HS: Pääkaupunkiseudun johtajat erimielisiä siitä, mikä suunnitteilla olevista raidehankkeista on tärkein – Espoo kannattaa tunnin junaa Turkuun

Jari Laurikko

Pääkaupunkiseudun kaupunkien johtajat ovat eri mieltä siitä, mikä monista pääkaupunkiseutua koskevista raidehankkeista on tärkein.

Asiasta uutisoi tänään perjantaina (22.2.) Helsingin Sanomat.

Siinä missä Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä painottaa Turusta Helsinkiin suunnitteilla olevaa tunnin junaa, tukevat Helsinki ja Vantaa ensisijaisesti nopeampaa raideyhteyttä Tampereelle.

Lisäksi Helsinki ja Vantaa pitävät tärkeänä lentoradaksi kutsuttua uutta maanalaista rataa Pasilasta lentoasemalle.

Mielipiteet ovat ymmärrettäviä. Kaupungit ajavat omia intressejään.

Esimerkiksi Vantaalle olisi hyötyä paremmista raideyhteyksistä lentoasemalle. Myös niin sanottu Suomirata kulkisi Tampereelle ja Pohjanmaalle Helsingistä lentoaseman kautta.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori toteaa HS:lle, että Helsinki hyötyisi kaikista ratahankkeista ja kokee ne "kaikki tarpeellisiksi".

– Jokainen niistä on kuitenkin valtavan kallis ja siksi niitä on priorisoitava. Siksi olemme päätyneet siihen, että lentorata ja pääradan parannus Tampereen suuntaan eli Suomirata olisi hyödyllisin, Vapaavuori sanoo.

Espoo taas on puhunut tunnin junasta Turkuun jo vuosien ajan. Uusi rata sitoisi sen varrella olevat kaupungit eli Espoon, Lohjan, Salon, Turun ja Vihdin tiiviimmin yhteen. Lisäksi ratahankkeen seurauksena Leppävaaran ja Espoon keskuksen tai Kauklahden väliin rakennettaisiin lisäraiteita.

Espoon Jukka Mäkelän mukaan Turun radan parantamisella olisi myös kansainvälinen yhteys.

– Sitten kun EU ja Venäjä ymmärtävät, että eripuran sijaan kannattaa käydä kauppaa, tunnin juna Turkuun on osa uuden ajan Kuninkaantietä: suora yhteys Tukholmasta Pietariin, Mäkelä kommentoi HS:lle.

Suunnitelmissa olevien ratahankkeiden kokonaissumma on miltei kymmenen miljardia euroa. Tähän kuuluu myös Pisararata, joka täytyy rakentaa, mikäli jokin uusista ratahankkeista päädytään toteuttamaan.

Helsingin keskustan alla tunnelissa kulkeva pisaranmuotoinen lähijunaliikennerata tarvittaisiin purkamaan ruuhkia, mikäli junaliikenne Helsingin ratapihalla kasvaisi.

Raideinvestoinnit ovat kalliita.

Siksi pääkaupunkien johtajien mielipiteillä onkin iso painoarvo. Kaupungit ovat ilmoittaneet olevansa valmiita harkitsemaan osallisuuttaan rahoitukseen, jos ratahanke hyödyttää niitä.

Lue myös:

Turku haluaa Tunnin junan jo vuonna 2029 (TS+ 11.2.2019)

Tunnin juna on listan yläpäässä, kun valtio alkaa kehittää Turun ja Tampereen ratavälejä hankeyhtiöillä (TS/LM 1.2.2019)

Fakta

Tunnin juna

Suunnitteilla olevaa Helsingin ja Turun välistä junayhteyttä kutsutaan tunnin junaksi.

Uusi rata olisi noin 40 kilometriä nykyistä rantarataa lyhyempi.

Nykyään matka Turusta Helsinkiin kestää keskivertojunavuorolla tunnin ja 58 minuuttia.

Tunnin juna tavoite on liikennöidä sama väli tunnissa ja viidentoista minuutissa.

Ratayhteyden nopeuttamiseksi tarvitaan kokonaan uusi oikorata Espoosta Lohjan kautta Saloon. Lisäksi yhteys sisältää Espoon kaupunkiradan, Salo-Turku -kaksoisraiteen sekä Turun ratapiha-alueet.

Hankkeen hinnaksi on arvioitu noin kaksi miljardia euroa.

Jos radan rakentamisesta tehdään päätös kevään 2019 hallitusneuvotteluissa, liikennöinti päästäisiin aloittamaan 2020-luvun loppupuolella.

Lähde: Tunninjuna.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Joo
Espoolla ja Turulla on se yhteistä että molemmista halutaan päästä tunnissa pois. Voi kysyä, onko pakko pitää niin kiirettä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tampere vei taas voiton
Selvää on ettei tunnin junaa tule tällä vuosituhannella. Vapaavuori on oikeassa ratayhtiön ansaintalogiikasta: kustannukset kuittaa veronmaksajat tai matkustajat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tampere vei taas voiton
Tampereen takana on sentään puolet suomesta, mitä Turun takana on ?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tampere vei taas voiton
Turun takana on koko Suomi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tampere vei taas voiton
Koko Länsi-Eurooppa, jos Helsingin suunnasta katsoo.

Tai jos katsoo sivistyneestä maailmasta, niin Turun takana on Ural, Aasia, itä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »