Ympäristöystävällinen Polaris-jäänmurtaja lähetetään töihin vasta dieselmurtajien jälkeen – Muutos tulee aikaisintaan vuonna 2025

Mauri Ratilainen
Syyskuussa 2016 käyttöön otettu Polaris käyttää polttoaineena joko nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä tai matalarikkistä dieseliä. Sen kehutaan olevan maailman ympäristöystävällisin diesel-sähköinen jäänmurtaja.
Syyskuussa 2016 käyttöön otettu Polaris käyttää polttoaineena joko nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä tai matalarikkistä dieseliä. Sen kehutaan olevan maailman ympäristöystävällisin diesel-sähköinen jäänmurtaja.

Niko Vahtera

Suomen uusinta jäänmurtajaa, Polarista ei voida lähettää avustustehtäviin kauden ensimmäisenä murtajana. Syynä on valtio-omisteisen yhtiön ja valtion viraston välinen valmiussopimus.

Maailm...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Hyvä artikkeli
Hyvin laadittu artikkeli, jossa on kohtalaisen hyvin faktat paikallaan.

Siinä tulee myös hyvin esiin valtionyhtiöiden käytettävyys yleispalveluvelvoitteissa. Eli jäykkää on.

Tilaaja-tuottajamallin suoraan aiheuttama kaksinkertainen operatiivinen organisaatio, "liiketoiminnan" organisoinnin lisäksi, tuo ylimääräisiä kustannuksia.

Ja kuten artikkelista käy ilmi, minkäänlainen järjen käyttö ei tiukan liikesopimuksen kahleissa onnistu.

Lisäksi valtio-omistaja edellyttää, että tuottaja-yhtiö tuottaa voittoa, minkä yhtiö tietenkin kirjanpidossaan pyrkii minimoimaan.

Valtio taas maksaa ylimääräistä saadakseen valtionyhtiön tuottamaan voittoa.

Keisarilla ei edelleenkään ole vaatteita, eikä ikiliikkujaa, jos silkkaa poliitikkojen typeryyttä ei lasketa, ole vieläkään keksitty.

Jossain välissä raha taas ratkaisee. Otso-luokka (Otso ja Kontio) on käyttökustannuksiltaan ylivoimaisesti halvin.

Ovatko poliitikot skitsofreenikkoja?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »