakin, voi voi. Ostakaa lehtii!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »