Demarien ilmastosyistä ajama raju autotavoite kuumentaa tunteita: "Tahallista tai tahatonta väärin ymmärtämistä"

Sdp haluaa seuraavan hallituskauden aikana linjauksen siitä, milloin uudet polttomoottoriautot kielletään henkilöautoliikenteessä.

Aki Taponen

Sdp:n vaatimus, että seuraavalla hallituskaudella pitää laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämisestä henkilöautoliikenteessä, on saanut aikaan kovaa nokittelua. Sdp:n tavoitteena on puolueen ilmasto-ohjelman mukaan, että Suomessa olisi 750 000 vähä- tai nollapäästöistä autoa vuonna 2030.

– Demarien esittämä luku 750 000 uudesta sähköautosta on vielä poskettomampi kuin liikenne ja viestintäministeriön ilmastotyöryhmän joulukuussa laajasti torpattu esitys. Demarit luulevat, että maamme liikenne sähköistyy kielloilla ja latauspisteillä, kokoomuksen kansanedustaja Jukka Kopra arvosteli tiistaina.

Sdp:n kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) paheksui keskiviikkona sitä, että Kopra jatkoi iltapäivälehden väärinymmärryksen aiheuttamaa kohua. Ilta-Sanomat oli joutunut korjaamaan uutistaan, jonka mukaan sdp haluaisi Suomeen 750 000 sähköautoa. Puolue puhui samasta määrästä vähä- tai nollapäästöisiä autoja.

Sdp:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Ville Skinnarin mukaan sdp:n ilmasto-ohjelmaa on tulkittu julkisuudessa vahingossa tai tahallaan väärin ymmärtäen.

– Sdp:n tarkoituksena on luoda selkeä pitkän aikavälin suunnitelma siitä, miten Suomessa siirrytään uuden tekniikan ja uusien käyttövoimien käyttöön. Samanlaisia suunnitelmia on tehty myös lukuisissa muissa Euroopan maissa, Skinnari totesi.

Hän korostaa Lännen Medialle, että siirtymäaika uusien polttomoottoriautojen myynnin kiellossa on pitkä ja aikajana ulottuu 2030-luvun lopusta 2040-luvulle.

– Seuraavalle hallituskaudelle haluamme tämän strategisen linjauksen, mitä se sitten tulee olemaankaan.

Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Vähämäki huomautti tiistaina, että sdp:n havittelema määrä sähköautoja vaikuttaisi dramaattisesti Suomen sähkönkulutukseen, joka on jo nyt äärirajoilla.

– Globaalisti sähkön kulutuskysyntä tulee joidenkin arvioiden mukaan jopa kaksinkertaistumaan vuodesta 2020 vuoteen 2040. On selvää, että pitää löytää uusia uusiutuvia tuotantotapoja ja kapasiteettia tuottaa sähköä mahdollisimman kustannustehokkaasti, Skinnari sanoo.

Demarit korostavat, että ilmastotoimien kustannusten on jakauduttava tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti. Miten se on mahdollista autoilun osalta?

– Käytettävissä on erilaisia taloudellisia ohjauskeinoja. Me tarkoitamme oikeudenmukaisuudella sitä, että pienituloiset ihmiset ympäri Suomen voivat olla mukana tässä kehityksessä.

Eikö näitä ohjauskeinoja voi konkretisoida?

– No, niitä lähdetään tekemään. Sen takia viittaamme siihen, että seuraava hallitus tekee tätä kokonaisuutta. Nykyinen hallitus on lähinnä näperrellyt tässä asiassa, Skinnari sanoo.

Kokoomuksen Jukka Kopran mukaan nykyhallitus on keventänyt autoveroa portaittain, kun taas demarit esittivät varjobudjetissaan autoveron kiristämistä.

Kokoomus haluaa siirtyä kokonaan auton hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen.

– Tavoitteenamme on, että sähköä tai biokaasua käytävä ajoneuvo on suomalaiselle aina fossiilista polttoainetta käyttävää autoa kilpailukykyisempi vaihtoehto viimeistään 2030-luvulla. Konkreettinen ja nopea keino olisi käyttövoimaveron poistaminen kaasu- ja sähköautoilta, Kopra sanoo.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Demarit taas sekoilee
Demarien touhuissa harvoin on mitään järkeä tai realismia. Punaista untuva höpinää irrallaan todellisuudesta. Sosialismin tie on nähty mihin sw vie: kurjuuteen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Diesel henkilöautoilu on hölmöä.
Sähköautoilu tulee myös autoilijoille edullisimmaksi vaihtoehdoksi. Esim diesel moottorit joita mainostetaan ekologisina kierrättää pakokaasujen päästöjä moottoriöljyyn joka muuttuu todella nopeasti mustaksi. Jotkut diesel moottorit hajoaa jo ennen kuin niillä on ajettu 200 000km. Diesel autot vaativat myös kaikenlaista huoltoa jota sähköautot ei vaadi kuten öljyn lisäämistä jopa 1 litra 1000 km kohden, katalysaattoreita, eger antureita, ilmamassamittareita, pakoputkia, yms. yms. sähköautoissa näitä ei tarvita myös akku voidaan tehdä 100% kierrätettäväksi jolloin sekään ei ole mikään ongelma. Mielestäni täytyy olla pöljä jos haluaa ajella sähköhenkilöauton sijaan diesel autolla. 200 000km ajettaessa pelkissä polttoaine kuluissa säästää helposti 15000 euroa kun ajaa sähköautolla.

Raskaassa liikenteessä voidaan käyttää 100% uusiutuvaa biodieseliä.

KOK haluaa että polttoaineen hinta nousee veroja kiristämällä josta kärsii eniten pienituloiset paljon ajavat ja hyvätuloiset jotka ajaa vähän hyötyy kun kalliita uusia autoja saa halvemmalla.

Sähköhenkilöautot 100% kierrätettävillä helposti vaihdettavilla standardiakuilla on tulevaisuutta mielestäni on hölmöläisten touhua pyrkiä lisäämään ongelmallisten dieselautojen käyttöä enää tai bensamoottoreita jotka on täynnä öljyn joukossa jotain mustaa mönjää joka tukkii koneen voitelua ja saastuttaa ilmaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Diesel henkilöautoilu on hölmöä.
Uskallampa olla erimieltä entisenä sähköauton omistaja,mutta onneksi pääsin eroon moisesta leikkiautosta.Oli todella kallis kokeilu.Ensinnäkin matka yhdellä latauksella ei ole puoliakaan siitä,mitä ilmoitetaan ja pakkasella murto-osa siitä.Ikä myös laskee matkaa.Akkujen vaihto olisi maksanut yli 15000 euroa.Pikalataus on kielletty kovilla pakkasilla.Ylimääräisiä mm.äänentoisto,penkinlämmitystä ei voi käyttää.Vetokoukkua ei saa laittaa,mutta ei lelulla mitään voisi vetääkään.Akkujen kierrätystä ei ole litium akuille.Ne on ongelmajätettä.Hiilijalanjälki on järkyttävä verrattuna esim.dieseliin.Sähkö ei ole ilmasta ja nousee pilviin,kun kulutus lisääntyy.Sähköautoille tulee verot,kuten muillekin,kunhan näitä leluja tulee lisää.Auto ei ole koskaan ollut edullista Suomessa,eikä tule koskaan olemaankaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Diesel henkilöautoilu on hölmöä.
Diesel-autolla ajaa 200000 km samoilla päästöillä kuin yhden sähköauton akun valmistaminen tuottaa päästöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Diesel henkilöautoilu on hölmöä.
Sähköautojen hinnat tulevat laskemaan ja teoriassa sähköauto on halvempi valmistaa ja kierrättää kuin vaikka dieselauto. Akuissa olevat alkuaineet ei voi hävitä mihinkään aineen häviämättömyyden lain perusteella joten akkujen 100% kierrätys ei ole mikään ongelma koska siellä on kaikki akkuun tarvittavat alkuaineet tallella. Pitää vain lain pakottaman olla sähköautoja joiden akusto on helppo irroittaa ja vaihtaa akustoon edullisia uusia standardiakkuja vähän vastaavasti kuin vaikka upseihin ja viedä vanhat akut kierrätykseen.

Sähköautoilla on mahdollista myös tasata sähkönkulutuksen huippuja eli sähköauto toimii kiinteistön varavoimana ups tapaan. Autoa ladataan kun sähköverkon kuormitus on alhaalla ja autosta voidaan ottaa sähköä tasaamaan sähköverkon kuormahuippuja. Tietysti talojen seinissä voi olla asennettuna powerwall tyyppisiä ratkaisuja joita voidaan ladata aurinkoenergialla ja käyttää sähköä sieltä myös yöllä tai pikaladata niistä autonakkuja. Halautetut akustot autoissa ja talojen seiniin asennettuna mahdollistavat älykkään sähköverkon hyödyt ja tasaavat kuormahuiput.

Auton akusto voidaan sijoittaa lämpöeristettyyn koteloon jolloin pakkanen ei ole kovinkaan suuri ongelma akustolle.

Kierrätetyistä uusio akuista ei tule juurikaan päästöjä vanhoja akkuja vain kierrätetään. Vastaavasti kuin vaikka lyijyakkujen kanssa tehdään ei niitäkään viedä kaatopaikalle niinkuin ei viedä kännykänakkujakaan.

On hölmöä ajaa likaista dieseliä kättävällä autolla kun on mahdollista ajaa edullisemmin ja vähäpäästöisemmin sähköautolla.

Vetokoukkuja sähköautoihin ei nykyään asenneta mutta uskoisin että tulevaisuudessa tulee sähköautomalleja joissa on vetokoukku.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Diesel henkilöautoilu on hölmöä.
"Akuissa olevat alkuaineet ei voi hävitä mihinkään aineen häviämättömyyden lain perusteella joten akkujen 100% kierrätys ei ole mikään ongelma koska siellä on kaikki akkuun tarvittavat alkuaineet tallella. "

Olet ymmärtänyt väärin.
Se että kokonaismassa pysyy suljetussa systeemissä samana, ei tarkoita ettei aine muuttaisi muotoaan tai hajoaisi pienempiin osiin.
(laki onkin toiselta nimeltään "massan säilymislaki", joka kuvainnollistaa paremmin tapahtumaaa)

Joten akussa olevat aineet kuluvat, niinkuin kaikki muukin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Diesel henkilöautoilu on hölmöä.
Alkuaineet ei kulu ei myöskään akuissa. Akut voidaan kierrättää 100% siten ettei niitä tarvitse viedä esim kaatopaikalla.

Jos likaisen öljy kustannuksiin lasketaan vaikka mukaan myös lähi-idän kriisi ei öljy vaikuta enää ollenkaan halvalta. Miten paljon esimerkiksi lähi-idän likaisesta öljysta sotimisen johdosta suomalaiset joutuvat maksamaan esimerkiksi henkensä kaupalla paenneiden pakolaisten muodossa. Puhumattakaan mitä lihi-idässä asuvat on joutuneet maksamaan siitä että joku voi rikastua heidän kotimaassaan olevasta likaisesta öljystä.

Mitä nopeammin Suomi ja EU pääsee eroon likaisesta öljy riippuvuudesta sen parempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tavoitteita
Demareilla ei muuta olekaan kuin tavoitteita, keinoja näiden tavoitteiden toteuttamiseksi ei löydy. Nesteestä ollaan jos kansa hölmöilee ja äänestää demarit pääministeripuolueeksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suomi pelastaa mailman
Ei näin hörhö voi kukaan olla vai onko ne jurris siellä eduskunnassa. Vaikka Suomea ei edes olisi niin mailman päästöt silti kasvaisi normaalisti kuten ennenkin. Kun ne on niin kansainvälisiä siellä eduskunnassa niin menisi Intiaan Kiinaan Amerikkaan julistamaan viherkasvatusta kun sitä intoa näyttää riittävän mutta ei suomalaiset kärsii mailman puolesta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Polttomoottori
Bensiinikäyttöiset eli polttomoottorit halutaan kieltää, vaikka dieselin PAH-yhdisteet on todella vakavasti karsinogeenille altistava, siksi kyseisen tuotteen käyttöä on karsittava isolla kädellä. Välittömästi pois yksityiskuluttajilta (onnistuu helpoiten 40 sentin litrahinta korotuksella). Ammatinharjoittajille isot alennukset. Sähköautojen hyötysuhdetta pitää vielä tuplasti kehittyä, mutta nykyinen akkutuotantoteollisuus ei kykene kehittymään ja nykyinen sähköinfakstuktuuri ei tue latausjärjestemää. Aivan sutta ja sekundaa tällä hetkellä ja miljoona sähköauton pitää myös maksaa korkeampaa verotusta että tiet pysyy kunnossa, siihen asti saavat ajaa pientareella ennen kuin ovat maksaneet osuutensa tieinfrasta jne...
Tarkkuutta ja asioihin perehtymistä, kiitos.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Polttomootori autot pois
Kyllä seuravan halituksen viimeistään on tehtävä päätös että polttomoottori autojen tuonin tule supistua joka vuosi vähintään 10 % näin autojen poistuminen liikenteestä silti vie 2050 luvulle saakka.
Sähköautot ei tarvi mitään tukea eikä etuja kyllä niitä silti ostetan osa kun aina haluaa olla ensimäisenä kaikessa.
Ja näiltä sitten joka vuosi vapautuu vuoden vanhoja vaihto autoja muille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Polttomootori autot pois
Hyvä ja rakentava huomio!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ilman muuta romurallaajat kyykkyyn
SDP-SAK-jäsenillä, niillä 600000 henkilöllä on kaikilla 3000 euron tulot kuukaudessa. Niillä ostaa komeasti sähkö- ja muita hybridikulkijoita. Muulla, jäämäkansalla niin mitään väliä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Silkkaa pelleilyä kaikki
Luottamusta ei herätä vähääkään näiden poliittisten puolueiden hiekkalaatikkoleikit. Miksi tulevaisuutta pitää pilata tällaisillä pelleilyillä. Eikö Suomesta tosiaankaan löydy järkeviä ehdokkaita, joita voisi edes harkita äänestävänsä. Näitä nykyisiä sirkustaiteilijoita siellä Sirkus-Arkadiassa ei enää tulisi edes mieleen äänestää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jerrykannulla ohimoon
Ei ole yksin demarien päässä tämä hölmöys, mikä ilmastonmuutoksen pysäyttämisyrityksistä sikiää. Yli puoluerajojen joudumme lukemaan heikkolahjaisten päättäjiemme aivoituksia.

Suomessa on pitkät välimatkat kulkea. Talvella on kylmä. Melkein aina on kylmä. Autoa tarvitaan jatkuvasti kaikkialla Suomessa isojen kaupunkien keskustoja lukuunottamatta. Niissäkin kansanedustajat ajavat takseilla, vaikka joukkoliikenne on olemassa.

Sähköauto ei ole päästötön. Sähkö pitää tuottaa jollain tavalla, joka on aina ympäristöä kuormittava tapahtuma. Sähköautossa on akut, jotka maksavat hirveästi, ja kuluttavat luonnonvaroja. Akkujen lataaminen on käytännössä mahdotonta useissa tilanteissa.

Nykyisten bensiini- ja dieselautojen päästöt ovat murto-osa muutaman vuosikymmenen takaa, jolloin itsekin aloitin autoilun. Silti päästöistä valitetaan, tilataan tutuilta konsulteilta kalliita lausuntoja itsestäänselvyyksistä ja kulutetaan aikaa valtuustoissa, vaikka paljon suurempia ja tärkeämpiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä olisi mietittävänä.

Ilmastonmuutos ei ole suomalaisten aiheuttama eikä suomalaisten ratkaistavissa sitenkään, että Suomen kansalaisia ahdistetaan utopistisilla ajatuksilla pelkällä sähköllä ja ilman kuljettajaa kulkevista autoista. Biopolttoaineet ovat järkevä ratkaisu polttoainekysymyksessä. Niiden suunnitteluun pitää panostaa. Hybridi- ja sähköautojen verotusta pitää laskea, mutta ei polttomoottoriautojen käytön kustannuksella. On hyvä, että on käytössä useita eri vaihtoehtoja, joista ihminen itse saa tarpeidensa ja ajatustensa mukaan valita.

Ei juuston ja kalan syöminen ole kiellettyä, vaikka kasvisruokaa suositaan. Vielä toistaiseksi.


Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jerrykannulla ohimoon
"Ei juuston ja kalan syöminen ole kiellettyä, vaikka kasvisruokaa suositaan."
- mutta äärivihreät olisivat mielellään kyllä kieltämässä lihan syömisen. Yhteistä vasemmistolle ovat loputtomat säännöt ja kiellot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Demarit oikealla asialla!
Ainoa toimiva ankara toimenpide on väestöräjähdyksen torjunta.
Suomen autokanta on näpertelyä miljardien uusien ihmisten kulutukseen verrattuna.
Suhteellisuudentajua nyt!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.