Auton ostajan ahdistus: mikä on hinnan ja päästöjen paras kompromissi? – Kysymys on vaikea myös asiantuntijoille

Kun puntarissa ovat eurot ja ympäristö, joutuu ostopäätöstä tekevä kuluttaja helposti hukkaan. Kysyimme asiantuntijoilta, mihin valinta kallistuu ja millä perusteilla. Mikään yksinkertainen kysymys tämä ei ole.

Kajaanilainen perheenisä Sami Halonen hankki neljä kuukautta sitten elämänsä ensimmäisen hybridiauton. Hän halusi ehdottomasti ympäristöystävällisen ja varman auton.
Kajaanilainen perheenisä Sami Halonen hankki neljä kuukautta sitten elämänsä ensimmäisen hybridiauton. Hän halusi ehdottomasti ympäristöystävällisen ja varman auton.

Jami Jokinen

Autokaupassa alkaa nyt helposti ahdistaa. Henkilöauto on iso investointi, ja rahan rinnalla ympäristöarvojen pitäisi painaa valintapuntarissa yhä enemmän.

Veromuutosten, polttoainekehityks...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ympäristölaatu
Kysymys ei ole yksinkertaine senkään takia, että autojen laatukaan ei ole sitä, mitö se enne oli ja harva tietää edes missä maassa ja milla laatukritereillä tuleva uusi auto on rakennettu. Tällä on vaikutusta myös ympäristön kannalta. Saastuttaako esimerkiksi Volvon valmistaminen kiinalaisessa tehtassa enemmän kuin Toyotan tekeminen turkkilaisessa tehtaassa. Volo ei ole enää samaa laatua kuin se oli 2000-luvulla, jolloin se tehtiin Ruotsissa eikä Toyota ole enää laatujapanilainen vaan englantilainen tai turkkilainen. Pidemmän päälle huonompilaatuinen auto hajoa aiemmin kuin laadukkaampi ja turhat korjaamiset vaikuttavat ympäristöön,
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Auton valmistus = 70000-100000 km ajo
Malmin louhinnasta, sulattamisesta ja muista auton valmistukseen tarvittavista asioista aiheutuu päästöt, jotka vastaavat 70000-100000 kilometrin ajoa vanhalla autolla. Todellisuudessa uuden auton hankinta ei ole ympäristöteko vaan se ainoastaan siirtää saasteet muualle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tukeva, vakaa, turvallinen, pieniruokainen
Ostohinta on pienehkö osatekijä kokonaispäätöksessä. Enemmän painoarvoa on käyttökustannuksilla. Vuoden keskikulutus, missä oma ajotapa ratkaisee, määräaikaishuollot, muut käyttökulut sis. mm. kaksi rengassettiä 60.000 km välein. Niillä on huomattava vaikutus kulutukseen ja auton pysymiseen liukkailla terveenä.
Tässä muutama pointti. Laskentataulukko antaa paljon apua.
Yksi erinomaisen tärkeä on istuinmukavuus. Se kulkee minulla kulutuksen kanssa ihan kärjessä.185 cm ja 100 kiloa tarvitsee matkahellittelyä. Ns. saippuakotelot eivät ole autoja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tukeva, vakaa, turvallinen, pieniruokainen
Kalliimmassa autossa on myös kalliimmat huollot. Tämä toteutuu sekä merkkien välillä että niiden sisällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tukeva, vakaa, turvallinen, pieniruokainen
Omituinen fakta -kirjoittelijalle:
Kun on rajallisesti varallisuutta, ei ole varaa ostaa huonoa tai keskinkertaista laatua. Se kestää vähän ja vaatii paljon korjauksia.
Oikea kulkuväline tarvitsee huollon noin 60.000 km välein. Ajotapa, käyttöalue ja käytetty polttoaine ratkaisevat.
Lohdutukseksi: Saippuakoteloista löytyy hyvää ja kestävää laatua. Olin joskus Morris Minissä kartturina ja tunsin oloni ahtaaksi.
Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa huomattavan paljon moottorin koko. Pienelle kerrotaan sitä, tätä, tuota hyvää ja kaunista, koska semmoisen eteen on tehty paljon töitä ympäristövaatimusten alle pääsemiseksi, mutta se 1,0 tai 1,2 tai 1,2 ovat vaikkapa 1,5 tonnin auton keulalla vain liikkeelle lähtöä ja eteenpäin kulkemista varten. Ne hilliintyvät vain jarrulla. Ei hyvä.
Autoja ei tarvitse huollattaa merkkihuoltamossa enää. Muilla huoltamoilla on nykyään samat elektroniikat ja osaamiset. Myös pätevyys on kohdallaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Helppoa
Mahdollisimman yksinkertainen ja halpa vielä saksasta tai ruotsista. Suomesta ei kannata ostaa enää mitään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Helppoa
Varmasti kyllä, mutta vaihtotilanteessa ei ole helppoa, kun toinen kateellinen suomalainen ei halua jostain syystä sekaantua tuontiautoon....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Halpoja kaasuautoja...
Olisi Lännen Median toimittaja voinut sen verran vaivautua että olisi kertonut syyn, miksi Ruotsista haetaan "halpoja" kaasuautoja. Ruotsissa hallitus yllättäen kiristi kaasun verotusta, joten ruotsalaiset nyt haluavat eroon kaasuautoistaan. Suomessa biokaasua ei juuri ole tarjolla, vaan autoihin tankataan Putinin pierua, jonka saatavuus kriisitilanteessa voi yllättäen muuttua...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Halpoja kaasuautoja...
Kaasuauto on edelleen Ruotsissa edullinen. Kun muutetaan verotusta, pitäisi aina ymmärtää sen verotuksen todellinen vaikutus. Tammisiltalainen ei ymmärrä. Ei myöskään sitä, että kaasuauto Ruotsissa on edullisempi hankinta kuin Suomessa. Näistä hintaeroista kiitos Suomen Autokauppiasliitolle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei kaikki
On helppoa olla niin eco niin eco ja ostella itselle ja vsimollekin 30-40 tuhannen autot. Useimmille ei siihen ole varaa. Tämä unohtuu lähes kaikilta ja ainakin päättäjiltä/perneriltä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei kaikki
Jos ostan itselleni 40tonnin auton, se on minun asiani. Kun sitten 4-5 vuoden kuluttua sen vaihdan 50tonnin autoon, sinä olet sen 4kymppisen seuraava ostaja, vai mitä. Ja olet edelleen hyvin hyvin kateellinen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei kaikki
Jatka sinä muiden selkänahasta riistämistä ja ylimielisyyttäsi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aivot käyttöön
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Ostaa auton ja ajelee sillä. Eikö ole helppoa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »