Raportti: Jäämeren rata toistaiseksi jäihin – Saamelaiskäräjien puheenjohtaja epäilee, ettei hanketta ole vielä haudattu

Selvitystyöryhmän mukaan ratahanke ei olisi taloudellisesti kannattava ja se uhkaisi pohjoisen Suomen luontoa.

Helsinki

Hannu Toivonen

Jäämeren rata ei toteudu näillä näkyminen, selviää Suomen ja Norjan välisen selvitystyöryhmän raportissa. Raportin mukaan jatkotoimenpiteitä ratahankkeen edistämiseksi ei tällä erää tehdä.

Jäämeren rata ei olisi selvityksen mukaan taloudellisesti kannattava minkään selvityksessä tarkastellun rahoitusmallin mukaan.

Radan vuotuisen kuljetusmäärän tulisi olla noin 2,5 miljoonaa tonnia, jotta radan vuosittaiset ylläpitokustannukset saataisiin katettua. Tällaiset kuljetusmäärät eivät ole tämän hetken tietojen perusteella realistiset. Alueen elinkeinotoiminnassa tai eri liikennemuotojen kustannuksissa pitäisi tapahtua merkittäviä muutoksia, jotta 2,5 miljoonan tonnin kuljetusmääriin päästäisiin.

Hanke huolestuttaa edelleen saamelaisia

Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio on tyytyväinen selvityksen tulokseen, mutta hän ei usko, että hanketta on vielä kokonaan haudattu.

– Tiedotteessa käytetään hyvin ympäripyöreitä sanamuotoja. Siinä jätetään tilannetta vähän auki, Sanila-Aikio sanoo Lännen Medialle.

Sanila-Aikio epäilee, että ratahanketta edistetään tällä hetkellä suljettujen ovien takana. Tällä hän viittaa liikenne- ja viestintäministeriön raideliikenteen kilpailutusta käsittelevän tiedotteen mainintaan, että Suomi pyrkii edistämään rataverkon ydinverkkokäytävän kehittämistä Helsingistä pohjoiseen.

Sanila-Aikio on huolissaan myös siitä, että tällä hetkellä Jäämeren rata on merkitty Lapin maakuntaliiton Pohjois-Lapin maakuntakaavaluonnokseen. Kaavaluonnos on tällä hetkellä lausuntokierroksella. Hän toivoo, että uusi selvitys vaikuttaa siihen, ettei kaava mene läpi.

Rata olisi vahingollinen luonnolle ja saamelaisille

Jäämeren radalla olisi selvityksen mukaan monenlaisia vaikutuksia ympäristöön ja saamelaisiin.

Sanila-Aikio pitää ratahanketta erittäin vahingollisena sekä saamelaiskulttuurille että Lapin luonnolle.

– Se muuttaisi luonnonolosuhteita täydellisesti niin maalla kuin vedessä. Kun luonto muuttuu, eläimet tai kalat joutuvat sopeutumaan siihen tai sitten ne kuolevat. Tämän jälkeen saamelaisten mahdollisuudet harjoittaa omaa kulttuuriaan perinteisine elinkeinoineen estyy tai muuttuu joksikin toiseksi.

Ratahankkeen suunnittelun aloittaminen vaatisi poliittisen päätöksen hankkeen toteuttamisesta sekä Suomessa että Norjassa. Päätöstä radan toteuttamisesta tai ratalinjauksesta ei ole tehty Suomessa eikä Norjassa.

Selvityksessä nousi myös esiin, että Jäämeren radan täysimääräinen hyödyntäminen kuljetusketjuna Keski-Eurooppaan saakka vaatisi Suomen pääradan kapasiteetin lisäämistä. Erityisesti kapasiteettia pitäisi lisätä Helsingin ja Tampereen välillä, koska se on radan vilkkaimmin liikennöidyn osuus.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Juna kulkee tai sitten ei
Jos tehdään sitten kun on rahaa ja osaamista tehdä rata 10m korkeuteen , niin eipä häiritse ketään, ja tietysti oltava tarpeeksi kuljetettavaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Saa ajatella ja karttaharjoitella
Kun pohditaan jäämerelle ulottuvaa rataliikennettä, viisas tarkastelisi linjauksia jo olemassa olevien ratojen rinnakkaisratoina. Kun jo on kulkureittejä, sellaisen vieressä olisi hyvä sija uudelle yhteydelle. Sekä ylläpidon, huollon ja huoltovarmuuden kohdalla.
Mihinkään Venäjän rajan läheisyyteen ei kannata suunnitella. Venäjän on liian labiili eikä siitä miksikään kehity seuraavien 100 vuoden aikana.
Toki onhan seuraavalla, sosialistisella hallituksella paljon puuhasteltavaa niiden kolmen nyt puuttuvan Suomi-Venäjä-ratayhteyden tekemisessä. Pitäähän Venäjällä olla turvatakuut siitä, että Suomi ei hyökkää eikä Suomen kautta hyökätä. Ja myös siitä, että jos Suomi ei puhetta usko, sitten raakaa voimaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EK tunneli
Ei se ole kannattavaa, koska sieltä suunnalta ei ole halpatyövoima-armeijaa vyörymässä tänne, toisin kuin Suomenlahden eteläpuolelta, sitähän EK tukee
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Järki voitti
Sama työryhmä voisi laskea tunnin junan ja Tallinna tunnelin kannattavuuden.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jäämeren rata maksaa 6 miljardia euroa (todellinen hinta)
Jäämeren rataan ei ole varaa eikä sitä saa rakentaa ilman että saamelaisilta pyydetään lupa siihen / saamelaisille pitää maksaa kovat korvaukset sillä Jäämeren rata haittaa heidän toimeentuloaan ja kun Pohjoisen luontoa ajattelee niin Jäämeren rataa ei saa koskaan rakentaa. Jäämeren radan arvioitu hinta on 3 miljardia euroa ja jos se rakennetaan niin todellinen hinta on 6 miljardia sillä arvioitu hinta on aina hyvin virheellinen / alimitoitettu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jäämeren rata maksaa 6 miljardia euroa (todellinen hinta)
Matkailua tuo rata lisäisi varmasti ja matkailuhan on nykyään se Lapin suurin tulolähde. Porotalous on valtion voimakkaasti tukemaa elinkeinoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hanketta ei tietenkään haudattu
Kaikilla väylähankkeilla on vastustajansa niin kauan kunnes ne on rakennettu, tämä pätee Koilllisväyläänkin. Rakentamattomalla väylällä ei ole liikennettä ja sitä on helppo vastustaa, kaikki rakentaminen vaatii voimaa ja päättäväisyyttä. Kyllä Koillisväyläkin tulee.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: hanketta ei tietenkään haudattu
Koillisväylä on kaiken aikaa olemassa. Sen käytettävyyttä säätelee ilmasto, ei ihminen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rata tulee
Halutaan tai ei. Itämerellä liikennöinti aluksilla jotka käyttävät superkalliita polttoaineita tekee laivaliikenteen siellä kannattamattomaksi. Jäämerellä passaa ajella vielä normipolttoaineilla, ellei viheriöt keksi sitäkin kieltää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »