Turun Sanomien ydinvoimaselvitys ilmestyy lauantaina

Mikä voisi Suomessa olla ydinvoiman rooli kasvihuonekaasujen leikkaamisessa? Paljonko ydinsähkön tuotanto meillä on lisääntymässä?

Kelpaisivatko ihan uudenlaiset ydinvoimalat, pienet modulaariset reaktorit, taajamien kaukolämmön tuotantoon ja teollisuuden lämmönlähteeksi?

Riittäisikö päästötön ydin- tai tuulisähkö, jos koko Suomen henkilöautokanta saataisiin sähköistettyä?

Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Turun Sanomien tiedejutussa lauantaina 12.1.2019.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Suhteellisuudentajua
Henkilöautoliikenne.

Energian kokonaiskulutus Suomessa vuonna 2016 oli 371 TWh (terawattituntia).
Siirto- ja muuntohäviöiden jälkeen lasketusta loppukäytöstä teollisuus käyttää 45 %, rakennusten lämmitys 26 %, liikenne 17 % ja muut 12 %.

Tämä 17% on koko liikenne ja lopulta henkilöautoilun osuus on n. 10%

Tämä kymmenen prosenttia on nyt se ongelma mikä on saatu aivopestyä koko kansakuntaa vavisuttavaksi voimaksi mikä pohdiskeluna ohittaa kaikki ne suuret arjen ongelmat joihin keskittymällä voisimme o i k e a s t i tehdä jotain konkreettista ja ihmisten elämää helpottavaa.Hoitojonot, ruuhkat päivystyksissä, ruokajonot, lääkkeiden omavastuut, asumisen kalleus, syntyvyyden romahtaminen jne.
Mistä kumpuaa suuruudenhulluus missä kuvitellaan, että alle promillen väestöosuudella maapallolla voisimme vaikuttaa planeetan hiilidioksidipäästöihin liikennekeinoin tai vielä hullummin niin, että kuvittelemme Suomen olevan edelläkävijä ja kaikki suunnattoman väkirikkaat maat joissa kuikaan ei tiedä Suomen sijaintiakaan, aloittavat "ilmastotalkoot" meidän innoittaminamme?
Se on varmaa, että joku hyötyy siitä, että todelliset ongelmat sivuutetaan luomalla ilmastonmuutoksen torjuntasavuverhon, jolle ilmastolle emme voi yhtään mitään!
Ilmasto on ja se tulee olemaan viimeisen suomalaisen jälkeenkin riippumatta siitä mitä me teemme.

Kymmenen prosenttia 371 Terawattitunnista on 37 Terawattituntia. Sähköistettynä polttomoottorihäviöt ohittaen pääsisimme noin 20 TWh.
Olkiluodon ydinvoimalan vuosittainen sähköntuotanto on vajaat 15 TWh.
Kuka tässä yhteydessä edes kehtaa puhua tuulivoimasta jolla päästään Megawatteihin ja silloinkin vaaditaan säätövoimaa?
Tarvittaisiin kokonainen ydinvoimala lisää ja enemmänkin koska nyt kauppatase pilaantuu energian ostamisen vuoksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vai taas tutkitaan jotain
On se kumma, kun tässä maassa tutkitaan asioita laput silmillä eikä koskaan tehdä selvitystä eri asioiden keskinäisestä vaikutuksesta ja yhteydestä toisiinsa. TS saa taas ihan rauhassa tehdä selvityksiään, mutta olisi varmaan järkevää huomioida myös se paljonko mikäkin maksaa ja riittääkö rahat. Uusilla ydinvoimaloilla voidaan tuottaa sähköä, mutta rakentaminen maksaa ( ja aiheuttaa päästöjä sekin), sähkösiirtohinnat kohoavat entisestään ( ja kukakohan maksaa tulevat sähkölaskut), niin taloyhtiöihin kuin ok-taloihin pitää tehdä sähkörempat, jotta kestävät tulevat latauspisteiden sähköntarpeen ( kuka maksaa nekin ) ja kenellä on vielä varaa ostaa sähköautoja kuviteltu määrä, jolle siis nyt tehdään sähkötarvekartoitus. Ja mistä saadaan Suomen kokoiseen maahan kuviteltu määrä sähköautoja, kun niiden tuotanto ei voi laajentua niin, että kattaa kaikkien maiden ( Saksa, ym. ) sähköautotarpeet. Olisiko nyt aika ottaa lusikka kauniisti käteen, ja ihan oikeasti katsoa kokonaisuutta ja edetä sen mukaan eikä pelkästään jonkun joulukuisen työryhmän teoreettisen laskeman mukaisten lukujen perusteella.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »