Junat pysäyttänyt laitevika kesti totuttua kauemmin

Pienempiä, viidestä kymmeneen minuuttia kestäviä asetinlaitevikoja sattuu pari kertaa vuodessa.

Elina Melamies

Ulla Jäske

Helsingistä lähtevät ja sinne saapuvat junat maanantaina aamupäivällä pysäyttänyt asetinlaitevika oli kestoltaan harvinaislaatuinen.

Rataliikennekeskuksen liikennepäällikkö Ari Jormalainen kertoo, että vastaavanlaista laajaa, lähes tunnin kestänyttä asetinlaitevikaa ei ole aiemmin sattunut.

– Helsingissä tällaista sattuu pari kertaa vuodessa, mutta tavallisesti vika kestää huomattavasti lyhemmän aikaa. Yleensä asetinlaitevian kesto on viidestä kymmeneen minuuttia, Ari Jormalainen kuvailee.

Vika alkoi maanantaina aamupäivällä kello 10.35, ja kesti muutamaa minuuttia vaille kokonaisen tunnin. Jormalaisen mukaan vika saatiin korjattua puoli kahdentoista aikaan.

Junaliikennettä asetinlaitevika haittasi vielä pidempään. Helsingistä lähtevät ja sinne saapumassa olleet lähi- ja kaukojunat eivät päässeet kulkemaan aikataulun mukaan. Osa lähiliikenteen junavuoroista jouduttiin perumaan kokonaan.

Liikenne takkusi kaikkiaan noin puolentoista tunnin ajan.

– Kun vika oli saatu korjattua, henkilökunta ja junakalusto olivat aikataulun mukaan väärissä paikoissa. Siitä seurasi viivettä ja myös joitakin peruutuksia, Ari Jormalainen kertoo.

Häiriö johtui viasta Helsingin junaliikennettä ohjaavassa asetinlaitteessa.

Ari Jormalaisen mukaan osa matkustajista joutui istumaan junassa pitempään kuin oli aikonut. Ketään ei kuitenkaan jouduttu kuljettamaan bussilla määränpäähänsä; matkanteko oli vain normaalia hitaampaa.

– Onneksi vika ei osunut työmatkaruuhkaan, Jormalainen sanoo.

Tästä on kyse

Junaradan asetinlaitevika

Asetinlaitteen avulla ohjataan junan käyttämällä kulkutiellä olevat vaihteet oikeisiin asentoihin ja opastimet ajon salliviin asentoihin.

Tarkoituksena on varmistaa junalle turvallinen kulkutie.

Asetinlaite voi olla mekaaninen, sähköinen, tai kauko-ohjattu.

Junaradan opastimet näyttävät liikennevaloilta. Junat tarvitsevat luvan jokaisen opastimen ohittamiseen.

Vian vuoksi junat eivät voineet ohittaa yhtään opastinta automaattisesti, ilman erillistä lupaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
EN!
Enää en tule käyttämään suomalaista junaa matkavälineenä
"Junat pysäyttänyt laitevika kesti totuttua kauemmin"
Otsikko painottaa tilannetta, missä laitevika on ihmisen itsensä aiheuttama ja sellaisena määräajan kestävä korjattava.
Onko ratahallinnolla varaa pitää moisia työntekijöitä raideliikennealueella?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »