Keskustan kansanedustaja tekstiilityöstä: "Ei yhteyttä työelämään" – tekstiiliopettajaliitto arvostelee virheellisen tiedon levittämisestä

Jori Liimatainen

Tekstiiliopettajaliitto TOL ry on suivaantunut keskustan kansanedustaja Olavi Ala-Nissilän esittämästä kirjallisesta kysymyksestä.

Hallitukselle 27. helmikuuta jätetyssä kysymyksessä Ala-Nissilä penää toimia teknisen työn aseman ja opiskelijoiden teknisten valmiuksien parantamiseksi.

Ala-Nissilän mukaan ne ovat kaventuneet peruskouluissa.

Hän on huolissaan siitä, että opetuksessa tekninen työ ja tekstiilityö on yhdistetty kokonaan yhdeksi oppiaineeksi, käsityöksi. Kahden eri oppiaineen yhdistäminen on myös saanut Ala-Nissilän mukaan aikaan sen, että opiskelijat eivät enää kyseistä oppiainetta halua valita.

Siitä seuraa Ala-Nissilän mukaan ongelmia. Hänen mukaansa tekninen työ on "maailman mittakaavassa ainutlaatuinen kokonaisuus", joka "pitää nähdä Suomen vientivetoisen kansantalouden ehdottomana kilpailuvalttina". Sen sijaan tekstiilityötä hän pitää aineena, jolla ei ole yhteyttä nykypäivän työelämään.

TOL ry on asiasta eri mieltä.

Liiton mielestä Ala-Nissilän kirjallinen kysymys sisältää "useita virheellisiä tietoja" ja se myös antaa harhaanjohtavan ja puutteellisen kuvan nykypäivän tekstiiliopetuksesta.

– Käsityönopettajien edunvalvontajärjestönä mielestämme on tärkeää, että poliittista vaikuttamistyötä oppiaineiden merkityksestä käydään julkisuudessa faktapohjaisesti, sanoo puheenjohtaja Minna Hankala-Vuorinen TOL ry:sta sähköpostitse.

– Tällä hetkellä ministeriössä käytetään turhaan aikaa Ala-Nissilän kirjalliseen kysymykseen vastaamiseen.

Entä mitä ne virheet ovat? Otetaan esimerkki.

Ala-Nissilä sanoo, että opetuksen uusissa normeissa kaksi eri oppiainetta on yhdistetty "monimateriaaliseksi käsityöksi". Ihanteena on, että jokaisessa tuotteessa käytetään sekä teknisen työn että tekstiilityön materiaaleja ja tekniikoita.

TOL ry:n mukaan väittämä on väärä. Käsityö-niminen oppiaine on ollut käytössä vuodesta 2006 lähtien. Nykyisessä opetussuunnitelmassa tekstiilityö ja tekninen työ mainitaan siten, että opetuksessa käytetään molempien aineiden työtapoja – kuten Ala-Nissilä mainitsi.

Mutta tulkinta on virheellinen, sanoo liitto.

Monimateriaalisuus ei tarkoita liiton mukaan oppiaineiden yhteensulautumaa, eikä "etenkään sitä, että jokaisessa tuotteessa käytettäisiin teknisen työn ja tekstiilityön materiaaleja ja tekniikoita".

– Monimateriaalisuus tulee ymmärtää oppilaan lähtökohdista käsin: oppilasta tutustutetaan erilaisten materiaalien ja teknologioiden pariin, liitto kirjoittaa.

Lisäksi liitto arvostelee Ala-Nissilän väitettä tekstiilityön merkityksestä.

Ala-Nissilän mukaan oppiaineen "keskeisimmät sisällöt ovat ompelu, virkkaaminen, neulonta, huovutus, kudonta, kirjonta ja kankaanpainanta". Ja vaikka kyseiset taidot ovat "sinänsä tärkeitä ja merkityksellisiä asioita", "niillä ei ole nykypäivänä selkeää suoraa yhteyttä työelämän todellisuuteen".

TOL ry:n mukaan kirjoituksessa vihjataan, ettei peruskoulun sisältöjä kannattaisi opettaa, jos "niillä ei ole selkeää suoraa yhteyttä työelämän todellisuuteen”.

– Vaikka väite hyväksyttäisiin, ei kirjoituksessa ymmärretä teknologialla ja tekstiilityöllä olevan yhteisiä rajapintoja. Suomessa tekstiiliteollisuus elää uutta nousua, myös suomalainen muotoilu on maailmalla arvostettua. Päälle puettava elektroniikka ja ohjelmoitavat komponentit mm. vaatteissa ovat myös ihan jokapäiväistä todellisuutta tämän päivän peruskoulussa, liitto kirjoittaa vastineessaan. Ja lisäksi:

– Osaaminen, joka käsityöllä toiselle asteelle siirryttäessä saavutetaan, on monipuolista. Käsitöissä opitaan kädentaitojen lisäksi tärkeitä työelämän taitoja: kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisua, yhteistyötaitoja ja digitaalisen teknologian käyttöä. Nämä ovat hyödyksi ihan kaikilla aloilla, eivät vain teknologiateollisuudessa.

TOL ry kertoo lähestyneensä Ala-Nissilää kirjallisen kysymysten virheiden oikaisemiseksi.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Osaakohan kansanedustaja Ala-Nissilä virkata? Tämmöinen koulutuksen halveksiminen osoittaa, kuinka norsunluutornissa liian kauan istuminen aiheuttaa avarakatseisuuden hämärtymistä. Ei tällä tempulla saada riittävästi ääniä enää ensi kaudelle. Varsinkin kun Kepu on menettämässä Varsinais-Suomesta ainakin 2 edustajan paikkaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Voi ukkeli parkaa, joka tuskin osaa virkata tai sorvata saati suunnitella.
Eikä ymmärrä desingtuotteista mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
" Sen sijaan tekstiilityötä hän pitää aineena, jolla ei ole yhteyttä nykypäivän työelämään."

Ilmeisesti kansanedustaja palelee suunnattomasti talvisin, kun ei ole yhdistänyt tekstiilityötä päälle puettaviin vaatteisiin ja nukkuu ilemeisesti pelkällä vaahtomuovipatjalla kun ei tekstiilialan(kaan) merkittävyyttä ymmärrä.

Kädentaitoja tulee kehittää monipuolisesti ja jopa ylimielisen edustajan tulisi osata ommella oma nappi paitaan (saahan sen tietysti viedä "työelämästä erkaantuneellekin" esimerkiksi ompelimoon, kun kerta rahaa on halveksia muita).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Ei osaa edes virkata? Miksi pitäisi osata? Kyllä virkkaaminen on hieno harrastus, mutta vain harrastus. Kyllä teknisessä työn osa-alueilta tulee design-tuotteita huomattavasti enemman kuin tekstiilityön osa-alueelta? Ja taidot liittyväy suoraan työelämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Samaa mieltä täällä vastanneiden kanssa, Ala-Nissilän, ihan kirjallisesta, tokaisusta käsitöiden opettamiseen. Koulu ei ole yksistään lukemista ja kirjoittamisen opettelua peruskoulussa. Nyky-yhteiskunta tarvitsee vieläkin enemmän luovuutta ja juuri luovuutta tarvitaan työelämässä tänä päivänä ja sen toteuttamiseen on valtavat mahdollisuudet.
Tekstiilityöllä ja käsien taidoilla on suuri tila yrittäjyyteen myös muualla maailmassa ja muoti- ja vaatetusala meilläkin on nousussa .
Kansanedustajalle sana "monimateriaalinen käsityö" on ollut liian vaikea hahmottaa vai?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kansanedustajan toimella ei ole yhteyttä työelämään
Eihän Ala-Nissilä kysymyksessään vastusta tekstiilityön opettamista. Totta kai tekstiilityöstä on hyötyä monessa asiassa ja muotiteollisuus on hyvä juttu. Mutta Ala-Nissilä toi esiin yhden näkökulman eli viennin ja työllisyyden ja se liittyy enempi tekniseen työhän. Toki hän mainitsi myös syrjäytymisen ehkäisyn ja se on tärkeä pointti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
tekstiilityö
On koulu mikä hyvänsä, aina jokainen opettaja näkee oman alansa kaikkein tärkeemäksi, jos valitaan teknisentyön ja tekstiilityön välille on tekstiilityö Suomessa näpertelyä, vs. tekninentyö. Jos et usko, katso vientitilastoja. Tekstiilityön kulta.aika oli 60-70 lopulla, harrastus on sitten ihan eri juttuja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: tekstiilityö
Tuon jutun mukaan käsityöopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita ovat ideointi, suunnittelu, kokeilu, yrittäjämäinen oppiminen, muotoilu, dokumentointi ja arviointi. Nämä taidot ovat tärkeitä sekä oman elämän hallinnassa että missä tahansa työelämän alueella.
Peruskoulun tehtävä ei ole toimia elinkeinoelämän ehdoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: tekstiilityö
Eihän kansanedustaja sano että koulun pitäisi tanssia elinkeinoelämän pillin mukaan. Mainiitsee ulos tulossaan myös syrjäytymisen ehkäisemisen! Mutta kyllä pitää ottaa huomioon että mistä saadaan tulevat tekijät ja teknisessä työssä tulee kyllä niitä perusteita. Ei koulu ole mikään irrallinen saareke.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kyllä...
olisi aihetta opettaa tekstiilityötä, ainakin housujen paikkaaminen tulisi kyseeseen, kun katsoo noita nykyisiä rikkinäisiä farkkuja kaduilla eikä niitä ole vähän.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kyllä...
Totta. Eikä housunlahkeita osata lyhentää muuten kuin saksilla leikaten ja sitten ne jätetään rispaantumaan. Joskus näyttää siltä, että elämme vielä jotain ultraköyhää ryysyläiselämää tässä 'onnellisten' ihmisten maassa. Jotkut fiksut kuitenkin vievät vaatteensa ammattiompelijalle korjattavaksi - jos sellainen vielä sattuu löytymään. Kauan ei löydy, jos koulutus lopetetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Taustaa
Tämä uudistus tehtiin, koska tytöt alkoivat "rikkoa kaavaa" ja valita yhä enemmän teknistä työtä. Näin ollen tekstiilityön ryhmät kutistuivat radikaalisti, kun taas teknisen ryhmiä alettiin tarvita paljon enemmän. Se siitä valinnaisuudesta!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Virkkuukoukku
Ala-nissilä on kuutamolla niin kuin koko keskusta. Koko sakki uuvatteja . T-käsityö kunniaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onneksi Sipilöinti kohta loppuu.
Vaalit lähestyvät ja Olavi yrittää ehkä saada julkisuutta tälläkin tavoin kun on aika hissukseen ollut muuten...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Käsityön tulevaisuus
Erinomaista Ala-Nissilä .Tuot rohkeasti jo pitkään valinneen
epäkohdan esille.Lisäksi:Tulevaisuudessa oppiaineen nimi tulee muuttaa teknologiakasvatukseksi. Tekstiilien osuus tulee pienentää paremmin todellisuuden tarpeita vastaavaksi.
Oppivelvollisuuskoulun tulee ottaa selkeästi huomioon
elinkeinorakenteen muutokset yhteiskunnassa.
Tekstiiliteollisuuden merkitys on Suomessa pysyvästi marginaalinen. Edelleen,kovin ovat ne koulutusalueet harvoja, joissa tarvitaan tekstiilikäsityön valmiuksia.

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Käsityön tulevaisuus
Pitäisikö samalla logiikalla historian, uskonnon, yhteiskuntaopin, kotitalouden ja maantiedon opetus muuttaa myös työelämän tarpeita vastaavaksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Käsityön tulevaisuus
Kannattaa muistaa, että lääkäritkin tekevät paljon käsitöitä avatessaan tai kursiessaan kiinni ihmisiä tai eläimiä, mitä milloinkin. Kädentaidot ja motoriikan edistäminen ovat eduksi ihan monialaisesti, jos ei nyt ihan sormiaan sahaile poikki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Käsityön tulevaisuus
Entäs maatalouden tulevaisuus? Pienenee pienenemistäänja tekijät vähenee vähenemistään, mutta valtion tuki suurenee suurenemistaan????
Olisikohan Ala-Nissilän suunnattava katseenasa omaan kannattajajoukkoon uutta suuntaa etsimään ja tekijöitä. Mitä pitäsikään muuttaa tulevaisuuden kepussa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Minulla on paljon nenäherneitä opettajaliitolle
Mitkä ovat tekstiilityön työllistävät vaikutukset? Suomessa?
Kädentaidot ovat sitä kansanperinnettä, joka kehittää lapsen motoriikkaa täsmällisyyteen ja mieltä pitkäjänteisyyteen. Jos tekstiilityön opettajat tämän asianlaidan tiedostavat, he itse ovatkin sitten melkoisia vastuunkantajia Suomen nuorisotyöttömyyden purkamisessa.
Menneessä maailmassa lapsi sai/joutui osallistumaan kaikkeen kotipiirissä tapahtuvaan tekemiseen. Ja oppi kaikkeen ryhtymisen ja kaiken tekemisen. Sitten tulivat SAK ja lastensuojeluviranomaiset. Nyt lapsi pitää olla 15-vuotias ennen kuin saa jotakin tehdä. Siis 15-vuotias vasta-alkaja kaikessa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyvä asia nostetaan esiin
Kysymykessä on hyvin esitetty teknisen työn keskeisiä kysymyksiä. Suomalaisessa yhteiskunnassa perin vähän tekstiiliteollisuutta, joten tekstiilityön ja työelämän yhteydet ovat vähäiset. Kaikissa oppiaineissa opitaan tekstiiliopettajien esittämiä taitoja. Ala-Nissilä on nostanut esiin teknisen osaamisen, jota muissa aineissa ei opita. Hyvä juttu 👍
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyvä asia nostetaan esiin
Olen sitä mieltä, että Alanissilän kysymys on hyvä, ja olen siitä samaa mieltä että tärkeällä asialla ollaan. Mutta kyllä tekstiilityö myös on hyvä aine vaikkei sitä voi työelämän yhteyksillä perustellakaan. Vähän ihmettelen että tekstiiliopettajat vastustavat teknisen kehittämistä. Onko se sitten heiltä pois?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitä ihmettä
Mitä ihmettä tekstiilityön opettajia haittaa jos Ala-Nissilä tekee kysymyksen teknisen osaamisen puolesta? Melkoista huutelua ja virkkauksella kyseenalaistetaan kansanedustajan pätevyyttä. Huh huh.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitä ihmettä
Ala-Nissilä on ihan oikeassa, ei noita taitoja missään peruskoulussa opita, ne opitaan ammattikoulussa ja työelämässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.