Ratojen kunnostus huutaa rahaa monesta hanasta – Risikko: Pelkällä valtion rahalla ratahankkeet eivät etene koskaan

Joel Maisalmi
– Meillä pitää olla erilaisia rahoitusinstrumentteja käytössä. Jos olemme pelkästään valtion rahojen varassa, niin nämä ratahankkeet eivät etene koskaan, eduskunnan puhemies, entinen liikenneministeri Paula Risikko (kok) totesi Lännen Medialle.
– Meillä pitää olla erilaisia rahoitusinstrumentteja käytössä. Jos olemme pelkästään valtion rahojen varassa, niin nämä ratahankkeet eivät etene koskaan, eduskunnan puhemies, entinen liikenneministeri Paula Risikko (kok) totesi Lännen Medialle.

Anita Simola

Suomi raiteille, mutta missä ajassa, ja millä hinnalla?

Tähän kysymykseen haetaan kiivaasti vastausta. Päärata huutaa kunnostusta ja lisäraiteita, samoin kuin ratayhteys Helsingistä Turkuun. Yhtenäinen työssäkäyntialue ja tunnin junat pääkaupungista suuriin kasvukeskuksiin Tampereelle ja Turkuun ovat maakuntien johdon ja poliitikkojen sydämenasia eduskuntavaalien alla.

Kuusi maakuntaa järjesti perjantaina Helsingin rautatieasemalla tempauksen, jossa peräänkuulutettiin päärahan kunnostusta. Maakuntia edustavien joukon iskulause oli herättelevä: Ilman päärataa Suomi pysähtyy.

Useiden maakuntajohtajien puheissa nousee esille se tosiasia, ettei ratoja saada tarpeeksi nopeasti kuntoon pelkästään budjettivaroin. Hankkeet huutavat rahaa monesta tuutista.

Samaa mieltä on eduskunnan puhemies Paula Risikko (kok), jonka työmatka taittui perjantaina IC-junalla Seinäjoelle.

Risikolla on paljon taustatietoa ratahankkeista, joita hän teetti omalla liikenneministerikaudellaan.

– Silloin teetimme selvityksiä. Tulos oli, että meillä pitää olla erilaisia rahoitusinstrumentteja käytössä. Jos olemme pelkästään valtion rahojen varassa, niin nämä hankkeet eivät etene koskaan, puhemies totesi Lännen Medialle.

Hänen mukaansa kaikki mahdollisuudet rahoituksen löytämiseksi on käytävä läpi. Palettiin kuuluu myös EU:lta saatava raha.

Maakunnat muistuttavat, että EU on päättämässä Suomen pääradan Helsingistä Tornioon nostamisesta EU:n liikenneverkkojen korkeimpaan tärkeyskategoriaan. Se mahdollistaisi Suomelle EU-rahaa pääradan parantamiseen. Päärata kytkeytyy puolestaan Tornion kautta Ruotsin puolella Perämeren rantaa myötäilevään rataan, joka on tulevaa ydinverkkokokonaisuutta.

Risikko kuvaili päärataa verisuonitermein aortaksi, jonka toimivuus on taattava.

– Liikkuminen on perustarve. Päärata varmistaa liikkuvuuden ja siksi se pitää saada kuntoon.

Hän korosti, että rahaa tarvitaan paljon hankkeeseen.

– Siksi se kannattaa ensin palastella ja tehdä sen jälkeen hyviä osakokonaisuuksia.

Eduskunta saa vielä tammikuussa liikennepoliittisen selonteon. Siinä käydään läpi liikenteen kehittämisen painopisteet. Sen jälkeen aletaan työstää suunnitelmaa liikennejärjestelmästä, joka annetaan eduskunnalle vuonna 2020.

– Siinä suunnitelmassa hanke täytyy olla ja tietysti toivon, että myös seuraavaan hallitusohjelmaan tulee asiasta kirjaus.

Yhteysjohtaja Jouko Ylipaavalniemi Hämeen liitosta muistutti, että päärata on tätä nykyä niin tukkoinen, etteivät kaikki nykyiset vuorot tahdo mahtua raiteille.

Lisäksi liikenteen kasvuennusteet ovat suuret.

– Tarvitsemme käytännössä uuden raideparin tai mielellään kaksi. Lisäksi toivelistalla on lisää nopeampia junia sekä henkilö- että tavaraliikenteeseen.

Ylipaavalniemi myöntää, että Suomessa on monia kiireellisiä ratahankkeita, mutta pääradan pitäisi olla ykkösenä investoinneista.

Hänkin kannattaa, että yksityisiä rahoitusmalleja pidettäisiin pontevasti esillä.

– Yksityinen rahoitus voisi olla ratkaisumalli. Silloin saataisiin nopeammin hankkeet liikkeelle kuin pelkillä budjettivaroilla. Onhan tosiasia, ettei kaikkea voida tehdä yhtä aikaa.

Kanta-Hämeen toiveissa on, että radan kunnostukseen saataisiin nopeasti rahaa yleissuunnittelun tekoon Riihimäeltä Tampereelle.

Maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä Satakuntaliitosta kertoo, että maakunnan radat tarvitsevat uudistusta, koska Poriin menevän rataosuuden painorajoitukset ja radan profiili eivät vastaa sitä, mitä liikennemäärät ovat tänä päivänä.

– Päärata on meidän kannalta keskeinen, koska siitä irtoavat radat Poriin ja Raumalle.

Aro-Heinilä nosti esille ilmastopolitiikan.

– Liikennettä on saatava kumipyöriltä radoille. Tällöin tarvitsemme huomattavaa panostusta niillekin osuuksille, jotka irtoavat pääradasta.

Kaupunkiympäristöjohtaja Juha Takamaa Seinäjoelta oli saapunut Helsinkiin suurin odotuksin.

– Odotamme, että suunnittelu jatkuu myös Tampereelta pohjoiseen, ja että saamme jatkettua kaksoisraidetta.

Matka Seinäjoelta Helsinkiin kestää 2,5 tuntia.

– Toiveena on, että matka-aika saadaan puserrettua alle kahteen tuntiin, kunhan tunnin junayhteys saadaan aikaan Tampereelta Helsinkiin.

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen.
Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen.

Fakta

Vilkasta raidematkailua

Helsinki–Tampere on Suomen vilkkaimmin liikennöity kaukoliikenteen rataosuus.

Tampere–Seinäjoki on toiseksi vilkkain.

Helsinki–Tampere-osuudella on 4,5–6,6 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Kasvun on arveltu olevan 40 prosenttia 2010–2030.

Tampere–Toijala-osuus on yksi ruuhkaisimmista rataosuuksista tavaraliikenteessä.

Kuljetusmäärät ovat 2,4–3,7 miljoonaa tonnia vuodessa.

Kasvua ennustetaan olevan 16 prosenttia lähivuosien aikana.

Varsinais-Suomen liitto: Tunnin juna on etusijalla

Saara-Miira Kokkonen

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtaselle on jäänyt epäselväksi, mitä uusi päärata-hanke käytännössä tarkoittaa.

– Hankkeessa on yli tuhat kilometriä rataverkkoa. Mitä se pitää sisällään, mikä sen hintalappu on, millaista infraa siihen kuuluu, Virtanen luettelee.

Virtasen mukaan Suomi tarvitsee raideliikenteen kehittämistä, mutta oleellista on, miten eri hankkeet priorisoidaan.

– Suomessa on isoja hankkeita vireillä, jotka kaikki ovat tarpeellisia. Kysymys on resursseista ja siitä, mitä ja missä järjestyksessä toteutetaan.

Virtanen ei ole huolissaan siitä, että tunnin juna Turusta Helsinkiin unohdettaisiin uuden ja laajan päärata-hankkeen myötä.

– Tunnin juna on hyvässä mallissa ja maali on selvä. Olen enemmän huolissani hankkeista, joilla ei ole selkeää aikataulua.

Pääradassa on mukana Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Satakunnan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnat. Vaikka sillä on enemmän puolestapuhujia, Virtasen mukaan vaalit ratkaisevat tilanteen. Hänen mielestään vaikutuksiltaan ja suunnitteluvalmiudeltaan parhaat hankkeet menestyvät päätöksenteossa.

– Tunnin juna on ensimmäinen hanke, jolla on toteuttamisvalmius. Tehdään ensin se ja sitten suunnitellaan päärata ja tehdään se perässä. Tässä on selkeä marssijärjestys, Virtanen toteaa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

joopajoo
"Puhemies Risikko: Pelkällä valtion rahalla ratahankkeet eivät etene koskaan."
Ja kun ratahankkeet kilpailutetaan yksityisille, ne pysähtyvät lopullisesti koska ne investoinnit eivät tuota pikavoittoja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: joopajoo
Virtanen ei tiedä kun on noin nuori . Euroopan unionissa tehdään kauppaoikeuden uusia nopeita ratoja ja jopa luotijunakin on mahdollinen . Ehkä päästään vielä ruotsiinkin tunnelia pitkin tai siltaa. Tallinnatunnelin laittaisin kyllä Kirkkonummelle ja sieltä olisikin lyhin matka suoraan Eurooppaan rataa pitkin siis esim Puolaan ja Saksaan . Latviassa on jo uusia satamia ja sinnekin tulee uudet junat . Nuoret liikkuu nopeasti paikasta toiseen .
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Just joo
Itseasiassa valtion eli veronmaksajien rahat riittäisi helpolla kun lopettaisitte maailman pelastajina toimimisen
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Just joo
Noin 1-2 miljardia vuodessa hupenee siihen mitä ei saa ääneen sanoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Sika
Sen lisäksi on kansainväliset sitoumukset jotka ovat enemmän kuin tuo 1-2
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Miksi ei Itärata tähän kuvioon mahtuisi
Suomen talous on riippuvainen Venäjän energiasta tavalla tai toisella ja Itärajan takaa saapuvat kaasu- ja öljyvaunut mm Nesteen jalastamo Porvoossa.Kyllä Itä- länsi suunta on rataverkossa välttämätön.Joensuustabon junalla tultava Riihimäelle jos menee Tampereelle tai Ouluun..Pohjois-Etelä suunnan lisäksi on oltava myös Itä -Länsi suunta mm Joensuu-Jyväskylä-Vaasa linjalla toimiva rataverkko teollisuudelle ja Matkustaja liikenteelle!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Miksi ei Itärata tähän kuvioon mahtuisi
Miten tuleekin mieleen näistä kaasusta Hitlerin aikaiset kaasutukset .
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
no just
moneen muuhun höpöjuttuun rahaa kyllä löytyy
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: no just
Kunnollisia junavaunuja ja sinisiä väriltään sopii Suomeen . Mitä noita haisevia junavaunuja käytetään ihmiskuljetuksiin niinku yöjuninakin Rovaniemi Helsinki ihan museoon kuuluvaa kolinaa. Sama juttu henkilöjuna Lappeenranta Imatra ,hyvä kuljetus kauhea junamuseo. Henkilöjuna on hyvä koska pysähtyy joka asemalla mökkiläiset käyttää . Viroon on jo tullut uudet junavaunut !!! Ihan uudet euroilla. Unionista anottua rahaa !!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratojen kunnostus...
Kaksoisraiteen saisi(nykyiselle) Helsingin ja Turun välille n. 300-400 milj. eurolla. ESA -rata maksaisi r. 2 miljardia. Jos tavoitenopeus on 300km/h:ssa. Espoo-Salo nykysin 118km ja oikaisu olisi 95km. Elikkä 23km nopeushyöty olisi n.6 min.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratojen kunnostus...
Tuota aikahyötyä ei voi noin suoraan verrata. Nykyisen radan nopeutta ei voi paljoa nostaa, ratageometria ei salli isompia nopeuksia. 300 km/h vaatii ihan uuden radan ja ratalinjauksen. Siltikään ei päästä tuntiin, jos välillä pitää pysähtyä. Mutta joo, kaksoisraide nykyisillä nopeuksilla ja parannetulla radalla olisi järkevin ratkaisu. Mahdollistaisi myös paikallisliikenteen Tku-Salo välillä.

Valitettavasti jos Berberi ehtii sotkea asiat yksityistämisvimmansa kanssa, yhtään uutta rataa ei Suomeen tule. Ei ole "business casea".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratahinta.
On aika alkaa laskemaan kuinka paljon kilometri maksaa rautateille. Seuraavaksi matkustajille kulutuksesta ja ylläpitämisen kustannus matkalippuun. Ne maksaa jotka sitä käyttää ,hyvin yksinkertaista matematiikkaa, Pitääkö maksattaa niillä jotka eivät asu lähimaillakaan kun on pakko pitää yksityistä autokuljetusta päästäkseen asioimaan. Nämä maksaa moninkertaisen maksun jos joutuu veroilla maksamaan rautateitä. Tämä on ihan epäoikeuden mukainen menetelmä. Ne maksaa jotka käyttää , tai käyttäköön halvempia kimppakyytiä !
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Helppoa
Käyttäjät maksaa, nyt on laitettu autoilijat maksamaan kaikki ja tiet rapistuu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Helppoa
Kuntien pitää anoa itse tienhoitorahaa Euroopan unionista. Myös siltoihin . Olemme unionissa nyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Risikon suuret puheet
Nykyinen puhemies on järjestään epäonnistunut tehtävissään.
Rataverkon kehittäminen olisi Ruotsin mallin mukaan pitänyt aloittaa vuosikymmeniä sitten. Rahaa riittää merkillisesti esim. maataloustukiin ilman, että niistä käydään mitään analyyttistä keskustelua. Väylähankkeet makaavat jäissä rahoituksen takia. Täytyy toivoa, että eduskunnassa tapahtuisi edes jonkinverran uudistumista ja järki voittaisi suhmuroinnin, jota nykyhallitus ylläpitää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei ole rahaa?
Tieliikenteen verokertymä on n. 8 mrd €, siitä tienpitoon palautetaan noin kymmenys. Yritystukiin löytyy kyllä 4 mrd € vuosittain, niistä Pekkarisen työryhmä löysi karsittavaa jopa 63 m €...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rahat taivaan tuuliin
Kyllä olisi radat ja maantietkin paremmassa kunnossa, mikäli niitä olisi hoidettu ja kunnostettu pikkuhiljaa jatkuvasti. Mutta kun kaikki rahat on heitetty kuin tuhka tuuleen kaiken maailman yritystukiin sun muihin, jotka eivät tuota yhtään mitään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rahat taivaan tuuliin
Yrityksiä saakin tukea mutta vienti tuki haisee sellaiselle että viehättävä vie rahat ja tavarat .
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.