Kotimaa

Selvitys: Lentopolttoaineen verotukselle EU:ssa ei ole esteitä – vetoaminen vuoden 1944 sopimukseen ei käytännössä päde

Lentopolttoaineen verotukselle EU:ssa ei ole sopimuksellisia esteitä. Verottaminen olisi mahdollista niin unionin sisäisessä kuin alueelle saapuvassa ja sieltä lähtevässäkin liikenteessä.

Tähän lopputulokseen päätyy eurooppalaisen Transport & Environment -järjestön (T&E) juridinen selvitys.

Lentokerosiinia ei nykyisin veroteta lainkaan. Tarve päästöjen vähentämiseen on lisännyt keskustelua verotustarpeesta, mutta tätä on pidetty käytännössä lähes mahdottomana.

Syy on historiallinen ja se liittyy kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n perustamisen yhteydessä vuonna 1944 solmittuun Chicagon sopimukseen. Siinä 52 maata sopi lentoliikenteen polttoaineen verovapaudesta.

Kansainvälisen lentoliikenteen polttoaineverotuksen avaamista on pidetty hankalana, koska se edellyttäisi onnistuneita sopimusneuvotteluja Chicagon sopimuksen allekirjoittaneiden 52 maan välillä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tuore selvitys kuitenkin toteaa käsityksen vääräksi.

T&E:n selvitys huomauttaa, että sopimus kieltää saapuvan lentokoneen tankeissa olevan polttoaineen verottamisen, mutta ei tietyllä alueella tankattavaa polttoainetta.

– Lentoteollisuus yrittää piileskellä Chicagon sopimuksen takana, järjestö toteaa.

Jäsenmaiden mahdollisuus olla verottamatta lentokerosiinia on sisällytetty myös EU:n energiaverodirektiiviin. Se ei kuitenkaan ole sitova, vaan verotus on mahdollista joko yksittäisen maan sisäisissä lennoissa tai maiden välisillä lennoille kyseisten jäsenmaiden suoralla sopimuksella. Myös EU:n laajuinen sopimus olisi mahdollinen.

Toistaiseksi maiden välisiä sopimuksia ei ole, ja ainoastaan Hollanti verottaa lentopolttoainetta kotimaan lennoillaan.

– Yhdysvallat, Japani, Brasilia, Intia, Norja ja Sveitsi verottavat sisäisten lentojen polttoainetta. Miksi alaa pitäisi kohdella EU:ssa toisin? kysyy Transport & Environmentin lentoliikennejohtaja Bill Hemmings tiedotteessa.

Selvityksen mukaan myös EU:n ulkopuoliset, Euroopan sisäisillä reiteillä operoivat yhtiöt olisi mahdollista ottaa veron piiriin niin, etteivät kansainväliset sopimukset nouse esteeksi.

Järjestön mukaan Euroopan sisäisen lentoliikenteen päästöt ovat kasvaneet 21 prosentilla kolmessa vuodessa.

EU:n sisäisen lentoliikenteen päästöjä hillitään päästökaupalla. Sen tehoa on kuitenkin kritisoitu, sillä päästöoikeuden hinta on liian alhainen vaikuttaakseen välillisesti esimerkiksi lippuhintoihin.

Lehtitietojen mukaan esimerkiksi Finnair maksoi vuonna 2017 päästökaupasta 3,6 miljoonaa euroa, kun polttoainekustannukset olivat 500 miljoonaa.

Kansainvälisessä lentoliikenteessä alkaa ensi vuonna ICAO:n sopima järjestelmä, jolla liikenteen pitäisi kasvaa hiilineutraalisti eli kasvattamatta päästöjään. Tekniset mahdollisuudet päästöjen hillitsemiseksi ovat vielä vähäisiä. Siksi järjestelmä joutunee luottamaan pitkälti päästöjen hyvittämiseen, johon liittyy omia ongelmiaan. Lisäksi järjestelmä ei vähennä päästöjä nykyisestä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Liikenteen ympäristökysymyksiin keskittynyt järjestö sanoo, että lentoalaa on kohdeltu verotuskysymyksessä silkkihansikkain vuosikymmenien ajan. Ilmastonmuutoksen hillintä edellyttäisi sen mukaan linjanmuutosta.

– Hiili-intensiivisimmän liikennemuodon pitäminen vapaamatkustajana on epäreilua muita veronmaksajia kohtaan sekä niitä, jotka eivät lennä lainkaan, Hemmings sanoo.

– Mutta ennen kaikkea se on yksinkertaisesti typerää.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vastaa
Kohtuullistaja
Kohtuudella
Veron tulisi kuitenkin olla kohtuullinen ja ehkä korkeintaan 10-20 prosenttia kerosiinin hinnasta. Köyhien lapsiperheiden lomamatkojen hintoja esimerkiksi Kanarialle ei tule lisätä ylettömästi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tekopyhä
Vast: Kohtuudella
Ei vuosittainen lomalento mikään kansalaisoikeus ole! Verotus päästöjen mukaan samalle tasolle kuin autoliikenteessä. Ai niin, ei käykään, koska luonto pitää pelastaa ilman että minä joudun luopumaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kanaria-korotus lapsilisään?
Vast: Kohtuudella
Onko sinusta jotenkin välttämätöntä, että lapsiperheet reissaavat Kanarian saarille?

Köyhät lapsiperheet eivät muuten reissaa edes sinne. Jos on varaa sinne lähteä, on todnäk varaa myös veroon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Arska
Vast: Vast: Kohtuudella
On se aika välttämätöntä. Köyhempien on muutama vuosi säästettävä mutta jos hyödyttömät verot nousevat tietää se lisäsäästöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nettomaksaja evp.
Jippii, uusi kohde
kuoliaaksi verottamiselle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
lentämistä on verotettava
Vast: Jippii, uusi kohde
Eipä autoilukaan mihinkään ole loppunut vaikka autojen bensan hinnasta suurin osa on veroa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Duunari
Vast: Jippii, uusi kohde
Mihin auotoilu loppuisi? Se on pakollista. Ei ole julkisia. Nyt jo joutuu ajelemaan poliiseja vältellen autolla, jossa on printatut kilvet, koska ei ole varaa maksaa autoveroja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hah
Veroa
Koskee muutakin kuin matkustusta, lentorahdin hinta nousee. Hyvästi halvat tarjoukset aasiasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Veroa
Aasian krääsä saisikin jäädä tulematta lentokoneella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää