Uutiset

Keskustan kansanedustaja tekstiilityöstä: "Ei yhteyttä työelämään" – tekstiiliopettajaliitto arvostelee virheellisen tiedon levittämisestä

Jori Liimatainen

Tekstiiliopettajaliitto TOL ry on suivaantunut keskustan kansanedustaja Olavi Ala-Nissilän esittämästä kirjallisesta kysymyksestä.

Hallitukselle 27. helmikuuta jätetyssä kysymyksessä Ala-Nissilä penää toimia teknisen työn aseman ja opiskelijoiden teknisten valmiuksien parantamiseksi.

Ala-Nissilän mukaan ne ovat kaventuneet peruskouluissa.

Hän on huolissaan siitä, että opetuksessa tekninen työ ja tekstiilityö on yhdistetty kokonaan yhdeksi oppiaineeksi, käsityöksi. Kahden eri oppiaineen yhdistäminen on myös saanut Ala-Nissilän mukaan aikaan sen, että opiskelijat eivät enää kyseistä oppiainetta halua valita.

Siitä seuraa Ala-Nissilän mukaan ongelmia. Hänen mukaansa tekninen työ on "maailman mittakaavassa ainutlaatuinen kokonaisuus", joka "pitää nähdä Suomen vientivetoisen kansantalouden ehdottomana kilpailuvalttina". Sen sijaan tekstiilityötä hän pitää aineena, jolla ei ole yhteyttä nykypäivän työelämään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

TOL ry on asiasta eri mieltä.

Liiton mielestä Ala-Nissilän kirjallinen kysymys sisältää "useita virheellisiä tietoja" ja se myös antaa harhaanjohtavan ja puutteellisen kuvan nykypäivän tekstiiliopetuksesta.

– Käsityönopettajien edunvalvontajärjestönä mielestämme on tärkeää, että poliittista vaikuttamistyötä oppiaineiden merkityksestä käydään julkisuudessa faktapohjaisesti, sanoo puheenjohtaja Minna Hankala-Vuorinen TOL ry:sta sähköpostitse.

– Tällä hetkellä ministeriössä käytetään turhaan aikaa Ala-Nissilän kirjalliseen kysymykseen vastaamiseen.

Entä mitä ne virheet ovat? Otetaan esimerkki.

Ala-Nissilä sanoo, että opetuksen uusissa normeissa kaksi eri oppiainetta on yhdistetty "monimateriaaliseksi käsityöksi". Ihanteena on, että jokaisessa tuotteessa käytetään sekä teknisen työn että tekstiilityön materiaaleja ja tekniikoita.

TOL ry:n mukaan väittämä on väärä. Käsityö-niminen oppiaine on ollut käytössä vuodesta 2006 lähtien. Nykyisessä opetussuunnitelmassa tekstiilityö ja tekninen työ mainitaan siten, että opetuksessa käytetään molempien aineiden työtapoja – kuten Ala-Nissilä mainitsi.

Mutta tulkinta on virheellinen, sanoo liitto.

Monimateriaalisuus ei tarkoita liiton mukaan oppiaineiden yhteensulautumaa, eikä "etenkään sitä, että jokaisessa tuotteessa käytettäisiin teknisen työn ja tekstiilityön materiaaleja ja tekniikoita".

– Monimateriaalisuus tulee ymmärtää oppilaan lähtökohdista käsin: oppilasta tutustutetaan erilaisten materiaalien ja teknologioiden pariin, liitto kirjoittaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lisäksi liitto arvostelee Ala-Nissilän väitettä tekstiilityön merkityksestä.

Ala-Nissilän mukaan oppiaineen "keskeisimmät sisällöt ovat ompelu, virkkaaminen, neulonta, huovutus, kudonta, kirjonta ja kankaanpainanta". Ja vaikka kyseiset taidot ovat "sinänsä tärkeitä ja merkityksellisiä asioita", "niillä ei ole nykypäivänä selkeää suoraa yhteyttä työelämän todellisuuteen".

TOL ry:n mukaan kirjoituksessa vihjataan, ettei peruskoulun sisältöjä kannattaisi opettaa, jos "niillä ei ole selkeää suoraa yhteyttä työelämän todellisuuteen”.

– Vaikka väite hyväksyttäisiin, ei kirjoituksessa ymmärretä teknologialla ja tekstiilityöllä olevan yhteisiä rajapintoja. Suomessa tekstiiliteollisuus elää uutta nousua, myös suomalainen muotoilu on maailmalla arvostettua. Päälle puettava elektroniikka ja ohjelmoitavat komponentit mm. vaatteissa ovat myös ihan jokapäiväistä todellisuutta tämän päivän peruskoulussa, liitto kirjoittaa vastineessaan. Ja lisäksi:

– Osaaminen, joka käsityöllä toiselle asteelle siirryttäessä saavutetaan, on monipuolista. Käsitöissä opitaan kädentaitojen lisäksi tärkeitä työelämän taitoja: kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisua, yhteistyötaitoja ja digitaalisen teknologian käyttöä. Nämä ovat hyödyksi ihan kaikilla aloilla, eivät vain teknologiateollisuudessa.

TOL ry kertoo lähestyneensä Ala-Nissilää kirjallisen kysymysten virheiden oikaisemiseksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (64)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Sparta
Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Osaakohan kansanedustaja Ala-Nissilä virkata? Tämmöinen koulutuksen halveksiminen osoittaa, kuinka norsunluutornissa liian kauan istuminen aiheuttaa avarakatseisuuden hämärtymistä. Ei tällä tempulla saada riittävästi ääniä enää ensi kaudelle. Varsinkin kun Kepu on menettämässä Varsinais-Suomesta ainakin 2 edustajan paikkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kepu pettää aina
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Voi ukkeli parkaa, joka tuskin osaa virkata tai sorvata saati suunnitella.
Eikä ymmärrä desingtuotteista mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onnim
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
" Sen sijaan tekstiilityötä hän pitää aineena, jolla ei ole yhteyttä nykypäivän työelämään."

Ilmeisesti kansanedustaja palelee suunnattomasti talvisin, kun ei ole yhdistänyt tekstiilityötä päälle puettaviin vaatteisiin ja nukkuu ilemeisesti pelkällä vaahtomuovipatjalla kun ei tekstiilialan(kaan) merkittävyyttä ymmärrä.

Kädentaitoja tulee kehittää monipuolisesti ja jopa ylimielisen edustajan tulisi osata ommella oma nappi paitaan (saahan sen tietysti viedä "työelämästä erkaantuneellekin" esimerkiksi ompelimoon, kun kerta rahaa on halveksia muita).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Virkkaus?
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Ei osaa edes virkata? Miksi pitäisi osata? Kyllä virkkaaminen on hieno harrastus, mutta vain harrastus. Kyllä teknisessä työn osa-alueilta tulee design-tuotteita huomattavasti enemman kuin tekstiilityön osa-alueelta? Ja taidot liittyväy suoraan työelämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
voisi jäädä pohtimaa kotiin
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Samaa mieltä täällä vastanneiden kanssa, Ala-Nissilän, ihan kirjallisesta, tokaisusta käsitöiden opettamiseen. Koulu ei ole yksistään lukemista ja kirjoittamisen opettelua peruskoulussa. Nyky-yhteiskunta tarvitsee vieläkin enemmän luovuutta ja juuri luovuutta tarvitaan työelämässä tänä päivänä ja sen toteuttamiseen on valtavat mahdollisuudet.
Tekstiilityöllä ja käsien taidoilla on suuri tila yrittäjyyteen myös muualla maailmassa ja muoti- ja vaatetusala meilläkin on nousussa .
Kansanedustajalle sana "monimateriaalinen käsityö" on ollut liian vaikea hahmottaa vai?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kansanedustajan kuuluu pohtia julkisesti
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Eihän Ala-Nissilä kysymyksessään vastusta tekstiilityön opettamista. Totta kai tekstiilityöstä on hyötyä monessa asiassa ja muotiteollisuus on hyvä juttu. Mutta Ala-Nissilä toi esiin yhden näkökulman eli viennin ja työllisyyden ja se liittyy enempi tekniseen työhän. Toki hän mainitsi myös syrjäytymisen ehkäisyn ja se on tärkeä pointti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jaakkovaakko
tekstiilityö
On koulu mikä hyvänsä, aina jokainen opettaja näkee oman alansa kaikkein tärkeemäksi, jos valitaan teknisentyön ja tekstiilityön välille on tekstiilityö Suomessa näpertelyä, vs. tekninentyö. Jos et usko, katso vientitilastoja. Tekstiilityön kulta.aika oli 60-70 lopulla, harrastus on sitten ihan eri juttuja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Peruskoulun tehtävä
Vast: tekstiilityö
Tuon jutun mukaan käsityöopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita ovat ideointi, suunnittelu, kokeilu, yrittäjämäinen oppiminen, muotoilu, dokumentointi ja arviointi. Nämä taidot ovat tärkeitä sekä oman elämän hallinnassa että missä tahansa työelämän alueella.
Peruskoulun tehtävä ei ole toimia elinkeinoelämän ehdoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Peruskoululla on monta tehtävää
Vast: tekstiilityö
Eihän kansanedustaja sano että koulun pitäisi tanssia elinkeinoelämän pillin mukaan. Mainiitsee ulos tulossaan myös syrjäytymisen ehkäisemisen! Mutta kyllä pitää ottaa huomioon että mistä saadaan tulevat tekijät ja teknisessä työssä tulee kyllä niitä perusteita. Ei koulu ole mikään irrallinen saareke.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
huge
Kyllä...
olisi aihetta opettaa tekstiilityötä, ainakin housujen paikkaaminen tulisi kyseeseen, kun katsoo noita nykyisiä rikkinäisiä farkkuja kaduilla eikä niitä ole vähän.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Käden taitojen hävitysbuumi?
Vast: Kyllä...
Totta. Eikä housunlahkeita osata lyhentää muuten kuin saksilla leikaten ja sitten ne jätetään rispaantumaan. Joskus näyttää siltä, että elämme vielä jotain ultraköyhää ryysyläiselämää tässä 'onnellisten' ihmisten maassa. Jotkut fiksut kuitenkin vievät vaatteensa ammattiompelijalle korjattavaksi - jos sellainen vielä sattuu löytymään. Kauan ei löydy, jos koulutus lopetetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eräs ope
Taustaa
Tämä uudistus tehtiin, koska tytöt alkoivat "rikkoa kaavaa" ja valita yhä enemmän teknistä työtä. Näin ollen tekstiilityön ryhmät kutistuivat radikaalisti, kun taas teknisen ryhmiä alettiin tarvita paljon enemmän. Se siitä valinnaisuudesta!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää