Rajavartiolaitos: Varastettuja autoja yritettiin viedä Suomesta Venäjälle

Italiasta varastettu Toyota ja Itä-Euroopasta varastettu Audi yritettiin viedä rajan yli.

Ulla Jäske

Suomen itärajan rajanylityspaikkojen kautta on yritetty viedä Euroopasta varastettuja autoja Venäjälle.

Kaakkois-Suomen rajavartioston rikostorjuntayksikön tutkinnanjohtaja Timo Häkkinen kertoo, että yksikkö tutkii parhaillaan kahta maaliskuussa sattunutta tapausta.

– Vaikka kyse ei olekaan täysin poikkeuksellisista tapauksista, niin yleensä suuri osa varastetuista autoista yritetään tuoda Venäjältä Suomeen päin, ei toisin päin, Häkkinen selventää.

Häkkinen myöntää, että kaikkia varastettuja autoja ei saada rajalla kiinni tarkastuksista huolimatta.

– Jos auton identiteettiä muutetaan, niin varastettu auto saattaa mennä tarkastuksesta läpi.

Rajatarkastuspisteellä auton kuljettaja esittää auton asiakirjat rajatarkastajalle ja kertoo, mistä on tulossa ja minne menossa. Sillä välin auto käydään läpi päällisin puolin.

– Jokin pieni tekijä asiakirjoissa tai itse autossa saattaa johtaa tarkempaan tutkimukseen. Yleensä autossa olevista henkilöistä ei huomaa mitään erikoista. Heillä on oma tarinansa valmiina.

Kaksi maaliskuussa tapahtunutta törkeää kätkemisrikosta eivät esitutkinnan perusteella liity toisiinsa. Ensimmäinen tapaus sattui maaliskuun 5. päivä Vaalimaalla. Ukrainalaispariskunta yritti päästä rajan yli Italiasta helmikuussa varastetulla Toyota Ray4 Hybrid -mallisella autolla.

– Jos varastetusta autosta on tehty rikosilmoitus, niin tieto löytyy kansainvälisestä järjestelmästä, Häkkinen kertoo.

Pariskunta otettiin kiinni ja vangittiin myöhemmin. Kuljettajana toiminut noin 30-vuotias mies on edelleen vangittuna ja odottaa asian oikeuskäsittelyä.

– Naista vastaan ei ollut tarpeeksi näyttöä hänen vangitsemisekseen.

Autoon oli tehty lukuisia muutoksia, joilla auton alkuperäinen identiteetti oli häivytetty. Autosta on esimerkiksi yritetty muuttaa runkonumeroa.

Kaakkois-Suomen rajavartioston rikostorjuntayksikkö epäilee, että toiminnan taustalla on rikollisorganisaatio. Toiminta on ollut erittäin tarkasti johdettua ja ammattimaista. Esitutkinnan perusteella auton kuljettajalle on maksettu usean kuukauden palkkaa vastaava korvaus.

Esitutkinta on päättynyt ja asia on siirtynyt Salpausselän syyttäjänvirastoon syyteharkintaan.

Toinen törkeä kätkemisrikos tuli ilmi maaliskuun lopussa Nuijamaalla. Noin 35-vuotias venäläismies jäi kiinni Nuijamaan rajanylityspaikalla, kun hän yritti päästä rajan yli Itä-Euroopasta muutamaa päivää aiemmin varastetulla A8-mallisella Audilla.

Häkkisen mukaan autovarkaudet eivät kohdistu johonkin tiettyyn merkkiin. Jotkut varkaat voivat keskittyä tiettyyn merkkiin sen takia, että heillä on kokemusta kyseisestä autosta.

– Mutta yleensä varastetaan autoja, joilla on markkinoita, Häkkinen toteaa.

Mies on vangittu. Asian esitutkinta on kesken.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Nahkuri Orressa
Raja-asema ei este?
Ehkei niinkään uusi ilmiö. Olisiko NAHKAPOLIISISTA apua kun PELTIPOLIISI ei välttämättä asiaan kykene puuttumaan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »