Uutiset

Logomon luo kävelysilta ja parkkihalli

Logomon silta ja pysäköintilaitos näyttävät arkkitehtitoimiston havainnekuvassa tällaisilta.
Logomon silta ja pysäköintilaitos näyttävät arkkitehtitoimiston havainnekuvassa tällaisilta.

Turussa suunnitellaan Ratapihankadun ja rata-alueen ylittävää kevyen liikenteen siltaa, joka yhdistäisi keskustan ja kulttuurikeskus Logomon. Ratapihankadun ja radan väliin nousisi 450 autopaikan viisikerroksinen pysäköintilaitos. Jos suunnitelmat etenevät joutuisasti, rakentamaan päästään vuonna 2014.

Logomon toimintaa on alusta saakka rassannut pula pysäköintipaikoista.

– Parkkipaikkoja on vajaat 200 takapihalla ja Tampereen puoleisessa päädyssä. Kun aluetta kehitetään ja sinne nousee asuntoja, paikkoja vielä häviää, Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä harmittelee.

Rytsä muistuttaakin, että parkkilaitos ja kävelysilta eivät palvelisi vain Logomon henkilökuntaa ja asiakkaita, vaan myös radan pohjoispuolelle tulevaa 1 200 asukkaan asuinaluetta.

Pysäköintipaikat helpottaisivat myös läheisen rautatieaseman toimintaa.

Logomon kohdalla suuremmat käyttäjäpiikit osuisivat lähinnä iltoihin sekä viikonloppuihin.

Turku virittelee suunnitelmaa koskevaa asemakaavamuutosta. Tavoitteena on, että valmis kaavaesitys saadaan valtuuston käsittelyyn elo-syyskuussa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tarkastelun alle otetaan Ajurinkatu ja osa rata-alueesta. Katualueen omistaa Turun kaupunki, kaava-alueen muun osan Ratahallintokeskus.

Kaavamuutosta tehdään Turun oman kiinteistötoimen aloitteesta. Rakennushankkeessa on vahvasti mukana myös Hartela Oy. Hartela on myös Logomo Oy:n pääosakas. Turulla on Logomossa 39 prosentin omistusosuus.

Hartelan kiinteistökehityksestä vastaavan johtajan Kimmo Arjasmaan mukaan hanketta varten perustetaan osakeyhtiö. Ajatuksena on, että parkkipaikkoja tarvitsevat Logomo ja VR voisivat olla osakkaina.

Turun kiinteistötoimenjohtaja Jouko Turto määrittelee, että kyseessä on Liikenneviraston, VR:n, Logomon ja kaupungin yhteishanke.

– Hartela on mukana Logomon kautta, hän sanoo.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen (sd) nimeää päätoimijoiksi Liikenneviraston ja Turun kiinteistöliikelaitoksen.

Arjasmaan mukaan koko hanke parkkilaitoksineen, siltoineen, hisseineen ja pistoyhteyksineen maksaisi noin kuusi miljoonaa euroa.

Sillasta tulisi katettu, jotta talvisilta lumiongelmilta vältyttäisiin. Pistoyhteydet ulottuisivat Ajurinkadulle, Logomoon ja ratalaitureille.

– Paikoitustaloon ajettaisiin linja-autoaseman puoleisesta Ratapihankadun osasta. Ulos kuljettaisiin Ajurinkadun kohdalta, Arjasmaa kertoo.

Turto sanoo, että Turun rahoitusosuus on vielä selvityksen alla. Hän korostaa, että suunnitelma kytkeytyy vahvasti ajatukseen Turun matkakeskuksesta.

Linja-autoaseman ja rautatieaseman yhdistämistä on viritelty jo 1990-luvulta saakka.

– Liikenneviraston kanssa käydään yhä neuvotteluja, Turto sanoo.

Virtanen ei näe suoraa yhteyttä matkakeskukseen. Silta ja parkkihalli toteutetaan riippumatta siitä, rakennetaanko keskus vai ei.

TS

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kriitikko
Pysäköintilaitos
Näyttää ruosteiselta ja rumalta. Muuten hyvä idea, kunhan esteettisempi kuorrutus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Göran
Vast: Pysäköintilaitos
Eipäs kun hyvännäköinen on silta että halli, vaan koskahan valmistuu? Rakentamaan piti ruveta jo 2014, no nyt on marraskuun 29 pvä 2016, eikä mitään tietoa koko sillasta!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jei Voosus
Autoilijoille vain kaikkein parasta?
Laittakaa vielä lehtokenttätyyliin liukukäytävät eli vaakatasossa kulkevat "rullaportaat ilman portaita", ettei arvon autoilijoiden vain turhaan tarvitse rasittaa heikkoja jalkalihaksiaan. Muuten autopaikat jäävät tyhjän pantiksi, kun kuulemma Turkuun tulevat autoilijat eivät jaksa kävellä Kauppatorinkaan laidalta toiselle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Palelevainen
Rata maan alle?
Eikö olisi mahdollista kaivaa rataa maan alle siten, että Logomoon pääsisi kävelemään maata pitkin. Maan päälle voisi sitten rakentaa matakeskusta sun muuta. Onhan Kupittaankin kohdalla rata upotettu ja radan päälle alettu suunnitella sairaalaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turha
näin turussa
Aivan älyttömän kokoiseksi suunniteltu. 2- kerroksinen riittäsi jos edes tarvitsee koko parkkihallia rakentaa.Tätä on Turun panostaminen joukkoliikenteen kehittämiseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.