Demarien ilmastosyistä ajama raju autotavoite kuumentaa tunteita: "Tahallista tai tahatonta väärin ymmärtämistä"

Sdp haluaa seuraavan hallituskauden aikana linjauksen siitä, milloin uudet polttomoottoriautot kielletään henkilöautoliikenteessä.

Aki Taponen

Sdp:n vaatimus, että seuraavalla hallituskaudella pitää laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämisestä henkilöautoliikenteessä, on saanut aikaan kovaa nokittelua. Sdp:n tavoitteena on puolueen ilmasto-ohjelman mukaan, että Suomessa olisi 750 000 vähä- tai nollapäästöistä autoa vuonna 2030.

– Demarien esittämä luku 750 000 uudesta sähköautosta on vielä poskettomampi kuin liikenne ja viestintäministeriön ilmastotyöryhmän joulukuussa laajasti torpattu esitys. Demarit luulevat, että maamme liikenne sähköistyy kielloilla ja latauspisteillä, kokoomuksen kansanedustaja Jukka Kopra arvosteli tiistaina.

Sdp:n kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) paheksui keskiviikkona sitä, että Kopra jatkoi iltapäivälehden väärinymmärryksen aiheuttamaa kohua. Ilta-Sanomat oli joutunut korjaamaan uutistaan, jonka mukaan sdp haluaisi Suomeen 750 000 sähköautoa. Puolue puhui samasta määrästä vähä- tai nollapäästöisiä autoja.

Sdp:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Ville Skinnarin mukaan sdp:n ilmasto-ohjelmaa on tulkittu julkisuudessa vahingossa tai tahallaan väärin ymmärtäen.

– Sdp:n tarkoituksena on luoda selkeä pitkän aikavälin suunnitelma siitä, miten Suomessa siirrytään uuden tekniikan ja uusien käyttövoimien käyttöön. Samanlaisia suunnitelmia on tehty myös lukuisissa muissa Euroopan maissa, Skinnari totesi.

Hän korostaa Lännen Medialle, että siirtymäaika uusien polttomoottoriautojen myynnin kiellossa on pitkä ja aikajana ulottuu 2030-luvun lopusta 2040-luvulle.

– Seuraavalle hallituskaudelle haluamme tämän strategisen linjauksen, mitä se sitten tulee olemaankaan.

Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Vähämäki huomautti tiistaina, että sdp:n havittelema määrä sähköautoja vaikuttaisi dramaattisesti Suomen sähkönkulutukseen, joka on jo nyt äärirajoilla.

– Globaalisti sähkön kulutuskysyntä tulee joidenkin arvioiden mukaan jopa kaksinkertaistumaan vuodesta 2020 vuoteen 2040. On selvää, että pitää löytää uusia uusiutuvia tuotantotapoja ja kapasiteettia tuottaa sähköä mahdollisimman kustannustehokkaasti, Skinnari sanoo.

Demarit korostavat, että ilmastotoimien kustannusten on jakauduttava tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti. Miten se on mahdollista autoilun osalta?

– Käytettävissä on erilaisia taloudellisia ohjauskeinoja. Me tarkoitamme oikeudenmukaisuudella sitä, että pienituloiset ihmiset ympäri Suomen voivat olla mukana tässä kehityksessä.

Eikö näitä ohjauskeinoja voi konkretisoida?

– No, niitä lähdetään tekemään. Sen takia viittaamme siihen, että seuraava hallitus tekee tätä kokonaisuutta. Nykyinen hallitus on lähinnä näperrellyt tässä asiassa, Skinnari sanoo.

Kokoomuksen Jukka Kopran mukaan nykyhallitus on keventänyt autoveroa portaittain, kun taas demarit esittivät varjobudjetissaan autoveron kiristämistä.

Kokoomus haluaa siirtyä kokonaan auton hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen.

– Tavoitteenamme on, että sähköä tai biokaasua käytävä ajoneuvo on suomalaiselle aina fossiilista polttoainetta käyttävää autoa kilpailukykyisempi vaihtoehto viimeistään 2030-luvulla. Konkreettinen ja nopea keino olisi käyttövoimaveron poistaminen kaasu- ja sähköautoilta, Kopra sanoo.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (43)

Vastaa
Kane
Polttopallo
Miksi ihmeessä polttomoottorit pitäisi kieltää, kun niistä saadaan nollapäästöisiä vaihtamalla polttoaine. Dieselmoottori toimii nollapäästöisesti esim. biodieselillä tai biokaasulla, ottomoottori taas alkoholilla tai biokaasulla. Kielletään vain fossiilisten polttoaineiden käyttö, näin voidaan vanhojakin moottoreita käyttää maailman tappiin ympäristöystävällisesti. Biopolttoaineiden myötä myös moottoreiden toimintaa häiritsevät ja kalliit pakokaasujen puhdistusjärjestelmät voidaan jättää pois, jolloin säästyy luonnon lisäksi myös rahaa, eli ihmisen elinaikaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Röda
Vast: Demarit oikealla asialla!
Kyllä toimenpiteitä kohdistetaan kaikille sektoreille. Valitettava tosiasia on, että Suomessa tehdyillä päätöksillä voidaan vain vähän vaikuttaa siihen miten Intiassa tai Kiinassa tai Pohjois-Koreassa asioita hoidetaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Justeeri
Fossiiliset
Kielletään hengittäminen. No lopputulos on selvä. Tämä panikointi päästöjen suhteen ei ratkaise mitään. Jos aiotaan tosissaan luopua fossiilisista polttoaineista, tilalle on saatava jotain muuta. Mutta kas, sellainen on ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Metanoli sähkökenno. Ja tietenkin sähkömoottori. Se miksi otan tämän esiin on ihan selvä juttu. Asian on oivaltanut jo moni auton valmistajakin. Aiheesta löytyy tiukkaa faktaa runsain mitoin. Jos alamme akku autoilla ajaa, kukaan ei pysty tuottamaan sitä sähkömäärää ainakaan moneen vuoteen. Raskas liikenne on ensimmäinen joka loppuu, jos akuilla " lue tulevalla ongelmajätteellä" yritetään ajaa.
Nämä ns. Sähkö polttokennojen päästöt ovat vertailussa lähes nollan luokkaa. Ko aiheesta löytyy tietoa ja vertailuja vetyyn ja moneen muuhun tekniikkaan. Lopuksi voidaan jälleen kerran todeta että vaikka kulkisimme heti seuraavan päivänä polkupyörillä se ei globaalisti suomen osuudella, alle prosentin kaikista päästöistä, ratkaise kasvihuone kaasujen ongelmaa. Akut ja verkkosähkö ei ratkaise mitään, jos näin uskoo, petät vain itseäsi. Tutkikaa ja kysykää asiantuntijoilta, ei siis poliitikoilta ja muilta äänten kalastelijoilta. Unohda median antamat mielikuvat, nehän eivät edusta tieteen ja todellisuuden selkeitä totuuksia. Oletko lammas vai ajatteleva ja tiedostava ihminen?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jur
Vast: Vai lisää veroja.....
Joo, heti kun lopettavat väliaikaiseksi aiotut verot ja maksut ajoneuvoihin liittyen
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Vuoroin vieraissa
Uutisessa lukee: "Sdp:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Ville Skinnarin mukaan sdp:n ilmasto-ohjelmaa on tulkittu julkisuudessa vahingossa tai tahallaan väärin ymmärtäen."

Ei tietenkään saisi olla vahingoniloinen, mutta joskus kuitenkin tekee mieli.

Meillähän on sellainen suurehko varislintu, joka on tunnettu räkättämisestään.
Ja eduskunnassa on samanniminen demariedustaja jonka melkein tavaramerkiksi on muodostunut muiden edustajien puheiden roisi väärinymmärtäminen. Lintunimikaimastaan poiketen tämä edustaja jämerän vakuuttavalla äänellä esittää omia 'tulkintojaan' muiden puheista, vakavalla ilmeellä.

No nyt sitten tuli 'potut pottuina'.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.